Gepubliceerd op 29 april 2020

Onmisbare zaken voor woningcorporaties

Als woningbouwcorporatie heb je 1001 zaken te regelen. Inspecties, service & onderhoud, facturatie en een optimale workflow bijvoorbeeld. Tevreden huurders is het streven. Wij helpen je met praktische tips voor achter de schermen.

Een ERP systeem

Efficiëntie is alles in de verhuursector. Naast de maandelijkse werkzaamheden, zijn er ook altijd een heleboel onvoorziene zaken. Vragen van huurders, conflicten en reparatieverzoeken bijvoorbeeld. Met een ERP (Enterprise Resource Planning)-systeem regel je alles op één plek. De woningcorporatie software verzamelt, verzendt en monitort alle informatie die je nodig hebt. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

Tevreden medewerkers en tevreden huurders

Stel: een huurder heeft een reparatieverzoek, wat is dan de meest efficiënte workflow binnen jullie organisatie?

Service & onderhoud

Om te beginnen zou het fijn zijn als het verzoek digitaal binnenkomt bij de klantenservice. Dit werkt overzichtelijk en zo kan de reparatie direct door de juiste afdeling worden opgepakt. De gegevens van de huurder worden automatisch doorgestuurd naar de onderhoudsmedewerkers en de huurder kan zelf een datum en tijd selecteren, waarop hij of zij thuis is.

Alle gegevens op één plek

Heeft de huurder telefonisch contact gezocht? Dan is het handig als de klantenservice medewerker met een paar muisklikken de juiste gegevens naar voren kan halen. Persoonsgegevens, maar bijvoorbeeld ook een overzicht van eerdere reparaties. Een ERP systeem verzamelt alle informatie op één plek.

Direct contact met aangesloten partijen

Naast huurders, heb je als woningbouwcorporatie ook met andere partijen te maken. Je leveranciers voor service & onderhoud bijvoorbeeld of stichtingen die bemiddelen bij conflicten tussen buren. Met de ERP software voor woningbouwverenigingen sta je ook in direct contact met deze relaties. Verzoeken gaan simpel en snel digitaal en aanvullende informatie wordt automatisch meegestuurd.

Automatisch factureren en rapporteren

Nieuwe informatie wordt automatisch gesynchroniseerd door de woningcorporatie software. Hiermee heeft de klantenservice niet alleen altijd de juiste informatie voor handen, ook de facturatie verloopt uiterst punctueel en volledig digitaal. Daarnaast is het mogelijk om rapportages uit te draaien, voor onderzoek en optimalisatie. Wat is de gemiddelde leeftijd in een wijk? Wanneer is er voor het laatst onderhoud uitgevoerd? Waar is veel verloop in de wijk? Enzovoort.