Het nut van (vrouwen)netwerken 

29 augustus 2019 12:09

Het nut van (vrouwen)netwerken 

Ooit een baan gevonden via een advertentie? Dat is soms best bijzonder, want veel vacatures worden via-via ingewilligd. Oftewel; via een netwerk. Een netwerk is belangrijk. Ook voor vrouwen.

Netwerken doen we, soms bewust en soms onbewust, bijna de hele dag. Op het werk, op een feestje, bij de sportclub. Je praat niet alleen, je deelt ook kennis met elkaar, vertelt over jezelf, luistert naar de ander. Je laat je inspireren, wisselt ideeën uit.

En als je een andere baan zoekt, is het belangrijk dat aan te geven binnen je netwerk. Twee weten meer dan één, binnen een netwerk werkt dat nog sterker. Je laat je van je beste kant zien, gaat goed gekleed, mooie dames laptoptas onder je arm en gewoon ervoor gaan.

Dames? Zeker! Leek het vroeger vooral om mannen te gaan die een netwerk vormen, tegenwoordig zijn er ook enorm veel vrouwennetwerken. Zowel offline als online. Vrouwen met eenzelfde interesse, of binnen eenzelfde vakgebied die elkaar ontmoeten.

Vrouwen die sigaren roken

Vaak gaat het om een groep gelijkgestemden die elkaar willen inspireren. Dat gaat van zakenvrouwen in de communicatiebranche of vrouwelijke coaches die kennis uitwisselen over dit vakgebied. Tot aan vrouwen die sigaren roken, dezelfde Burkely tas hebben of van sportauto’s houden. Er is één gemeenschappelijke deler, en dat hoeft niet altijd het werk te zijn, en dan is er al die klik. Dat kan enorm verrijkend werken.

Naas het uitwisselen van kennis, werkt een vrouwennetwerk ook stimulerend als het gaat om het zorgen voor hogere posities in het bedrijfsleven. “Vrouwen kunnen net als mannen zo ver en zo hoog komen als ze willen, maar dan moeten ze er wel voor gaan.” Dit is een regelmatig gehoorde uitspraak van vrouwen die het hebben gemaakt.

Vrouwen moeten ook met mannen om tafel

Of je met vrouwen onder elkaar zo ver komt, is de vraag. Onderzoek wijst uit (Marilyn Davidson en Cary Cooper, 1992) dat vrouwen juist ook met mannen om tafel moeten. En dus niet moeten blijven hangen in netwerken van vrouwen alleen.

Zakenvrouw die het hebben gemaakt, hebben er veelal een scherpe mening over, zoals Alice Hendriksen Oostereng, directeur eigenaar van AHO Consultancy en lid van het Vrouwelijke Managers Netwerk Nederland in een eerder interview zegt. “Als vrouw moet je investeren in de mensen die je kent. Dat betekent ook lunchafspraken maken, ’s avonds een hapje eten met iemand en lid zijn van verschillende netwerken. De meeste vrouwen gaan wanneer de borrel begint naar huis. Of ze drinken de hele avond spa rood. Het zit gewoon niet in de cultuur van de Nederlandse vrouw om te ondernemen en carrière te maken. De Nederlandse vrouw zit nou eenmaal liever knus thuis met de kinderen.”

Een rake uitspraak, waar niet iedereen het mee eens zal zijn. In het artikel waarin ze wordt geciteerd krijgt ze wel bijval van andere zakenvrouwen. Vrouwen zouden wat betreft netwerken toch een wat passievere houding hebben dan mannen. “De kunst is niet bang te zijn en er gewoon voor te durven gaan.” Netwerken maakt daar een groot deel van uit. En niet met vrouwen alleen.

Fotografie: Peggy Saffrie Photography

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.