Zonne-energie zonder zorgen: omdat het kan!
7 november 2016 11:41

Voor veruit de meeste bedrijven is duurzaamheid anno 2016 een factor van belang. Toch is zelf investeren in een duurzame energievoorziening, zoals zonnepanelen, nog vaak een stap te ver. De relatief hoge initiële investering in combinatie met onwetendheid vormt volgens Frank Heijckmann, oprichter/eigenaar van KiesZon in ’s-Hertogenbosch, een drempel.
Reden voor zijn bedrijf om opdrachtgevers als het gaat om een zonnestroomvoorziening compleet te ontzorgen. Dit volgens het DBFMOprincipe, wat staat voor Design, Build, Finance, Maintain and Operate. “Opdrachtgevers betalen ons voor het gebruik van de zonnestroominstallatie. Ze zijn dus geen eigenaar van de zonnepanelen”, legt de Bossche ondernemer uit. “We werken met
operationele lease- of huurcontracten. Op deze manier maken we zonne-energie voor iedereen bereikbaar.”
EERSTE IN NEDERLAND
Met deze oplossing heeft KiesZon sinds 2009 al heel wat Nederlandse daken voorzien van zonnepanelen. Het bedrijf was dan ook de eerste in Nederland die een geheel gefinancierd zonnestroomproject ontwikkelde voor een dak-eigenaar. In dit geval de gemeente Amsterdam. In 2011 was het zover: 27 Amsterdamse scholen werden voorzien van in totaal 2800 zonnepanelen. De stroom die de panelen leveren, wordt door KiesZon tegen marktconforme prijzen verkocht. Allereerst aan de scholen zelf en wat er overblijft via Greenchoice aan gezinnen van kinderen die op de scholen zitten en gezinnen in de buurt van de scholen.
Vele vierkante meters dakoppervlak van vooral bedrijven volgden. Zoals bijvoorbeeld de daken van Thyssen Krupp in Veghel en Zwijndrecht die in 2015 door het Bossche bedrijf werden voorzien van in totaal 13.000 zonnepanelen. Eén van de grootste zonnestroomprojecten van Nederland. “Een voorbeeld van een project dat wij financieren, hebben gerealiseerd en nu ook exploiteren. De economische, financiële en technische risico’s liggen dus volledig bij ons”, verduidelijkt Heijckmann. En juist in dit totaalconcept ligt wat hem betreft de kracht van KiesZon. “Door alles van advies tot en met realisatie in eigen beheer te doen, kunnen we het beheersbaar houden”, legt hij uit.
FOCUS OP COREBUSINESS
“Wij bieden bedrijven zo de kans zich te focussen op hun corebusiness en hierin te investeren. Terwijl wij middels een zonnestroomproject zorgen dat ze voldoen aan hun duurzaamheidsdoelstellingen, maar ook aan steeds strenger wordende wettelijke verplichtingen op dit vlak. En niet te vergeten aan eisen die steeds meer opdrachtgevers stellen, bijvoorbeeld als het gaat om de mvo-prestatieladder. We werken zo samen met een bedrijf aan de verbetering van zijn concurrentiepositie.” De ervaring leert dat 95 procent van de klanten van KiesZon kiest voor de oplossing van operational lease of huur. Ze willen het risico uitbesteden. De overige vijf procent besluit wel eigenaar te worden van de zonnestroomvoorziening. “Wanneer een bedrijf bij ons komt met de vraag of zonne-energie iets voor hen is, dan gaan we samen op zoek naar de meest optimale oplossing. Hierin zijn we volledig transparant”, benadrukt Heijckmann. “Blijkt het in een bepaald geval niet of nog niet interessant te zijn dan zeggen we dit eerlijk.”
BELANG VAN SAMENWERKEN
Heijckmann nodigt bedrijven dan ook uit de mogelijkheden en het financiële plaatje voor de korte en lange termijn eens goed in beeld te laten brengen. Waarbij KiesZon zich met name richt op grootschalige projecten. Daken met een oppervlakte van vierduizend vierkante meter of meer. Een oppervlakte die je ook kunt bereiken door daken van meerdere panden bij elkaar op te tellen. Denk aan de optelsom van verschillende vestigingen van een bedrijf, maar ook aan meerdere bedrijven op één industrieterrein bijvoorbeeld. Nederland loopt achter als het gaat om het behalen van de Europese duurzame doelstellingen. Alleen door samen te werken kunnen we hier wat deze ondernemer betreft iets aan veranderen. Behalve voor bedrijven maakt KiesZon zonnestroom daarom ook haalbaar voor particulieren. Dit middels collectieven. Zo werkt het bedrijf hierin samen met de Vereniging Eigen Huis, Natuur & Milieu, de Consumentenbond en Greenchoice.
KIESZON OP SCHOOL
Samen met de Stichting Doen en de ASN Bank heeft KiesZon zich bovendien ten doel gesteld voor het eind van dit jaar zoveel mogelijk scholen te voorzien van zonnepanelen. “De jeugd heeft de toekomst en de jeugd is onze toekomst”, benadrukt Heijckmann. “Met het project KiesZon op School laten we kinderen daarom al op jonge leeftijd kennis maken met zonne-energie en de voordelen hiervan. Dit doen we binnen dit project door scholen die kiezen voor zonnepanelen ook een educatief programma te bieden. Daarbij zorgen we ervoor dat op elke school een monitor
komt te staan die laat zien hoeveel zonnestroom er al is opgewekt. Alles om het voor de kinderen zo tastbaar mogelijk te maken. ”De teller voor het project stond halverwege dit jaar op zo’n vijftig
scholen. Er is dus nog ruimte voor scholen die geïnteresseerd zijn in zonnepanelen op hun dak zonder investering, zorgen en onderhoud.”
Bedrijven die ook wel oren hebben naar zo’n oplossing wijst Heijckmann tot slot nog op de subsidiemogelijkheden voor zonnestroomprojecten. Een traject dat KiesZon opdrachtgevers ook uit handen neemt. In oktober opent er bijvoorbeeld weer een nieuwe ronde van de SDE+ subsidieregeling waarmee het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van een duurzame energievoorziening in Nederland wil bevorderen. De aanvraag voor deze subsidie verzorgt KiesZon gratis. Voor de regeling is in totaal acht miljard euro per jaar beschikbaar. “Voor bedrijven hopelijk een mooie, extra stimulans om eens te bekijken of zonne-energie voor hen een interessante optie is”, besluit Heijckmann uitnodigend.
Tekst: Sandra Kagie / Fotografie: Peter van Huijkelom
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.