Zo houd je een bedrijf 5 generaties succesvol!

16 mei 2022 10:00

Zo houd je een bedrijf 5 generaties succesvol!

Interview met Arno Donkersloot, directeur van Hooghoudt, Familie Distilleerderij sinds 1888

Een familiebedrijf 

‘Grietje en Hero Jan Hooghoudt krijgen in 1888 een bijzonder idee. Eentje van smaak, kleur en geur. Het is de start van een grote, mooie ontdekkingstocht die nog lang niet stilstaat…’ 

Zo startte het bedrijf 134 jaar geleden. Ook nu is Hooghoudt nog een familiebedrijf.

Vierde generatie Bert Hooghoudt is via zijn vrouw Louise nog actief betrokken in de Raad van Commissarissen. Ook de vrouw van de derde generatie, inmiddels ruim in de 80, schuift regelmatig aan bij een lunch om zeer geïnteresseerd te horen wat de ontwikkelingen van het bedrijf zijn. De vijfde generatie, halverwege 20, leeft zich in het merk in.

Zelf ben ik sinds 2011 betrokken. Afkomstig uit een horecagezin volgde ik de hotelschool. In eerste instantie wilde ik niet zelf gaan ondernemen, ik heb bij bedrijven kennis opgedaan, mijzelf ontplooid. Onder meer bij Heineken. Een mooi merk dat ook als familie voelde omdat meneer Heineken zelf nog aan het roer stond.
Daarna werkte ik bij verschillende andere bedrijven totdat ik werd benaderd voor Hooghoudt. Die uitdaging ging ik aan, eerst in loondienst maar na 5 à 6 jaar voelde ik toch de wens opkomen voor het zelfstandig ondernemerschap. Gesprekken volgden en in goed overleg met de familie ben ik mede-eigenaar geworden en verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Bij Hooghoudt herken ik het echte familiebedrijf. Wat mij aanspreekt in zo’n familiebedrijf is de focus voor de lange termijn die wordt nagestreefd ter behoud van het familiegoed. Geen ‘hijgerige’ korte termijnstrategie. Het is een basis, een soort anker, met waarden en normen, waarmee we als medewerkers, collega’s allemaal verbonden zijn.

Bij jezelf blijven

Hooghoudt is echt landelijk groot geworden in de jaren 1960-1980. Het stond vooral bekend om haar dubbele graanjenever. Helaas is door de vergrijzing en niet voldoende vernieuwing deze roem verminderd. In 2011 kwam de vraag: ‘gaan we de feiten accepteren of gaan we revitaliseren?’ We kozen voor het laatste en zoeken de vernieuwing op en vinden aansluiting bij de jonge consument met nieuwe gelaagde en ongelaagde jenevers.

De belangrijkste waarden

Lekker, kwaliteit en 100% smaak en geur van de natuur.

Onze jenever is al 134 jaar een genotsmiddel. We zijn ons er zeer van bewust dat alcohol vele gezichten kent, we voelen ons daar ook verantwoordelijk voor. Daarom proberen we overmatig gebruik bewust tegen te gaan en kiezen voor een meer passende uitstraling, een duurzame richting die generaties lang mee kan gaan. We hebben geïnvesteerd in de Graanrepubliek, een collectief in Oost-Groningen waar samen met lokale boeren zelf graan wordt verbouwd en gestookt. Andere graansoorten die effect op de smaak hebben, waarmee we nieuwe jenevers creëren én een goede bijdrage aan duurzaamheid en goed nabuurschap leveren.

Blik naar de toekomst

Allereerst willen we onze bottelarij verder doorontwikkelen, onze laatste investering is in een afvullijn waar we flessen en blikken met en zonder koolzuur kunnen afvullen en een pasteur. Doel is heel flexibel, hoogwaardige producten af te kunnen vullen.

Ook hebben we de ambitie om de jenever van Hooghoudt terug op de wereldkaart te zetten.

De sleutel tot succes

Door het doorzettings- en aanpassingsvermogen van de familie en alle medewerkers van Hooghoudt.

Wat is jouw favoriete drankje? 

Mijn favoriete drankje is de RAW jenever, een heel bijzonder product, 100% moutwijn jenever, op koper gestookt, complex, granig, fris en kruidig, ongelagerd en toch heel lekker.
Als ik in een zomerse bui ben kies ik voor ‘Sweet spiced’, een volle, zwoele smaak, heerlijk in een mix, bijvoorbeeld met Ginger Ale. Wij noemen 'm de Dirty Genever.

Trots 

Ik ben trots op de transformatie die ons merk doormaakt. We waren het contact wat kwijt, hebben deze hervonden en getransformeerd naar een aansprekend merk van nu. Wat 134 jaar was, zal blijven!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.