Digitalisering: onnodige onkosten of een investering?

15 oktober 2018 13:38

Digitalisering: onnodige onkosten of een investering?

Je zou verwachten dat we, terwijl we op weg zijn naar 2019, vrijwel alles digitaal kunnen doen. De overheid loopt echter enigszins achter, aangezien de doelstelling was dat twee jaar geleden al het merendeel van de dienstverleningen van de overheid digitaal afgehandeld zouden moeten worden. Aangezien digitalisering banen lijkt op te leveren kan je je afvragen: Lopen we wat mis door deze achterstand?

De overheid

Waar ondernemers over het algemeen veel zaken digitaal regelen, is dit bij de overheid nog niet het geval. Digitalisering zorgt er echter voor dat vele processen sneller kunnen verlopen. Wil je na een verhuizing je adres doorgeven? Dan hoef je alleen de juiste documenten in te scannen en op te sturen. Dit gaat veel sneller dan bepaalde zaken die aan het loket moeten worden afgehandeld. Logisch dus dat ondernemers hun best doen om wél zoveel mogelijk hun digitale zaken op orde te hebben. Het is misschien even een investering, maar uiteindelijk bespaart het een hoop tijd en geld. Geld lenen bij overstappen.nl biedt in zo’n geval een uitkomst voor ondernemers. Het probleem dat de overheid echter heeft is dat ze, als gevolg van digitalisering, een gebrek aan regie ervaren. Dit is mede doordat systemen goed met elkaar gesynchroniseerd zijn. De toestroom van data die de overheid dagelijks binnenkrijgt is dus moeilijk te hanteren.

Ondernemers

Wanneer we de digitalisering van de overheid en van ondernemers vergelijken, komen de ondernemers dus het beste uit de verf. Kan het echter zo zijn dat ondernemers ook kansen laten liggen op digitaal gebied? Ja, dat kan zeker. Als we de cijfers erbij pakken zien we dat maar een derde van de ondernemers hun site maandelijks update. Slechts 20% van de ondernemers investeert genoeg tijd en geld in het verwerken van hun klantgegevens, en nog geen 30% maakt gebruikt van de cloud. Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia en deze gemiddelden komen voort uit het analyseren van bijna 1000 bedrijven, zowel grote als kleine.

De cijfers liegen er niet om. Data-analyse is onderhevig aan een fikse achterstand. Waar komt dit door? Het lijkt erop dat de neuzen vooral gericht zijn op het in leven houden van organisaties. Hierdoor ligt de focus minder op het groeien van een onderneming, waardoor er minder tijd wordt geïnvesteerd in vernieuwing.

Conclusie

Hoewel digitalisering een investering is van tijd en geld, helpt het een bedrijf te groeien. Dit verdient zichzelf in de loop van de tijd terug, waardoor een bedrijf kan groeien. Op deze manier kost digitalisering geen banen, maar het creëert juist werkgelegenheid. Als de digitalisering achterblijft zou dit in theorie zelfs banen kunnen kosten. Ondernemers doen er dus goed aan zich meer te verdiepen in het digitale aspect van hun bedrijf. Zo blijft je bedrijf niet alleen bestaan, maar het zal ook opbloeien.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.