Gepubliceerd op 29 oktober 2018

Het merk Chrysler zit in zijn bloed!

All Cars Service, ook bekend onder de naam Chrysler Service Buitenpost, heeft haar klantenkring bepaald niet alleen in Friesland. Overal vanuit het land weten mensen hun weg te vinden naar het autobedrijf van Ewitt Kerkman.

De eerste jaren

De drieënvijftig jaar oude ondernemer heeft, met zijn jarenlange ervaring in de autobranche, zijn sporen dan ook meer dan verdiend. Als achtjarig jongetje begon hij al als ‘krullenjongen’ bij Renault dealer Jongsma in Zandvoort en mocht hij op zaterdag de boel aanvegen en opruimen. Vanaf zijn twaalfde mocht hij de showroom bijhouden, zoals hij zelf zegt: “dat vond ik prachtig!” Toen hij vijftien was, begon hij met een monteursopleiding. Hij ging één dag in de week naar school en werkte verder full time bij Jongsma. Hoewel Ewitt heel goed kon opschieten met Jongsma, vertrok hij daar op zijn negentiende. Jongsma was de politiek ingegaan en binnen het bedrijf veranderde de structuur dermate, dat Ewitt het er niet meer naar zijn zin had. Hij leerde snel en was inmiddels goed bekend binnen de autobranche, waardoor hij direct weer een baan vond bij Opel dealer MAB in Haarlem.

Ewitt: “Daar hadden ze een instelling van ‘we moeten het werk klaar hebben aan het einde van de dag in plaats van om vijf uur naar huis’. Zo’n type ben ik ook. Ik heb toen écht geleerd dat het niet uitmaakt of het nu half zes wordt of half zeven; de klus moet gewoon af zijn. Dan heb je een veel voldaner gevoel.” Omdat Ewitt goed en snel werk leverde, kreeg hij waardering en steeds meer mooie klussen, zoals hij het zelf zegt. Wat hij toen al heel belangrijk vond, en nog steeds vindt, is dat je als team goed moet functioneren. “De één werkt sneller en beter dan de ander, maar je moet elkaar bijspringen.”, aldus Ewitt: “Ik vind het sociale aspect onder collega’s en de daarbij horende teamspirit heel belangrijk.”

Jur Walkotte

Op een gegeven moment kwam er een nieuwe verkoopleider: Jur Walkotte. Deze man, die later Ewitts werkgever werd, heeft een belangrijke rol gespeeld in zijn verder carrière in de autobranche. Zowel qua commercieel inzicht, als qua werkmentaliteit bleken de beide mannen op elkaars lijn te zitten, waardoor er een mooie samenwerking ontstond.

Toen Ewitt twintig jaar oud was, vertrok Walkotte naar Auto Centrum Baron / Chrysler Haarlem en vroeg hij hem om mee te gaan. Daar hoefde Ewitt niet lang over na te denken. Het bedrijf was gevestigd in een oude duikbotenhal aan de Paul Krugerkade 10 aan het Spaarne waar in de Tweede Wereld Oorlog duikboten werden gefabriceerd. “Het was een gigantisch hoge hal met grote stalen pilaren. We hebben er een aantal binnenwanden in gemaakt die we mooi beschilderd hebben en zo creëerden we een showroom, een werkplaats en wat kantoorruimtes en zijn we begonnen met de verkoop van Chryslers, Jeeps en Dodges”, aldus Ewitt.

“We hadden één motto: het werk moest klaar”

Vanaf dat moment heeft hij altijd gewerkt met het merk Chrysler, met daarnaast de merken Jeep, Ford, Chevrolet, GMC en Dodge.

Ewitt: “Ik weet nog dat de eerste auto’s in 1987 bij Chrysler Haarlem binnenkwamen: de Voyagers en de sedans; ze werden als warme broodjes verkocht. Vooral de Voyagers waren niet aan te slepen!” Na vijf jaar werd de ruimte te klein en moesten ze verkassen. Het bedrijf verhuisde naar een groot pand in Heemstede met een hele grote showroom, waar een paar honderd auto’s in paste, met daarachter een grote werkplaats met veel bruggen.

In 1995 vertrok Walkotte naar een Chrysler dealer in Amsterdam waar het een en ander gereorganiseerd moest worden. Ook hier volgde Ewitt hem weer. Hij kwam daar in een bedrijf terecht met een, naar zijn eigen zeggen, hartstikke leuk team. Ewitt: “Met diverse van die jongens heb ik nog steeds contact. Er werd gemiddeld van ’s morgens half zeven tot ’s avonds elf uur gewerkt. We waren als het ware met pilaren een fantastisch bedrijf. ”

Als ik hem vraag wat hij ‘met pilaren’ bedoelt, antwoordt hij: “Als je een bedrijf succesvol wilt maken, moet je met z’n allen een bepaalde inzet hebben. Je hebt voorspoed, maar je hebt ook tegenslag in een bedrijf. Maar als je niet loopt te zeuren wie wat moet doen, en gewoon met z’n allen ervoor gaat, ontstaat er vanzelf een hele mooie teamspirit. Het maakt niet uit wie de vuilnisbakken leegt en wie de afwas doet. We hadden een hele platte organisatie. In de ploeg zaten mensen van allerlei nationaliteiten. We gingen met elkaar ‘door dik en dun’. De verkoper was net zo belangrijk als de man in de werkplaats of de man in het magazijn. We hadden één motto: het werk moest klaar.”

