Gepubliceerd op 28 november 2018

Marketing rond de feestdagen: 10 tips

De Kerstdagen, Sinterklaas en de jaarwisseling zijn belangrijke feestdagen. Deze bieden iedere ondernemer kansen. Voeg in de aanloop naar het einde van het jaar wat extra glans toe aan je marketing. Zo trek je de aandacht van potentiële klanten en draag je op jouw manier bij aan een extra feestelijke sfeer. Laat je inspireren door de onderstaande tips.

1. Organiseer een e-mail marketingcampagne voor Kerstmis

November en december zijn ideale maanden om extra aandacht te besteden aan je commerciële e-mailings. Consumenten besteden ieder jaar immers veel geld aan cadeaus om Sinterklaas en Kerstmis te vieren. Grijp dus je kans om rond deze feestdagen je adressenbestand aan te schrijven met leuke aanbiedingen voor specifieke producten en diensten. Ook is het slim om informatie te delen over extra koopavonden en deze te koppelen aan een speciale kortingsactie. Creëer een gevoel van urgentie om een bepaald aanbod niet mis te lopen, bijvoorbeeld met speciale dagaanbiedingen. Het aanbieden van een feestelijke give-away bij een aankoop is ook erg effectief.

2. Geef een feestelijk tintje aan je branding

Ieder bedrijf heeft mogelijkheden om aan alle communicatie-uitingen een vleugje kerstsfeer toe te voegen. Voeg hiervoor een afbeelding van een kerstboom toe aan je bedrijfslogo of illustreer je advertenties met kerstballen en sneeuw. Dit kan je toepassen in vele media, zowel in drukwerk als online. Laat de kerstsfeer dus terugkomen op je website, je direct mails, je kerstkaarten enzovoort. Je kan het houden bij een enkel grafisch ontwerp dat je gedurende de gehele periode gebruikt, maar het is ook een idee om iedere nieuwe promotieactie een eigen ontwerp te geven. Verder is het een interessante optie om speciale relatiegeschenken te laten maken, bijvoorbeeld een magische mok met een opdruk van een vrolijk kerstdecor en jouw merk.

3. Publiceer handige themavideo’s

Rond de feestdagen is het ideaal om korte relevante filmpjes op internet te plaatsen. Bied je klanten waardevolle tips rondom jouw producten, zoals hoe de kerstperiode hiermee nog leuker wordt. Zo is het als je etenswaren verkoopt slim om de bereiding van recepten te filmen. Denk ook aan combinaties met kerstversiering, het inpakken van cadeaus en speciale kersttraktaties. Publiceer korte filmpjes op je website en social media, want dat werkt het beste.

4. Beloon je vaste klanten

Vaste klanten zijn erg belangrijk voor je omzet. Leg deze klanten in de watten door ze tijdens de feestdagen te trakteren op exclusieve kortingen en aanbiedingen. Dit is ontzettend goed voor je imago en het vasthouden van deze klanten. Informeer je klantenkring via een direct mail met een kortingsbon of een speciale e-mailing met een kortingscode.

5. Deel via social media feestelijke updates

Op het vlak van contentmarketing is het van belang dat je materiaal publiceert waar je klanten waarde aan hechten. Plaats dus niet alleen berichten die je producten en diensten promoten, maar kom ook met bruikbare informatie om er een schitterend Kerstfeest van te maken. Als je kleding verkoopt kun je bijvoorbeeld tips geven voor een mooie feestelijke outfit en een kapper kan stylingtips geven voor feestkapsels. Verder is het een leuk idee om in je berichten terug te kijken op het jaar dat bijna ten einde loopt. Publiceer bijvoorbeeld een overzicht van de beste nieuwe producten in je assortiment.

6. Organiseer een Kerstlunch voor een goed doel

Laat je maatschappelijke betrokkenheid zien en organiseer een Kerstlunch of Kerstontbijt voor een zwakkere groep mensen. Hiermee fleur je de levens van deze mensen op. Het biedt bovendien mogelijkheden om hierover te berichten in je eigen media en zo anderen te inspireren tot een goede daad. Wellicht kan je er zelfs wat gratis publiciteit mee verwerven. Je kan zo’n project overigens ook samen met andere lokale bedrijven oppakken en zo de kosten delen.

7. Kom met een speciale Kerstprijsvraag

Betrek je klanten bij je merk door een spetterende Kerstprijsvraag te organiseren. Vraag klanten om hier wat bijzonders voor te doen, zodat er echt een leuke uitdaging in zit. Laat ze bijvoorbeeld een foto insturen van hun kerstboom of een filmpje maken van het zingen van Sinterklaasliedjes. Reik een prijs uit voor de mooiste inzending. Zorg dat de prijsvraag online plaatsvindt, dus via je social media kanalen. Hiermee zul je veel aandacht trekken doordat klanten de berichten gaan delen en liken.

8. Promoot je mooiste cadeau-ideeën

Maak het je klanten gemakkelijk om cadeaus uit te kiezen. Dit doe je door speciale cadeausets van je producten aan te bieden en door bepaalde producten of diensten er voor ze uit te lichten. Zet deze artikelen in de schijnwerpers, via je nieuwsbrieven en op strategische plekken in je winkel en je webshop. Een drogisterij kan bijvoorbeeld luxe cadeauverpakkingen met een aantal verzorgingsproducten op een speciale display zetten. Let er op dat je cadeau-ideeën hebt voor diverse doelgroepen.

9. Geef klanten en medewerkers een persoonlijke kerstgroet

Het versturen van een kerstwens via online media of een e-mail is eenvoudig, maar niet zo persoonlijk. Overweeg daarom om je kerstkaarten weer persoonlijker te maken. Dit kan door zelf een persoonlijk bericht toe te voegen aan voorgedrukte kaarten. Uiteraard kost dit wat meer tijd en geld, maar je laat zien dat je klanten en medewerkers voor jou geen nummers zijn. Om je relaties te laten weten dat je hun waardeert, is het daarnaast een erg leuk idee om een klein cadeautje toe te voegen. Een gepersonaliseerde luxe balpen of een USB-stick met uw bedrukking zijn voorbeelden van kleine relatiegeschenken die zeker in de smaak zullen vallen.

10. Plaats impulsartikelen in je winkel

Zowel fysieke winkels als webwinkels kunnen productsuggesties koppelen aan bepaalde producten. In een webshop is het mogelijk producten uit te lichten die gerelateerd zijn aan items die een klant reeds in het winkelwagentje heeft gezet. Met de feestdagen kan je hierop inspelen door kleine cadeausuggesties en een inpakservice met inpakpapier en cadeaulabels. In een fysieke winkel stimuleer je impulsaankopen door bepaalde seizoensgebonden artikelen te plaatsen naast de kassa’s.