Ben jij de man die zelfstandig klussen kan? Start nu je eigen onderneming!

16 september 2019 15:46

Ben jij de man die zelfstandig klussen kan? Start nu je eigen onderneming!

Kleine klussenbedrijven doen het uitstekend

Een eigen bedrijf opstarten als je handig bent in klussen, heeft veel aantrekkelijke kanten. Zo ben je met een eigen klussenbedrijf niet meer afhankelijk van de grillen van je baas. Je bepaald voortaan zelf welke klussen je aanneemt en uitvoert. Prettig is ook dat je zelf de werktijden kunt bepalen. En, als het bedrijf goed begint te lopen, flink wat geld kunt verdienen. Er is in elk geval hoop genoeg, want uit onderzoek blijkt dat kleine klussenbedrijven het uitstekend doen. Maar hoe pak je de start van een eigen klussenbedrijf precies aan? Welke materialen en gereedschappen moet je zoal aanschaffen? En wat moet er qua papierwerk en marketing geregeld worden?

Benodigde materialen bij start eigen klussenbedrijf

Een eigen werkplaats om materialen en gereedschappen op te slaan is noodzakelijk. Verder heb je een goed bedrijfsbusje of een ruime bestelwagen nodig, een kamersteiger met steigeraanhanger - een steiger met een bijbehorende steigeraanhanger is nuttig voor klussen binnen, zoals schilderen of plamuren -, standaard gereedschappen als boormachines, zaagmachines, schuurapparaten, hamers, waterpomptangen, schroeven en spijkers. Ook zaken als een ladder, lijm, meetstokken, spanningzoekers, elektriciteitsdraad en schuurpapier behoren tot de basic uitrusting van iedere klusjesman. En vergeet ook de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) niet: een helm, stalen werkschoenen, gehoorbescherming, een overall en veiligheidsbril en een stofkapje, om de belangrijkste voorbeelden te noemen.

En vergeet het papierwerk niet

Voordat je jouw bouw- en klussenbedrijf kunt lanceren, moet er formeel van alles geregeld worden. En van de belangrijkste zaken is het schrijven van een goed business plan. Verder is het ook nodig om jouw onderneming te registreren bij de Kamer van Koophandel én bij de Belastingdienst. Ook een eigen zakelijke bankaccount openen is natuurlijk noodzakelijk om de financiële transacties te regelen. Verder moet je ervoor zorgen dat je een goed administratief systeem koopt om alle financiën goed bij te houden. Ten slotte is het regelen van de juiste verzekeringen een zaak van aandacht. Mocht er iets met jouw bedrijfsloods, bestelbus of steigeraanhanger gebeuren, dan ben je als je goed bent verzekerd niet plotsklaps failliet.

Een klantenkring opbouwen: belangrijkste aandachtspunten

In de beginfase na de opstart is het een prioriteit om een klantenkring op te bouwen. Daarvoor is reclame maken de beste manier. Zorg voor en herkenbaar bedrijfspand en een bestelbus met duidelijk herkenbaar jouw bedrijfsnaam er op. Voorts kun je natuurlijk foldermateriaal laten drukken om in de omgeving te verspreiden, visitekaartjes maken en eventueel relatiegeschenken als pennen met opdruk laten maken om uit te delen. Een goed vindbare eigen website en duidelijk aanwezig zijn op sociale media helpt ook om de naamsbekendheid te vergroten.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.