Gepubliceerd op 19 april 2018

Het gebruik van LinkedIn + 5 tips

Zoals bekend is LinkedIn het meest toonaangevende online zakelijke netwerk. Een platform dat in Nederland inmiddels is uitgegroeid tot zo’n 4,5 miljoen gebruikers. Daarmee is LinkedIn een netwerk met veel potentie maar heeft het nog te weinig actieve gebruikers. Met deze 5 tips geven wij handvatten om effectiever gebruik te maken van LinkedIn, ofwel deze online netwerkbijeenkomst.

Het is belangrijk dat de aanwezigen op deze online bijeenkomst ofwel LinkedIn weten wat je te bieden hebt, hoe ze je kunnen vinden en dat ze verbinding met je kunnen maken. Want wanneer er verbinding is dan worden berichten door de mensen opgepakt, gedeeld of er wordt gereageerd. Dit vergroot je naamsbekendheid.

Verkeerde inzet van LinkedIn

Het aanmaken van een LinkedIn profiel is pas het begin van de mogelijkheden van LinkedIn. Heb je weleens nagedacht over het doel voor de inzet van LinkedIn, voor zowel jouw persoonlijk profiel als voor jouw bedrijfsprofiel? Veel personen en bedrijven gebruiken LinkedIn alleen als zendkanaal of kijken profielen. Hierdoor blijft LinkedIn statisch en zal het weinig voor je doen.

LinkedIn is niet alleen een platform om profielen te bekijken en vacatures te delen, maar ook om online te netwerken, relaties te onderhouden en vooral om te communiceren over en met anderen binnen het netwerk. Door te communiceren ziet het netwerk waar je expertise ligt, maak je content persoonlijk en ontstaat er interactie. Dit zijn de basis ingrediënten voor het creëren van verbinding en het activeren van een netwerk. Hier zetten wij enkele tips op een rij. Lees ze goed door en ga tip 5 eens toepassen in de praktijk want die zorgt ervoor dat LinkedIn verandert in een dynamisch en interactief platform.

Tip 1. Zorg voor een goed profiel

Met een goed en een volledig profiel weten mensen je op de netwerkbijeenkomst beter te vinden, wat je te bieden en wat je ervaring is.

Zorg ervoor dat de informatie met betrekking tot je achtergrond en expertise volledig en duidelijk is. Uiteraard doe je dit door je werkervaring en opleiding in te vullen echter veel belangrijker zijn de koptitel en de samenvatting. Dit zijn de plekken waarop je gevonden wordt en wat de bezoeker als eerste leest.

Bij het invullen van de kopregel en samenvatting adviseer ik je om relevante trefwoorden te gebruiken en synoniemen te verwerken. Alles op een natuurlijke manier geschreven en niet achter elkaar met een komma ertussen. Kortom laat zien wat je te bieden hebt en wees duidelijk. Geef aandacht aan je samenvatting.

Tip 2. Wees persoonlijk en ga niet zenden

Denk bij het delen van content aan de persoonlijke charme, relevantie en interactie. Waarom?

  1. Mensen reageren eerder op persoonlijke berichten dan op commerciële berichten.
  2. Als je persoonlijk bent en verbinding maakt met je netwerk (taggen) dan ontstaat er meer interactie en dat zorgt voor een groter bereik. Omdat de connecties van de persoon die reageert ook weer de communicatie ziet in hun tijdlijn.
  3. Stel vragen in je berichten. Dit stimuleert de interactie.

Voorbeeld 1:
Zendmodus: Wij verkopen sinds kort ook nieuwe elektrische fietsen speciaal in een aanbod voor bedrijfsleven. Zoekt u een elektrische fiets voor uw medewerkers? Bestel dan hier!

Voorbeeld 2:
Interactie: Wij willen binnenkort een eigen merknaam een nieuw initiatief lanceren om de elektrische fiets binnen het woon-werk verkeer te stimuleren. Wij hebben diverse logo’s ontworpen maar kunnen geen keuze maken… Welk logo spreekt jou het meeste aan en moeten wij doorvoeren in onze bedrijfsvoering?

Zeg eens eerlijk… Je zal eerder op voorbeeld 2 reageren omdat je hierbij iemand kan helpen in zijn bedrijfsvoering en jij je mening kan geven.

­­Tip 3. Hoogwaardige en relevante content

Is het je opgevallen dat je bepaalde updates of bepaalde connecties vaker ziet dan anderen? Dat heeft allemaal te maken met goede en relevante content. Is de content relevant voor het netwerk en/of doelgroep en volgers van het bedrijfsprofiel?

LinkedIn houdt bezoekers graag op het platform, dus een update met een externe link worden daardoor minder hoog gerankt. Optie is om een externe link in een commentaar te plaatsen.

Tip 4. Gebruik vaker Video

Video content zal in de toekomst steeds beter gewaardeerd en bekeken worden. Deze ontwikkeling zie je al bij o.a. Facebook maar ontwikkelt zich nu ook op LinkedIn. Ga je video gebruiken dan hebben we hier enkele aandachtspunten voor je:

Gebruik vierkante video. Wanneer je een vierkante video opneemt dan neem je veel  meer ruimte in op de mobiel en aangezien steeds meer mensen via mobiel kijken is dat wel handig.

  • Als je iets opneemt doe het dan met ondertiteling. LinkedIn is een zakelijk platform en wordt dus veel op kantoor gekeken en de meeste mensen bekijken video zonder geluid. Met een ondertiteling weet de kijker toch waar je het over hebt. We handig met een video
  • Zorg ervoor dat het geluid goed is. Gebruik dus altijd een microfoon. Ook als je met je mobiel opneemt.

Hier een voorbeeld van een video bijdrage

 Tip 5. Maak verbinding met je netwerk 

Hoe vergroot je het bereik en maak je contact met een relevante doelgroep? Simpel!

Praat meer met andere op deze netwerkbijeenkomst ofwel schrijf vaker een bericht op LinkedIn. En als je dit doet zorg er dan voor dat andere je bericht te zien krijgen en mee kunnen praten. Zo maak je verbinding, vergroot je het bereik en gaat LinkedIn veel meer voor je leven. Het taggen van betrokkenen zorgt ervoor dat je berichten enerzijds niet verdwijnen in de massa en anderzijds een groot bereik krijgen. Zie het voorbeeld hier rechts.

Aan de hand van een voorbeeld geven we enkele tips:

  1. Zorg ervoor dat een bericht zakelijk gerelateerd is
  2. Plaats altijd een foto, video of een link bij een bericht (beleving)
  3. Wees altijd aardig, authentiek en oprecht in je berichtgeving.
  4. Ga geen commerciële boodschappen zenden.
  5. Belangrijkste: Benoem andere mensen in je bericht door te taggen met een @ teken. Wanneer je dit doet dan worden de relaties uit je 1ste en 2 graads netwerk getoond. Selecteer de persoon die je wilt taggen. De persoon krijgt een melding en zal hoogstwaarschijnlijk reageren.

Dat het werkt zie je in de afbeelding hier rechtsboven. Binnen 4 dagen is er een enorm bereik gerealiseerd. Kortom taggen is misschien wel de “Gouden greep” om echt meer uit deze netwerkbijeenkomst te halen.

Succes!

Heb je vragen over de toepassingen in LinkedIn? Bezoek dan mijn LinkedIn profiel of mail mij op j.vanloon@sociallane.nl

Auteur: Jochem van Loon
LinkedIn trainer SocialLane