Meesters in maatwerk

13 december 2017 12:27

Meesters in maatwerk

Op de drempel van de meteorologische winter ontvangt Doeko in Weurt de leden van de Industriële Kring Nijmegen voor de periodieke bijeenkomst van de club. De imposante ledlamp, die Doeko ontwikkelde naar een ontwerp van Raimond Puts, licht de bezoekers bij richting de ontvangstruimte. De lamp is een van de paradepaardjes die laten zien wat het bedrijf in huis heeft.

Johan Kluitmans neemt, bij afwezigheid van voorzitter Simon de Luij, de honneurs waar als spreekstalmeester. Onder het genot van koffie, thee, chocoladekoeken en pepernoten gaat de bijeenkomst van start.

Smart maatwerk

Na een korte aftrap van gastheer Gertjan van Doesburg, directeur-eigenaar van Doeko, neemt verkoopmanager Hendri Sas de aanwezigen in vogelvlucht mee in de historie van het bedrijf. Sas schildert de oprichting van de onderneming als ontwerpbureau en fabrikant van stempels en mallen in 1964. Begin jaren ’80 komt daar de productie van thermoform- en spuitgietmatrijzen voor dunwandige producten bij. Een volgende stap is het produceren van fijnmechanische modules en componenten eind jaren ’90. In 2013 breidt Doeko uit, kernactiviteiten blijven stempels, matrijzen en fijnmechanica. Wel worden digitalisering en robotisering steeds prominenter in het bedrijfs- en productieproces. Een deel van de robots ontwerpt en maakt Doeko zelf, een andere deel wordt aangekocht en ter plekke ‘gefinetuned’. In 2017 is de inzet van mechatronica uitgebreid en heeft ook het werken met LSR injectie verdere specialisatie ondergaan. Van de totale productie van Doeko is thans ongeveer de helft bestemd voor de Nederlandse markt, de andere helft gaat naar landen in Europa en de rest van de wereld.

Om al dat moois met eigen ogen te bekijken en vragen te stellen, volgt een rondleiding door het bedrijf in groepjes en onder deskundige leiding van Doeko-medewerkers. Gertjan van Doesburg pendelt tussen de verschillende groepjes en verheldert keuzes voor werkwijzen en inzet van machines. Het blijkt dat, hoewel machines (robots) steeds belangrijker worden, de inzet en vakkennis van de medewerkers toch doorslaggevend blijft voor het succes van de onderneming.

Groeiversneller

Na de rondleiding is het tijd voor de ‘Groeiversneller’, een initiatief van Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland (Oost nl). Het betreft een financieringsconstructie specifiek gericht op ondernemers in het mkb met groeipotentie en groeiambitie, om vernieuwende technologie en innovatieve producten, diensten en processen te ontwikkelen en in de markt te zetten, aldus Joep Koene van Oost nl. Via de Groeiversneller komen financiële middelen tot maximaal 10.000 euro rechtstreeks bij mkb-bedrijven terecht. Ondernemers krijgen via het programma tevens toegang tot een relevant kennisnetwerk en innovatieve expertise.

De Groeiversneller is er voor zowel startende als ervaren mkb-ondernemers. Wie alles wil weten over de beoordelingscriteria om deel te nemen vindt die op www.oost.nl. Eén van de jonge bedrijven die er gebruik van maakte is Atelier Rick Tegelaar, die als volgende spreker zijn opwachting maakt.

Esthetiek en functionaliteit

Rick Tegelaar studeerde in 2011 cum laude af aan de afdeling Product Design ArtEZ Arnhem. Sindsdien werkt hij vanuit zij eigen Atelier Rick Tegelaar in Arnhem als ontwerper van interieurproducten. In zijn streven naar nieuwe vormen, kwaliteit en esthetiek werkt hij graag met ‘ondergewaardeerde materialen’. Zo maakte hij van kippengaas en bamboepapier zijn succesvolle serie ‘Open Meshmatics Lamp’.

Op de bijeenkomst bij Doeko staat een ander product centraal. Tegelaar vertelt dat hij Gertjan van Doesburg ongeveer 5 jaar geleden ontmoette tijdens een bijeenkomst van de Ledkring bij Doeko. Daar vroeg Tegelaar ondersteuning en maakte Van Doesburg kenbaar dat hij potentie zag in een ontwerp van Tegelaar en opperde om mogelijkheden voor eventuele samenwerking te verkennen. Doeko had toen al ervaring opgedaan met de ontwikkeling en productie van het ontwerp van een ledlamp door Raimond Puts. Op basis van zijn eigen ideeën en rekening houdend met de mogelijkheden van Doeko, ontwierp hij de staande ledlamp waarvan hij het prototype toont.

De lamp bestaat uit een voet en in hoogte verstelbare staander van staal. De ronde kap is opgebouwd uit doek en verfijnd gebogen stalen strips, die op een ingenieuze wijze met elkaar zijn vervlochten. De lamp is te koop via Moooi, het designlabel van Marcel Wanders, met wie Gertjan van Doesburg connecties onderhoudt. Dat is belangrijk, beklemtoont Tegelaar, want iets moois maken is één ding, het kunnen verkopen is even belangrijk.

Smart portal

Laatste spreker is Toon Janssen, directeur eigenaar van Laser Technology Janssen (LTJ). Anderhalf jaar geleden vestigde het bedrijf zich op Bijsterhuizen en begonnen Toon Janssen en zijn vrouw Ans aan een succesvol avontuur: laserlassen. Volgens Janssen een bij veel ontwerpers en constructeurs nog relatief onbekend fenomeen. Het geheim van LTJ is expertise, openheid en snelheid.

Om tot een goede laserlas te komen zijn een aantal dingen cruciaal betoogt Janssen: toepassen van de juiste gereedschappen, specialistische kennis van ontwerp en lasertechnologie en natuurlijk alle laserlasgereedschappen in huis hebben.

Het ‘geheime wapen’ van LTJ is het zogenaamde ‘smart portal’. Hier kunnen klanten online en on-demand producten voor microlasersnijden bestellen die snel worden geleverd. Over het waarom is Janssen stellig: de tijd en de kosten van de werkvoorbereiding zijn met het portal geminimaliseerd. Zijn benadering slaat aan, want inmiddels bestaat het bedrijf uit 4 medewerkers heeft het klanten uit de maakindustrie, de luchtvaart en de automotive branche.

Na de afsluitende presentatie van Toon Janssen en het dankwoord van Johan Kluitmans is het tijd om ongedwongen bij te praten. Uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje. «

Tekst en foto: Huub Luijten

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.