Zoekmachine optimalisatie in 2022, heeft het nog zin?

15 juni 2022 08:44

Zoekmachine optimalisatie in 2022, heeft het nog zin?

Met de miljarden websites die er tegenwoordig beschikbaar zijn, vraag je je misschien soms af hoe je daar uit kunt springen. Met zoveel concurrentie lijkt het soms een onmogelijke taak om als beste uit de test te komen. Is het nog wel de moeite waard om aan je zoekmachine optimalisatie te sleutelen?

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is een proces waarbij je je website optimaliseert om hoger in de zoekmachines te komen. Het wordt meestal afgekort tot SEO, search engine optimization. Het lastige aan SEO is dat het een samenhang is van heel veel verschillende aspecten, zowel aan de voorkant als de achterkant van je website. Kort door de bocht is het onder te verdelen in technische SEO en tekstuele SEO.

Technische SEO

Technische SEO is alles wat er achter de schermen gebeurt. Iets wat je bezoekers niet zien, maar zeker wel merken. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je website. De technische optimalisaties die je kunt doorvoeren zijn:

  • Het verbeteren van de linkstructuur van je website.
  • Je website sneller maken, dus de laadtijd van pagina’s verkorten.
  • De gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren.
  • Je website beter vindbaar maken.
  • Continue veiligheidsupdates uitvoeren zodat gebruikersgegevens veilig zijn.

Potentiële klanten haken snel af wanneer het te lang duurt om een pagina te laden of wanneer ze 5 keer door moeten klikken om hun informatie te kunnen vinden. Door gemakkelijke links, korte laadtijden en een overzichtelijke opbouw zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en vergroot je de kans dat ze een aankoop doen. Maar ook zoekmachines schatten jouw website op waarde en een slome website komt automatisch onderaan de lijst te staan.

Tekstuele SEO

Je wilt uiteraard ook dat de informatie op je website leesbaar en begrijpelijk is. Je wilt dat de tekst aansluit bij wat jij als bedrijf wil uitstralen en dat het aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Dit komt allemaal terug in de tekstuele SEO. Denk daarbij aan:

  • Praktische opbouw – tussenkopjes, opsommingen, korte en bondige tekst
  • De juiste lengte – het verschil tussen een korte informatieve tekst van 700 woorden en een deskundige tekst van meer dan 2000 met bronvermeldingen.
  • De juiste zoekwoorden – om vindbaar te zijn maar ook voor de scanbaarheid van je tekst.
  • Goede metadata – dat stukje tekst dat tevoorschijn komt wanneer je een website vindt via een zoekmachine, die duidelijk de inhoud samenvat.

Hierbij gaat het er vooral om dat je potentiële klant precies de informatie vindt die hij/zij zoekt en dat die informatie ook begrijpelijk is. De precies opbouw en inhoud hiervan, is uiteraard afhankelijk van het onderwerp en de doelgroep. Een wetenschappelijk artikel zal een hele andere insteek hebben dan een advertentie of productpagina. Maar het doel is uiteindelijk om te zorgen dat jouw potentiële klant denkt “hier wil ik mee over weten”, wanneer ze jouw website in de zoekmachine tegenkomen.

Heeft zoekmachine optimalisatie nog zin, met zoveel concurrentie?

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe jij ervoor zorgt dat jouw website bovenaan komt, als iedereen dezelfde SEO-trucjes toepast. Maar ook de zoekmachines veranderen elke keer en de winst valt te behalen in het bijhouden van die aanpassingen. Er zijn bijvoorbeeld altijd technische updates uit te voeren en ook de eisen aan de inhoud van een artikel veranderen continue.

Dus heeft het nog zin? Absoluut. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en er bovenop zitten. Je hele website moet van dezelfde kwaliteit zijn en een goede samenhang bieden. Bij Marketence zijn wij dagelijks bezig met SEO en volgen we veranderingen op de voet. Op onze website vind je veel informatie over hoe SEO werkt. Vind je het te veel werk om het zelf bij te houden? Dan helpen we je daar graag mee.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.