De valkuilen waar jij op moet letten als startende ondernemer binnen de juridische dienstverlening

4 april 2018 16:22

De valkuilen waar jij op moet letten als startende ondernemer binnen de juridische dienstverlening

Als jij er altijd van droomde om juridisch dienstverlener te worden of jij zojuist deze stap hebt gezet binnen de juridische dienstverlening, dan moet je niet vergeten dat dit vaak niet zonder tegenslagen gaat. Veel bedrijven (ook binnen de juridische dienstverlening) verdwijnen na een paar jaar van de markt omdat ze niet goed voorbereid zijn op deze valkuilen. Om te zorgen dat je als juridisch dienstverlener in ieder geval voorbereid bent op deze valkuilen, vind je ze hieronder.

Onduidelijkheden en gebrekkigheid binnen juridische zaken

Wat heel erg belangrijk is bij een startende juridisch dienstverlener is om goede afspraken te maken. Vaak worden afspraken in het begin gemaakt op basis van goed vertrouwen. Dit kan uiteindelijk ervoor zorgen dat er onduidelijkheden ontstaan, zorg er dus voor dat afspraken goed en concreet worden vastgelegd over bijvoorbeeld juridische zaken. Wat daarnaast ook erg belangrijk is, is een goede administratie. Iets wat heel erg schadelijk is voor je bedrijf is gebrekkige administratie en zeker binnen de juridische dienstverlening.

In het begin denk je hier natuurlijk helemaal niet aan maar het moet wel gebeuren. Wanneer je jouw administratie niet op orde hebt ontstaat er chaos. Alles wordt onduidelijk als de administratie vanaf het begin niet goed is bijgehouden. Dit zorgt ervoor dat het alleen maar meer tijd kost om alles op orde te krijgen, waardoor je niet met jouw eigen werk verder kan. Jouw administratie op orde brengen is niet het leukste en makkelijkste klusje. Je kunt er dus ook aan denken om jouw administratie uit te besteden.

Te hoge verwachtingen als juridisch dienstverlener

Het komt vaak voor dat je denkt een super goed idee te hebben over hoe je jezelf bijvoorbeeld kan promoten als juridisch dienstverlener en hier dan ook hele hoge verwachtingen voor hebt, qua resultaat. Dit kan toch vaak tegenvallen daarom is het belangrijk om een financieel plan te maken met daarin realistische begrotingen. Dit plan moet natuurlijk vaker bijgewerkt worden. Wat hier ook bij hoort is tegenvallende financiële cijfers. Negatieve cijfers kunnen erg demotiverend zijn, vooral als je net start. Daarom is het verstandig om naast een financieel plan ook een marketingplan op te stellen.

Je kunt ook in gesprek gaan met eventuele juridische klanten of verschillende vakbeurzen bezoeken die gericht zijn op de juridische sector. Vaak denken beginnende ondernemers dat het belangrijker is om een grote klant (voor bijvoorbeeld juridisch advies) aan de haak te slaan dan verschillende kleine klanten. Dit is absoluut niet zo. Het is belangrijk dat jouw omzet niet afhankelijk is van één klant. Vandaar dat het verstandig is om meerdere kleinere klanten te hebben dan één grote klant. Mocht deze klant namelijk wegvallen, dan loop je ook gelijk veel omzet mis. Praat daarbij ook met mensen uit de juridische dienstverlening die ervaring hebben met het starten van een eigen bedrijf. Zij kunnen je advies geven over wat je kunt verwachten tijdens de start van je bedrijf.

Een goede balans tussen juridische zaken en privé zaken

En als laatste, maar zeer zeker niet het minste, is het erg belangrijk om een goede balans tussen het juridische werk dat je verricht en je privé zaken. Als startende ondernemer bent je vaak veel tijd kwijt aan het opzetten van je onderneming. Je moet nadenken over dingen zoals een geschikte locatie, hoe je alle administratie gaat regelen, welke marketing middelen je wilt gebruiken en nog veel meer. Dit kan zorgen voor spanningen in jouw sociale leven. Daarom is het belangrijk om hier een goede balans tussen te vinden en jouw juridische zaken niet altijd mee naar huis te nemen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.