Do's en dont's voor je online vindbaarheid in 2019

5 februari 2019 10:58

Do's en dont's voor je online vindbaarheid in 2019

Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen op SEO gebied, die een hoop gaan veranderen. Wie in 2019 bovenaan wil blijven in Google, moet dus met die veranderingen meegaan. In deze blog bekijken we de do’s en dont’s voor je online vindbaarheid in 2019:

Don’t: Geen responsive website hebben

Meer mensen dan ooit bezoeken websites via mobiele apparaten. Als ze snel informatie zoeken en ze komen op een website met priegelige tekst, dan zijn ze er snel klaar mee en gaan door naar een website waar ze wel op een aangename manier de content kunnen bekijken. Google stelt de gebruikerservaring voorop en omdat responsive websites nu eenmaal een stuk fijner zijn voor de gebruikers dan websites die niet responsive zijn, ranken de responsive websites dus ook een stuk beter dan de websites  die niet responsive zijn.

Do: Optimaliseer voor uitgelichte zoekresultaten

Google zijn bezoekers graag duidelijk en snel antwoord geven op hun vraag. Dat doet de zoekmachine met uitgelichte zoekresultaten oftewel ‘featured snippets’. Een featured snippet is een kadertje met een korte preview van het antwoord, met een plaatje erbij en een link naar de bron. Als jouw website in zo’n kadertje wordt getoond, kan dit voor een hogere CTR zorgen. Je springt er immers enorm uit in de zoekresultaten. Wil je dat Google jouw pagina gebruikt voor een uitgelicht zoekresultaat, maak dan een lijstje met simpele, veelgehoorde vragen en creëer goed vindbare content die kort en duidelijk antwoord geeft op die vragen.

Don’t: Voor Google schrijven

Niet doen! Teksten schrijf je voor de bezoeker, niet voor Google. Als het je al lukt om met een slecht geschreven blog bovenaan te komen in Google, dan blijven je bezoekers toch niet lang hangen. Je toppositie in Google ben je dan snel kwijt. De zoekmachine heeft namelijk een zelflerend algoritme (RankBrain), dat door heeft dat je sitebezoekers heel snel weer teruggaan naar de zoekresultaten, maar bij de concurrent wel lang blijven hangen. Jouw inhoud is dus niet goed, en dat van de concurrent wel. Het gevolg: jouw pagina gaat omlaag in de zoekresultaten, en die van je concurrent gaat omhoog.

Do: Zorgen voor veel goede (visuele) content

Content is key! Niet alleen relevante, goed geschreven en boeiende teksten zijn belangrijk. Sterke visuele content is ook van groot belang. Het oog wil ook wat. Bezoekers willen niet alleen maar teksten lezen maar ook graag mooie beelden zien. Dus zorg voor (het liefst eigen) foto’s foto’s, gifs, infographics en video’s. Zelf een video opnemen is helemaal niet ingewikkeld. Met een smartphone en een klein microfoontje kom je al een heel eind.

Don’t: Geen Google Mijn Bedrijf vermelding hebben

Heb je geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Ga die dan als een razende aanmaken! Wat voor een soort organisatie je ook hebt, Google Mijn Bedrijf is essentieel voor je vindbaarheid. Je kunt er dus niet onderuit, al zou je dat willen. Je geeft met deze vermelding de belangrijkste gegevens van je bedrijf door aan de grootste zoekmachine, die zo beter weet wat je doet. Als je Googled op een bedrijf, dan krijg je rechts van de zoekresultaten de ‘Knowledge Card’, met daarin extra informatie over het bedrijf. Je wil die info over je bedrijf natuurlijk zelf beheren. Ook daarvoor heb je Google Mijn Bedrijf nodig. De bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf gebruikt Google daarnaast in de Local Pack, het overzicht met lokale bedrijven in de zoekresultaten. Zoeken mensen je bedrijfsgegevens, zoals bijvoorbeeld je telefoonnummer, dan krijgen ze die dankzij Google Mijn Bedrijf direct.

Do: Voortdurend je website willen tweaken

Een supermarktmanager loopt ook elke dag door zijn winkel om te kijken hoe de producten erbij liggen en waar het beter kan. Waarom zou je dat niet met een website doen? Om goed te blijven ranken zul je voortdurend moeten blijven schaven aan je website. Zijn je teksten goed geschreven? Is je content wel relevant? Heb je goede beelden? Zijn je beelden niet te zwaar? Laad je website wel snel? Hoe staat het met de CTR en conversie? Ga zo maar door.

Don’t: Denken dat je website snel laadt

Het kan altijd beter. Tevreden achterover gaan zitten is dus geen optie. Google beoordeelt namelijk de tijd die je website nodig heeft om te laden. Mobile first is het devies, dus je website moet snel zijn op mobiele apparaten. Die snelheid bepaalt mede de ranking in de zoekresultaten. Hoe sneller, hoe beter. Veel bedrijven denken wellicht dat ze een snelle website hebben, totdat ze erachter komen dat Google de snelheid en gebruikerservaring combineert in een test. Zijn je afbeeldingen niet gecomprimeerd, dan krijg je een lage score. Zijn er scripts op je website die uitgevoerd worden voor je content wordt geladen? Ook dan krijg je een lage score. Past de essentiële content boven de vouw niet in 14 kB? De score gaat verder omlaag. Het scherm van de bezoeker moet namelijk direct gevuld worden met relevante content. De rest moet snel geladen worden. We willen immers gelijk zien waar we naar zoeken. Test dus regelmatig de snelheid van je website en blijf altijd verbeteren!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.