Waarom ben je altijd ziek?

21 februari 2020 15:52

Waarom ben je altijd ziek?

Zeg eens eerlijk ondernemer: heb jij er ook ‘zo één’ in je bedrijf, een werknemer die ‘altijd’ ziek is? Betrap jij jezelf erop dat je deze werknemer inmiddels ook alleen maar zo ziet: als degene die altijd ziek is? ‘Altijd’ klopt natuurlijk niet. Het is niet dé waarheid, maar de beleving van de waarheid van de persoon die het uitspreekt.

De overtuiging over deze medewerker – ‘hij is altijd ziek’- maakt dat je als leidinggevende op een bepaalde manier naar hem kijkt. Overtuigingen en aannames spelen een hele belangrijke en niet altijd eerlijke rol in onze communicatie. In dit geval zal deze overtuiging niet bijdragen aan een oplossing. Dat – en nog veel meer – leer je tijdens NLP-trainingen bij Kies Koers.

Je leert bijvoorbeeld dat bovenstaande vraag stellen aan je medewerker niet bepaald effectief zal zijn. Ook al is je medewerker inderdaad frequent ziek, hem daarop woordelijk ‘aanvallen’ zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de medewerker zich inderdaad aangevallen voelt en in de verdediging schiet. Kom je er dan wel achter wat er echt met deze persoon aan de hand is?

Als leider van een onderneming moet je boven je aannames en overtuigingen durven te staan. Door een gesprek aan te gaan met de medewerker zonder hem te veroordelen, stel je je op als een krachtige leider.

Openlijk praten over zaken als verzuim is een vaardigheid die je bij NLP-instituut Kies Koers kunt leren. Durf en leer om andere vragen te stellen. Stel die medewerker eens een andere vraag: wat speelt er in jouw leven? Wees oprecht geïnteresseerd. De ene werknemer heeft schouderklopjes nodig, de andere juist duidelijke afspraken. Leer door interesse te tonen hoe deze medewerker in elkaar zit en wat hij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Tevreden medewerkers zijn ontzettend belangrijk: je omzet wordt gemaakt door die medewerkers.

Je onderneming zal er dus van profiteren als je je overtuigingen en aannames los durft te laten en je opstelt als een krachtige leider, die met open vizier communiceert. Medewerkers zullen zich dan op hun beurt veilig genoeg voelen om eerlijk te zijn als er iets aan de hand is. Mooi hè, wat NLP kan doen? Kom het ervaren!

Ymkje de Vries is eigenaar van Kies Koers, hét NLP-instituut van Fryslân. Ze is gecertificeerd NLP Trainer, Master Coach, NLP Coaching trainer en ook Hypnose trainer. Kijk voor meer informatie op www.kieskoers.nl. Reageren op deze column? Mail info@kieskoers.nl

www.of.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.