Op een gegeven moment werkten er dertien monteurs en werd er aan Ewitt gevraagd of hij daar leiding aan wilde geven. Dat heeft hij op zich genomen en hij bedacht een systeem wat hij tot nu toe nog steeds toepast: “Niets gaat weg totdat ik de laatste hand aan de auto heb gehad, ermee gereden heb en de auto door de wasstraat heb gehad. De finishing touch gaat om die laatste dingen: de spiegels staan goed, de asbak is leeg, de olie is op peil, enzovoort. Dat heb ik er altijd ingehouden.”

Van Noord-Holland naar Friesland

In 2001 verhuisde Ewitt naar Friesland en kreeg hij, omdat hij inmiddels ‘niveau goud’ had, direct een baan aangeboden bij de firma Riedstra, c.q. Chrysler Leeuwarden, waar hij drie jaar gewerkt heeft. Vervolgens ging hij naar USA Cars, ofwel Piet Damstra, in Franeker. “Daar heb ik een fantastische club mensen leren kennen in heel leuk bedrijf wat echt op pick-ups, oude Fords en Chevys gericht was.”, aldus Ewitt: “Daardoor heb ik mijn diploma in LPG-techniek kunnen halen.”

In 2005 werd Ewitt, die inmiddels een naam opgebouwd had, gebeld door een Chrysler dealer in Heerenveen met de vraag of hij bij hen wilde werken.

De stap naar All Cars Service

Na een half jaar kwam Wensink, ‘de Mercedes-man’, om de hoek om het bedrijf over te nemen, omdat Daimler Chrysler inmiddels gefuseerd waren. Maar omdat de combinatie tussen beide merken niet vlekkeloos verliep, trok Ewitt zijn conclusies en vertrok. Hij kwam toen in contact met Gerke van Kazemier Auto’s in Buitenpost.

Ewitt: “Hij heeft mij een ruimte aangeboden en een brug ter beschikking gesteld. En toen begon het te lopen! Mensen die mij kenden, kregen er lucht van dat ik hier zit, en kwamen naar me toe. Uiteindelijk stond het hier vol met Chryslers en lukte het me eenvoudigweg niet meer om alles in mijn eentje te bolwerken.”

De uit Ierland afkomstige Kevin, die al jaren als monteur met Chryslers werkte, kwam bij Ewitt in dienst. Daarna kwam David erbij. Beide mannen weten heel veel van elektronica, techniek en zijn goed in dieseltechniek en het oplossen van storingen. Ewitt zelf doet al het overkoepelende werk en draagt uiteraard de eindverantwoordelijkheid. Daarnaast heeft ook hij weer zijn eigen ‘krullenjongen’: De zestienjarige Rick uit Buitenpost die met veel plezier op zaterdag hand- en spandiensten verricht, waaronder ook de boel aanvegen en opruimen. En gepensioneerde Jan die in zijn vrije tijd de kantine en al het sanitair bijhoudt en het vooral gezellig vindt om bij het bedrijf betrokken te zijn.

In 2008 kwam er tegenover Kazemier Auto’s een pand vrij waarin Gerke voor een deel ‘in de campers ging’ en Ewitt de ruimte kreeg om zijn bedrijf uit te breiden. Vanuit de vriendschappelijke verhouding ondersteunen en helpen beide ondernemers elkaar waar nodig. De samenwerking werkt duidelijk versterkend naar de klant. Ewitt noemt het mooi ‘een mobiliteitscentrum’.

Mopar

All Cars Service beschikt qua gereedschappen over alle ‘special tools’ op Chrysler-gebied en zo kan het bedrijf, in combinatie met de vakkennis van de drie mannen, elke klus aan. Mede doordat er geen Chrysler dealers meer in Nederland zijn, heeft dit ertoe geleid dat het bedrijf landelijk het enige gespecialiseerde autobedrijf is waar nog Chryslers gerepareerd worden.

Hij heeft een uitleesmogelijkheid via Mopar, de onderdelen- en servicetak van alle Amerikaanse automerken die vallen onder de vlag van Chrysler, Jeep en Dodge. Ewitt: “Daardoor kan en mag ik auto’s uitlezen, updaten en flashen.” Dat laatste betekent dat hij de software van de auto kan vernieuwen. Doordat hij de auto’s kan uitlezen, gebeurt het bijvoorbeeld dat het brandstofslangetje vervangen wordt in plaats van dat er een complete brandstofpomp of allerlei sensoren vervangen worden.

Omdat Ewitt ook specialist is in LPG inbouw gebeurt het dat het bedrijf ruim zestig jaar oude Amerikaanse auto’s in onderhoud krijgt. Het klinkt ongelofelijk, maar hij weet altijd aan de nieuwe onderdelen ervoor te komen.

