Eerste ION keurmerk inclusief ondernemen uitgereikt

8 maart 2018 10:50

Eerste ION keurmerk inclusief ondernemen uitgereikt

Hoe zorg je ervoor dat de banenafspraak om 125.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden een feestje wordt? Het Inclusief Ondernemers Netwerk (ION) in de regio Rijk van Nijmegen heeft hier iets op gevonden. Niet alleen door elk jaar een bijzonder succesvol match-event te organiseren maar ook door inclusieve ondernemers met een ION keurmerk in het zonnetje te zetten.

Op 8 februari 2018 hebben Johan Spierings, voorzitter van het ION bestuur, en Werner van der Linden van WerkBedrijf het eerste keurmerk voor inclusief ondernemen uitgereikt aan Jan-Willem Romijnders, directeur van Installatiebedrijf Romijnders in Wijchen. Enthousiast vertellen de drie over hun visie en ervaringen.

“Ik voel me blij en vereerd”, zegt 
Jan-Willem Romijnders. “Dit keurmerk te mogen ontvangen is natuurlijk heel mooi voor ons bedrijf. Maar ik ben ook blij voor het ION. En ik draag de boodschap van inclusief ondernemen graag in elk gesprek uit. Want uiteindelijk gaat het erom dat ook de werkgevers die nu nog niet enthousiast zijn, het gaan worden.”

“Romijnders is een toonbeeld van inclusief ondernemen.” Daar zijn Johan Spierings en Werner van der Linden trots op. “En daarom reiken we vandaag het eerste keurmerk aan dit bedrijf uit”, licht Van der Linden toe. Natuurlijk zijn er meer bedrijven in de regio Nijmegen die het keurmerk verdienen. “Uiteindelijk willen we met de keuze voor dit mkb bedrijf ook laten zien dat elk bedrijf op zijn eigen schaal een zinvolle bijdrage kan leveren.” Zo heeft Romijnders nu bijvoorbeeld twee mensen met behulp van WerkBedrijf aan het werk geholpen. “Maar we willen er heel graag een derde bij,” vult Romijnders aan.

Eerst gefronste wenkbrauwen

Hoe Jan-Willem Romijnders bij het inclusief ondernemen is gekomen? “Enige tijd geleden sprak ik met Ivo Hermsen (bestuurslid ION en directeur De Overhaag), die me vertelde dat hij op zoek was naar personeel en uiteindelijk bij een kandidaat met afstand tot de arbeidsmarkt was uitgekomen, hij was hier zeer positief over. We waren met een groep uit eten en daar liep iemand in de bediening die mijn wenkbrauwen deed fronsen. Maar toen besefte ik ineens dat je er ook heel anders naar kunt kijken.” Het vervolg beschrijft Romijnders als meer dan een positieve ervaring. “De kandidaat die WerkBedrijf aan ons voorstelde beviel zó goed dat we ons nog meer willen committeren aan inclusief ondernemen.” Al snel was er het gevoel van ‘je bent eentje van ons’. Inmiddels is er een tweede kandidaat bijgekomen. Die heeft weliswaar geen technische achtergrond maar pakt de ondersteunende diensten heel goed op.” Belangrijker dan wat een kandidaat kan, vindt Romijnders dan ook hoe gemotiveerd iemand is.

Bijzondere businessclub

Inmiddels is Romijnders natuurlijk ook lid van het ION, een bijzondere businessclub voor ondernemers in de regio Rijk van Nijmegen. Opgericht in december 2015 telt het netwerk inmiddels 60 leden. Hen verbindt hun passie voor mensen met een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt. “Wat ons betreft bestaat die afstand niet. Wij zien hen liever als mensen met ongekende talenten”, aldus Spierings. 
“En als je die een kans biedt binnen je bedrijf mag je bij ons lid worden. Dat is je contributie.” Door mond-tot-mond reclame van de enthousiaste leden blijft de businessclub groeien. Om zijn leden te bedanken heeft het ION in samenwerking met Werkbedrijf, nu een eigen keurmerk gemaakt. En er is meer. Bij een bepaald soort aanbestedingen van de gemeente krijgen de leden inmiddels voorrang.

Elk jaar een grote matchbijeenkomst

Uiteindelijk gaat het ION erom dat iedereen in onze maatschappij mee kan doen. Met dat doel organiseert het elk jaar een bijzondere matchbijeenkomst. In 2017 was dat ‘So you think you can match?!’. Die bijeenkomst heeft maar liefst 104 matches opgeleverd. Dit jaar staat voor 8 oktober een dinner-and-match-event op het programma. Spierings: “Zet de datum maar vast in uw agenda! In totaal hebben we afgelopen jaar 150 levens positief veranderd en daarmee onze doelstelling van 75 ruimschoots overtroffen. Dat lijkt misschien weinig maar het betekent dat deze 150 mensen weer meedoen. Hun omgeving profiteert er ook van. En ze hebben geen uitkering meer nodig.” 
Ook dit jaar wil het ION samen met Werkbedrijf weer minimaal 150 mensen aan het werk helpen.

Het moet normaal worden dat 
we iedereen een kans geven

WerkBedrijf ondersteunt werkgevers met de 
praktische kant van het inclusieve onder-
nemen. Ze selecteren geschikte kandidaten en ondersteunen de kandidaten en bedrijven, ook als er iets niet goed gaat. Want natuurlijk gebeurt ook dat af en toe. “Maar dat heb je ook met reguliere sollicitaties”, aldus Van der Linden. Als werkgever kan je WerkBedrijf rechtstreeks benaderen. Je krijgt dan een vast contactpersoon wat Romijnders als zeer prettig ervaart: “Als er iets is, weet je altijd bij wie je terecht kan.”

WerkBedrijf heeft trouwens niet alleen ongeveer 1800 kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt maar ook zo’n 4000 bijstandsgerechtigden in de aanbieding. Van der Linden: “Werkloos worden kan ons allemaal overkomen. Het moet normaal worden dat we deze mensen een kans durven te geven. Zij missen vaak zelfvertrouwen. Maar als bedrijven hen hun vertrouwen schenken, krijgen ze daardoor een heel loyale medewerker in dienst. Die vergeet namelijk nooit meer dat jij hem of haar die kans hebt gegeven.” “En” vult Romijnders aan, “ze hebben het echt naar hun zin. En hun motivatie heeft weer een positief effect op het hele bedrijf. Dus geef het een kans en kijk wat voor moois je ervoor terugkrijgt.”

Wilt u ook kennismaken met ION? 
Dat kan op 14 maart tijdens een 
ION leadsontbijt of op 29 maart bij de 
ION-borrel in het Mercure Hotel. 
Kijk voor meer informatie op

www.ion-netwerk.nl «

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.