Gepubliceerd op 23 november 2018

Digital marketing: de belangrijkste trends voor 2019

Nog een dikke maand en dan zwaaien we 2018 vaarwel. Op naar een nieuw jaar vol nieuwe mogelijkheden voor ons als ondernemer. De kans is groot dat ook voor jouw bedrijf online marketing van groot belang is. We sommen de allerbelangrijkste digital marketing trends voor het nieuwe jaar dan ook graag even voor je op, met behulp van Admonks:

Marketplaces: geen ontkomen aan!
Waar blijft Amazon in Nederland? Wie zal het zeggen. Maar duidelijk is dat je er als retailer, of je nu online of offline het zwaartepunt van je omzet hebt liggen, rekening moet houden met de komst van marketplaces die een zeer dominante positie innemen in het digitale landschap. Join them if you can’t beat them. Zorg dat je klaar bent voor verkopen via sites als Bol.com, Amazon, AliExpress, en wat de toekomst jou als retailer ook allemaal nog meer brengt.

No click searches: dus investeer in structured data en optimaliseer je content!
Een belangrijke trend die vooral het karakter van SEO zal gaan veranderen: no click searches. Daarmee bedoelen we zoekopdrachten in bijvoorbeeld Google, die géén klikken opleveren naar jouw website. Waarom? Omdat de gezochte informatie al in Google wordt vertoond, en een klik dus niet meer nodig is. Mee profiteren van deze ontwikkeling? Vraag je SEO-bureau om advies. Deze zullen je gaan adviseren om zowel je sitetechniek (structured data) als content te optimaliseren voor het verkrijgen van featured snippets. Een featured snippet? Dat is:

Voice search
Siri en Google home lopen voorop: we gaan in de toekomst steeds vaker praten tegen apparaten. Want apparaten worden in rap tempo slim genoeg om te begrijpen wat we zeggen en vragen. Het is dan ook belangrijk om deze trend op z’n minst goed in de gaten te houden. Zeker wanneer jouw website of webshop veel informatieve content biedt. Hoe beter die content begrepen wordt, hoe meer je zal profiteren van de toename van voice search.

Dit zijn de belangrijkste en meest ingrijpende trends die spelen op het moment. Is het alles? Nee hoor. Visual Search, Mixed Reality, Augmented Reality: ook van deze termen gaan we de komende jaren nog heel veel meer horen. Maar voor komend jaar: investeer in marketplaces voor meer omzet, ga aan de slag met structured data voor featured snippets en bereid je contentinrichting voor op een toename van het aantal voice searches. Succes!

Onze partners