De klantenkring van All Cars Service is heel divers. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld de wagens van Limousine Service Groningen in onderhoud: twee Lincoln limousines, een Hummer limousine en (uiteraard!) een Chrysler 300C limousine.

Aan de overkant van het bedrijf is een vestiging van Veenstra Busreizen waar Ewitt, speciaal voor deze limousines, gebruik mag maken van de smeerkuil. Met de eigenaar van dit bedrijf heeft hij net een bevriende relatie. De ondernemers helpen elkaar waar nodig. Dat sociale aspect vindt Ewitt heel belangrijk en dat probeert hij ook door te voeren naar zijn klanten.

De mensen gaan altijd weer blij weg

“Eerlijkheid is heel belangrijk”, aldus Ewitt: “Ik merk dat heel veel mensen daarin beschadigd zijn, doordat ze besodemieterd zijn met reparaties aan hun auto. Ik werk heel simpel: als de mensen hier binnenkomen, schrijven we eerst alles op. Dan ontvang ik de sleutel en vanaf dat moment zorg ik voor hun auto. Ik rijd er ook zelf mee, zodat ik zeker weet dat alles goed is. De mensen komen soms écht van ver. Het gebeurt dat ik naar Rotterdam of Brabant rijd om een auto terug te brengen. De klant heeft dan een leenauto meegekregen waarmee ik weer terugrijd naar Friesland.”

Ewitt is transparant naar zijn klanten. Zo werkt hij met een app. Alles wat hij denkt te moeten repareren, fotografeert hij en laat hij via die app aan de klant zien. Hij geeft daarbij een prijsopgave van de kosten en dan mag de klant beslissen of alles gerepareerd wordt, of dat er een gedeeltelijke noodzakelijke reparatie uitgevoerd wordt, of… dat er helemaal niets aan gedaan wordt. Ewitt: “Alles wordt vastgelegd en uitgelegd aan de klant, waardoor de mensen hier nooit een discussie hebben over de rekening en altijd weer blij weggaan.”

Aandacht voor de klant staat bij Ewitt hoog in het vaandel: “Ik zie bij grote dealers vaak dat scoren en geld verdienen op de eerste plaats staat, maar ik vind dat de mensen achter de opdracht óók belangrijk zijn. Ik hoor dingen over hun dochter die ziek is, hun vrouw die overspannen is, of dat ze zelf in de put zitten. We praten hier vaak over van alles en nog wat, ik zeg wat ik ervan vind en daarna komt de auto aan de beurt.”

Zijn aandacht voor de klant gaat best ver. Een brugwachter uit Aalsmeer bracht zijn auto voor een beurt met de vraag of Ewitt de rest wilde regelen. ‘De rest’ hield in dat Ewitt een kamer reserveerde bij een hotel in de buurt, waarvan de eigenaar ook klant van hem is. Verder zorgde hij voor vervangend vervoer en betaalde een deel van de hotelkosten: “Die klant had hier een geweldig weekend, reed zwaaiend weg en stuurde een berichtje toen hij weer thuis was met de complimenten voor All Cars Service.“

De service voor een rallyteam (en nog meedraaien ook)

Als we ‘eigenlijk klaar zijn’ met het interview, bedenkt Ewitt zich dat hij nog niets verteld heeft van het rallyteam waar All Cars Service bij betrokken is.

Ewitt: “We zijn trots op het feit dat we een rallyteam in onze klantenkring hebben. Op een zaterdagochtend kwam Jos hier als nieuwe klant, omdat hij een storing in zijn Jeep had. Ik heb de wagen uitgelezen en kwam tot de conclusie dat het om een sensor ging. De bewuste sensor had ik boven liggen en de auto functioneerde meteen weer helemaal goed en reed volgens hem tien keer beter dan toen die binnenkwam. Een week later kwam hij terug met de vraag of zijn Jeep verhoogd kon worden met speciale veringen. Hij bleek de auto te willen gebruiken voor een rally.”

Ewitt en zijn mannen hebben de Jeep Cherokee volledig omgebouwd om deel te nemen aan de Morocco Desert Challenge, waar het team als tweede eindigde in de semi-klasse en de wagen nog onder de aandacht kwam van Tim Coronel. Na twee jaar kwam het team met een nieuwe uitdaging. Ze hadden een oude Bowler Landrover gekocht die bij All Cars Service weer volledig geprepareerd werd en omgebouwd om in mei 2018 weer mee te doen. Deze keer was Kevin ook verantwoordelijk voor de technische ondersteuning van het team en weer haalde ze de tweede prijs binnen in de semi-klasse. “Toen de wagen hier terugkwam, hadden we drie dagen nodig om ‘m uit te mesten! Zoveel zand en troep zat erin.”, aldus Ewitt.

Met enige regelmaat wordt Kevin uitgenodigd door het team om op een of andere speciale dag een proloog te komen doen. Het rallyteam heeft meerdere wagens in onderhoud bij All Cars Service en via dit contact zijn er ook weer nieuwe klanten bijgekomen.

Na bijna anderhalf uur interview is hij eigenlijk nog niet uitgepraat over zijn vak, want het merk Chrysler zit in zijn bloed!

www.allcarsservice.nl

Tekst: Leo Singor

Onze partners