Gepubliceerd op 15 februari 2018

Thuis in transport

Na een start als administratiekantoor voor alle branches heeft Snikkers & Partners zich gespecialiseerd in groothandel, zzp’ers, ICT en vooral transport. Zo’n specialisatie gaat vanzelf. Als je een aantal klanten begeleidt ontdek je waar de vragen liggen bij de ondernemers en zoek je daarop een antwoord. Op dit moment is er een tekort aan chauffeurs. Hierdoor ziet een groeiend aantal chauffeurs een kans om voor zichzelf te beginnen.

In het begin kwamen er veel startende eigen rijders. Zij hebben veel vragen, waarop zij vaak al legio antwoorden hebben gekregen. Deze antwoorden zijn vaak tegenstrijdig. Door middel van het opstellen van een startersplan komen vrijwel alle aspecten van het starten van een eigen transportbedrijf aan de orde. Wij proberen de startende ondernemer een spiegel voor te houden. De keuzes maken ze zelf, maar dan voorzien van objectieve informatie. Het startersplan kan later dienen voor de financiering van de starter.

Eurovergunning

De volgende horde is het aanvragen van de eurovergunning bij de NIWO. Deze aanvraag hebben wij al vele malen gedaan, zodat er bijna geen variant op dit thema is dat wij nog niet hebben gezien. Om de verklaring kredietwaardigheid te mogen afgeven, hebben wij ons aangesloten bij de Nederlandse Orde van Administratie en Belastingdeskundigen (NOAB), waarvan wij gecertificeerd lid zijn.

Samen met TransSupport Nederland hebben wij een mogelijkheid gevonden om startende eigen rijders te kunnen financieren. Het is normaal dat de startende eigen rijder 10 tot 25% op de aanschaf van een vrachtwagen moet aanbetalen. Daarnaast moet hij/zij nog een werkkapitaal hebben om te kunnen starten. Dit is voor de meeste starters een brug te ver. Wij hebben een bank bereid gevonden om af te zien van de aanbetaling. De ondernemer kan zijn spaargeld (minimaal € 10.000) gebruiken voor het benodigde werkkapitaal. Als voorwaarde heeft de bank gesteld, dat wij, Snikkers & Partners en TransSupport Nederland, de starter moeten begeleiden tijdens de looptijd van de lease.

Lease

Door de bundeling van de kennis van Snikkers & Partners en TransSupport Nederland heeft de laatste een aantal collectieve afspraken gemaakt, waar transportbedrijven en bedrijven met een wagenpark gebruik van kunnen maken. U kunt hierbij denken aan brandstof, verzekeringen en tol. Naast de unieke lease voor starters biedt TransSupport ook leasing aan voor alle roerende kapitaalgoederen. Natuurlijk voor transportbedrijven en dealers, groot en klein, maar ook voor producenten en handelaren in kapitaalgoederen. Het netwerk beslaat vrijwel geheel Europa.

We bieden onze klanten alle mogelijkheden om aan de administratieve verplichtingen te voldoen. Zelf boeken, samen boeken of uitbesteden. Voor alles is een oplossing, maar de klant moet wel rekening houden met de kosten, kennis en tijd die zelf boeken met zich meebrengt. Veel eigen rijders besteden hun administratie uit. Zij brengen de administratie langs, sturen het op per post of via e-mail. De moderne software stelt ons in staat de klant een eigen e-mailadres aan te bieden en voor de bonnen onderweg is er een app.

Overzicht

Jaarlijks geven wij een overzicht van de kosten en opbrengsten per kilometer. Hiermee kunnen wij de resultaten van de klant vergelijken met de data die wij hebben van de andere klanten. Vanwege de privacy publiceren wij deze benchmark niet, maar geven wel richting de klant aan waar hij kan verbeteren.

Tijdens de invoering van de Wet DBA zagen wij het aantal starters teruglopen. Ook ontstond er veel onrust onder de groep die al jaren bezig is. Deze onrust hebben we samen met een aantal leden van NOAB willen wegnemen door een overeenkomst op te stellen die eigen rijders en hun opdrachtgevers zekerheid geven over hun relatie. De nieuwe wet, die de nieuwe regering zal indienen, zien wij voor de eigen rijders met vertrouwen tegemoet. In 1993 heeft de Hoge Raad aangegeven, dat de eigen rijder met eigen materieel, als zelfstandige wordt gezien, ook al heeft hij/zij slechts één opdrachtgever.

Wet Beroepsgoederenvervoer

Wel willen wij de vele zzp-chauffeurs, die zichzelf verhuren en hun opdrachtgevers, voor zover dit transportbedrijven zijn, waarschuwen, dat zij volgens de Wet Beroepsgoederenvervoer over de weg zich niet mogen verhuren. Vaak wordt dit gedaan onder de noemer van collegiale uitleen. Dit kan alleen met personeel. Wilt u de overstap maken van zzp-chauffeur naar eigen rijder, starten als eigen rijder of bent u op zoek naar een adviseur die uw branche kent? Wij staan voor u klaar.

www.snikkers.net

Fotografie: Jan Nass