Recruitment van communicatie- en marketingprofessionals in deze markt is een aparte tak van sport

3 juli 2018 14:41

Recruitment van communicatie- en marketingprofessionals in deze markt is een aparte tak van sport

Het tijdperk van de specialisten is aangebroken. Een gouden periode voor de communicatiespecialisten, marketeers en webredacteuren van deze wereld. En voor hun opdrachtgevers, die deze toppers toch maar mooi aan boord hebben gekregen. Het vinden en binden van flexibel inzetbare, ervaren specialisten van hoog niveau is tegenwoordig namelijk niet zo eenvoudig. En dat blijft voorlopig zo. Hoe kom je aan die professionals? Waar begin je überhaupt met zoeken?

“De snel aantrekkende arbeidsmarkt is absoluut voelbaar in onze niche van werving en selectie”, vertelt Martin Staats, directeur van OnlyHuman, het bureau dat zich vanaf het prille begin (2000) heeft toegelegd op recruitment van communicatie- en marketingprofessionals. “De krapte in de arbeidsmarkt leidt tot schaarste van deze flexibel inzetbare professionals, zowel bij overheden als in de commerciële sector.”

De beste match

Bij grote organisaties nemen de capaciteitsproblemen dan ook zienderogen toe. Bovendien is er nog veel onduidelijkheid over de modernisering van het arbeidsrecht. Door die combinatie van factoren is het voor bedrijven een flinke opgave om de beste communicatie- en marketingkandidaten voor hun projecten te selecteren. Om de beste match te maken. Dat vraagt van bemiddelingsbureaus om een persoonlijke binding met deze professionals en om jarenlang opgebouwde ervaring en kennis van deze nichemarkt. “Niet alleen als het gaat om het vinden van de juiste mensen, maar ook om de juiste advisering over het inrichten van een flexibele schil.”

Toegang tot doelgroep

De praktijk leert volgens Staats dat grote organisaties naarstig zoeken naar ervaren bemiddelaars die toegang hebben tot die heel specifieke doelgroep en die deze professionals ook in beweging kunnen brengen. Professionals die op projectbasis inzetbaar zijn, zonder ze direct aan het bedrijf te verbinden. “Doorslaggevend voor een succesvolle zoektocht is niet ‘zo veel mogelijk mensen wegzetten’ bij opdrachtgevers, maar op basis van persoonlijke binding de best mogelijke match maken; hoe beter de match, hoe meer opdrachtgevers én professionals daarvan profiteren.”

Meerwaarde

We signaleren een toenemende vraag naar flexibel inzetbare communicatie- en marketingprofessionals, naar echte specialisten. Die specialisten vinden en bereiken, vereist een royale database; opgebouwd uit professionals uit alle regio’s, van alle leeftijden en met uiteenlopende specialismes en ervaringsniveaus. “De meerwaarde van OnlyHuman als gespecialiseerd bureau is bovendien de aandacht, tijd en middelen voor de ontwikkeling van kandidaten. Denk aan gerichte trainingen en kennissessies.”

Adviesrol

Kenmerkend voor dit tijdsgewricht is de aanhoudende discussie over de modernisering en flexibilisering van het arbeidsrecht en de onzekerheid over wet- en regelgeving (zoals DBA). Staats: “Naast het oplossen van capaciteitsproblemen is een gespecialiseerd bureau als OnlyHuman ook in staat te adviseren over vraagstukken rondom het inrichten van een flexibele schil, rekening houdend met de actuele wet- en regelgeving. Dat alles bij elkaar maakt recruitment in deze markt een aparte tak van sport.”

Hoe ziet die ‘persoonlijke binding’ en ‘toegevoegde waarde’ er in de praktijk uit? Op welke manier kunnen wij samen met u inspelen op de meest actuele marktontwikkelingen?

Download onze whitepaper voor de antwoorden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.