Innovaties moeten bijdragen aan betere en betaalbaardere zorg

Medische innovaties kunnen de zorg voor de patiënt verbeteren én eraan bijdragen dat de zorg betaalbaar blijft. Het is wel belangrijk dat de betrokkenen al in een vroeg stadium kijken of een innovatie de potentie heeft om echt van toegevoegde waarde te zijn. “Sommige technologische bedrijven maken iets omdat ze het kúnnen maken, maar ze kennen de zorg niet altijd goed genoeg om te weten of hun nieuwe product wel goed aansluit bij de behoefte. Met ons werk willen we bijdragen aan betere en betaalbaardere zorg”, aldus Sabine Mulders van MedValue.

In twee jaar tijd heeft het dochterbedrijf van Radboudumc met inmiddels zes medewerkers ruim dertig opdrachten uitgevoerd. Als spin-off van het universitair medisch centrum beoordeelt MedValue wat de potentiële toegevoegde waarde is van medische innovaties. De helft van deze innovaties voegt weinig tot niets toe aan het bestaande aanbod en maar liefst tachtig procent van de innovaties haalt de markt niet eens, weet Sabine Mulders. “Ook goede innovaties niet. Bijvoorbeeld door te weinig geld of te weinig expertise. Het is niet altijd makkelijk iets te veranderen in de zorg. De taal van de ontwikkelaars is vaak anders dan de taal van de artsen.” Als MedValue kan aantonen dat een innovatie echt iets kan toevoegen, kunnen de bedrijven hun stakeholders en potentiële financiers overtuigen. De noviteit heeft hierdoor meer kans van slagen.

Intensieve samenwerking met academische groepen
Het liefst is MedValue in een vroeg stadium betrokken bij het ontwikkelproces, als het nog maar een idee is en nog niet volledig ontwikkeld. “Als we er vroeg bij zijn, kan het bedrijf nog aanpassingen doorvoeren. Wij spreken veel artsen en beginnen altijd bij de behoefte. Waar ligt het probleem en levert de innovatie een bijdrage aan een oplossing? Ook onderbouwen we de effecten met cijfers uit de wetenschappelijke literatuur.” MedValue onderzoekt een innovatie met een Health Technology Assessment (HTA). Door de band met academisch ziekenhuis Radboudumc is de organisatie omringd door kennis. “We hebben een enorm zorgnetwerk om ons heen, de lijntjes met professionals zijn kort en we werken intensief samen met de academische HTA-groepen.”

De medewerkers van MedValue onderzoeken onder meer wat een innovatie oplevert voor de patiënt en wat het effect is op de kosten. “Op die manier bepalen we of een innovatie toegevoegde waarde heeft”, aldus Mulders. “Echt geslaagde innovaties zijn goed voor de patiënt én besparen kosten. We moeten de zorg zinniger en zuiniger maken. En voor de bedrijven die de innovaties ontwikkelen is het belangrijk om te weten waar behoefte aan is, wat de innovatie toe kan voegen en voor wie.” De organisatie vormt zo een filter voor innovaties én een schakel tussen bedrijfsleven en de zorg. “We verbinden bedrijven die niet uit de zorg komen zodat zij een volgende stap kunnen zetten.”

Fijner voor de patiënt én beter voor de kosten.Een mooi voorbeeld is Nemo Healthcare BV. Dit bedrijf ontwikkelde PUREtrace, een pleister waarmee je uitwendig en betrouwbaar weeënactiviteit bij zwangere vrouwen kunt meten. Dit gebeurde tot nu toe altijd met een band rond de buik. De registratie met de band is soms twijfelachtig en dat leidt geregeld tot een keizersnede. Met de pleister is de registratie beter en zijn er minder keizersnedes nodig. “Dat is prettig voor de patiënt, maar het ziekenhuis maakt wel meer kosten. Zo’n band kost niet veel, terwijl een pleister maar één bevalling meegaat. Bovendien heeft het ziekenhuis met minder keizersnedes ook minder inkomsten. Voor verzekeraars is het daarentegen wel weer interessant. We maken voor iedereen inzichtelijk wat het oplevert. Voor de ondernemer waren deze inzichten heel belangrijk om zijn product goed in de markt te kunnen zetten.

Als een innovatie geen potentiële toegevoegde waarde blijkt te hebben, kan een aanpassing voldoende zijn om ergens anders toch iets te kunnen bereiken. Dat is echter niet altijd mogelijk. Mulders: “Soms is het beter om te stoppen, om wat anders te gaan doen. Dat is een vervelende boodschap. Het gaat soms om grote investeringen. Ondernemers geloven in hun product en zijn er soms al lang mee bezig. Toch zijn ze ook dankbaar omdat ze hierdoor niet doorgaan op een zinloze weg.”

Ontbrekende stukjes van de puzzel
MedValue heeft toegang tot de juiste informatie om tot een besliskundig model te komen. Voor een bedrijf kan het moeilijk zijn alle benodigde informatie bij elkaar te zoeken en deze met elkaar te verbinden. Samen met haar collega’s vindt Mulders de ontbrekende stukjes van de puzzel, nu nog vanuit haar kleine kelderkantoor. “Soms heb ik hierdoor amper door dat we in een ziekenhuis zitten. Als ik een hele dag geen patiënt ben tegengekomen, ga ik bewust door de hoofdingang naar huis. Om patiënten te zien. Daar doen we het immers allemaal voor!” «

Tekst: Tefke van Dijk / Fotografie: Sem van Stralendorff

 

Onze partners