Gepubliceerd op 6 maart 2019

Zet jezelf sterker op de kaart

Sandra Arkesteijn, Marketingprofessional voor het MKB “Een multinational heeft voor Marketing specialisten of afdelingen in huis, maar de gemiddelde MKB’er niet. Het geeft mij voldoening om die ondernemers te helpen zichzelf beter te verkopen.” Met Sandra haal je iemand met goede papieren, een lekkere workflow en relevante ervaring in huis. In dit artikel geeft ze 3 tips waarmee je jouw bedrijf sterker op de kaart kan zetten.

Tip 1: Met limoen creëer je binding
Onderzoek heeft aangetoond dat vaste rituelen de waarde van iets verhogen! De onderzoekers kwamen erachter dat persoonlijke betrokkenheid de drijvende kracht is achter deze effecten. Intuïtief wist u dat wellicht al. Sandra: “Sommige sterke merken zoals Oreo koekjes, zetten dit in met het ‘draaien, likken en dippen ritueel’. Uit hun groeicijfers is gebleken dat na invoering van dit ritueel hun verkoopcijfers gestegen zijn. Hetzelfde geldt voor Corona. Zij hebben ons ‘geleerd’ om zelf dat partje limoen te snijden en in de hals te drukken.” De oorsprong lijkt te komen uit het succes van restaurants met hun ‘eigen’ tafeletiquette: de grote ham die aan je tafel wordt gesneden, het toetje met de sterretjes voor de jarige job. Dus, wanneer je een product of dienst in de markt wil zetten, denk dan eens na over het toevoegen van een ritueel.

Tip 2: Maak strategie óók sexy
Sandra: “Als het over marketing gaat, dan gaat het vaak om campagnes en social media inzet. En dan vooral om de uitvoering ervan. Uiteraard een niet onbelangrijk gebied binnen het marketingvak, maar ik merk dat men zelden een goed startdocument heeft opgesteld.” Dat startdocument, laten we het marketingstrategie noemen, kan op 1 A4: Voor welk probleem, vraag of ambitie (Behoefte) wil jouw doelgroep (Bereik) een oplossing waarvoor zij willen betalen Welke Belofte doe je hen om op een unieke wijze in die behoefte te kunnen voorzien en hoe Bewijs je dat je dat waar kunt maken. Voor vele is dit taaie kost, dus minder sexy. Maar de moeite waard om je doorheen te worstelen. “Met een dergelijk document is het eenvoudiger om meer uit je inzet van mensen en geld te halen. Dit is bijvoorbeeld duidelijk terug te zien in de filmpjes van BTN de Haas. Die heeft zijn verhaal goed voor elkaar!”

Tip 3: Maak verwachtingen kenbaar
Vaak leidt een dergelijk document tot het actualiseren van je marketingmiddelen. Dat zorgt nogal eens voor spanning tussen het MKB en reclamebureaus/webbouwers, wat bij de facturen boven tafel komt. “Zonde en onnodig”, vindt Sandra. “Het gaat om het managen van verwachtingen. Aan beide zijden. Ik word ingeschakeld om de regierol vanuit de klant in te nemen, soms als die spanning al is ontstaan. Ik grijp dan als eerste terug naar de opdracht die is gegeven en maak bespreekbaar wat de ene bij een dergelijke omschrijving had verwacht en wat de ander dacht te kunnen geven voor dat bedrag.” De ‘schuld’ ligt niet standaard bij één partij, blijkt. Het zit veel vaker in het onbekend zijn van opdrachtgevers met wat zij mogen verwachten van het bureau qua proces en eindresultaat. “Een professioneel bureau neemt haar opdrachtgever natuurlijk zelf bij de hand, maar die zijn zeldzaam. Als je zelf goed voorbereid wil zijn, google eens op ‘briefing reclamebureau’ of ‘briefing bouw website’. Je kan natuurlijk ook een mailtje sturen naar sandra@arkesteijnmi.nl. Dan stuur ik met plezier een blanco briefingsdocument naar je toe.” 😉

Bedrijfsgegevens:

Arkesteijn Marketing & Innovatie

sandra@arkesteijnmi.nl

https://www.linkedin.com/in/arkesteijn

Onze partners