Gepubliceerd op 16 maart 2020

Hoe begin je met zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Als je een eigen website hebt, wil je natuurlijk dat deze goed wordt bezocht. Door je website te optimaliseren voor Google verschijnt deze hoger in de zoekresultaten en krijg je meer bezoekers. Maar hoe maak je je website ‘Google-proof’? Wij delen een paar tips.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Als je een website of artikel zoekt, tik je een zoekterm in op Google en klik je één van de eerste websites aan. Een website verschijnt daar (helaas) niet zomaar. Daar gaat heel wat werk aan vooraf, namelijk Search Engine Optimalisation, ook wel SEO. Dit betekent dat je je website optimaliseert voor Google.

Waarom zou je al die moeite doen als je bijvoorbeeld blogt als hobby? Met een SEO geoptimaliseerde website bereik je een stuk meer mensen, wat tevens handig is als je er geld mee wil verdienen. Daarnaast gaat SEO niet alleen over vindbaarheid. Door een paar regels op te volgen wordt je website een stuk gebruiksvriendelijker en leesbaarder voor je bezoekers.

Hoe begin je met SEO?

Er zijn enorm veel trucjes en manieren om hoog in Google te komen met je website. Het belangrijkste is echter de basis. Er zijn drie onderdelen waar Google naar kijkt om je positie te bepalen:

1. Techniek

Hierbij gaat het om hoe je website is gebouwd, oftewel de code. Google indexeert je website zodat het kan zien waar het over gaat en hoe het is opgebouwd. Je kan je voorstellen dat Google dit zo snel en makkelijk mogelijk wil doen. Het is belangrijk dat de website logisch is opgebouwd qua code, snel laadt en gebruiksvriendelijk is op alle apparaten. Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress of Magento zijn bijvoorbeeld SEO-proof.

2. Content

Tekst is enorm belangrijk. Je gebruikt Google immers om informatie te vinden. Zorg er daarom voor dat er relevante tekst op je website staat die goed leesbaar is. Focus je op onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn en maak de tekst leesbaar met een goede titel, aantrekkelijke koppen en ondersteunende afbeeldingen. Kopieer geen teksten van andere websites, maar schrijf je eigen content.

3. Autoriteit

Hoe waardevol is jouw website? De autoriteit van je website wordt bepaald door ‘stemmen’ van andere websites. Deze stemmen zijn in de vorm van links naar jouw website, dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Als veel websites naar jouw website verwijzen met een link, dan is dit een signaal dat jouw website belangrijk is. Hierbij is het ook belangrijk dat de website die naar jou verwijst, ook autoriteit heeft. Je kan links verzamelen door ze te ruilen of door een gastartikel te schrijven voor een waardevolle blog of website.

Wil je starten met SEO, maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem contact op met een marketingbureau die gespecialiseerd is in zoekmachine optimalisatie kan je hiermee helpen.