Zijn we allemaal cyborgs geworden in het tijdperk van hybride werken?

24 maart 2022 13:41

Zijn we allemaal cyborgs geworden in het tijdperk van hybride werken?

Sebastiaan Hoogstadt – Sales Director Benelux bij Poly

Het klinkt misschien vreemd om het zo te zeggen, maar op dit moment zijn alle werknemers eigenlijk deels bionisch. Als we werken, worden we bij zo ongeveer elke activiteit geholpen door technologie - we krijgen ondersteuning bij het verwerven van kennis, het verhogen van de productiviteit en bij realtime communicatie met collega's, waar ze zich ook bevinden. Ook al maakt technologie (nog) geen fysiek deel uit van ons lichaam, toch wordt onze relatie ermee steeds intiemer: onze dagelijkse activiteiten kunnen we niet uitvoeren zonder apps, programma's, koptelefoons en headsets voor audio- en videobellen.

Het is belangrijk om hierbij te stellen dat innovatieve oplossingen de mogelijkheden voor hybride werk sterk vergroten, maar we tegelijkertijd zaken als menselijke interactie, veiligheid en privacy niet mogen verwaarlozen. Deze aspecten blijven van groot belang bij hoe we technologie op de werkplek zien en inzetten. De lockdowns van de afgelopen tijd lieten daarnaast niet alleen het scala aan mogelijkheden zien die de implementatie van technologische oplossingen aan het bedrijfsleven biedt, maar toonden ons ook een aantal praktische voordelen ervan.

Maar liefst 91 procent van de globale bedrijven ondersteunt momenteel thuiswerken, vergeleken met 63 procent vóór het uitbreken van de epidemie, zo blijkt uit een Nemertes Research-studie. Bedrijven die van tevoren systemen hadden ingevoerd die efficiënte communicatie en cloudoplossingen mogelijk maken, waarmee werknemers vanaf elke locatie konden werken, bevonden zich vanaf het begin in een veel betere positie in het tijdperk van thuiswerken. Werknemers raakten daarnaast snel gewend aan het nieuwe samenwerkingsmodel – zo erg zelfs dat het werken in het oude model (alleen vanuit kantoor) minder aantrekkelijk leek, vooral omdat het dankzij technologie prima mogelijk is om werktaken uit te voeren zonder dat het bedrijf er iets bij verliest.

De snelle ontwikkeling van technologie heeft efficiënte communicatie mogelijk gemaakt en de drempels voor succesvolle samenwerking behoorlijk verlaagd, waardoor flexibel en comfortabel werken op afstand mogelijk is geworden. Ondernemingen die hun positie op de markt hebben versterkt, deden dat door een netwerk van mensen en technologieën te creëren dat dankzij vlekkeloze samenwerking waarde oplevert voor hun klanten. In dit systeem is de factor ‘locatie’ niet meer zo belangrijk en worden individuele talenten en de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf belangrijker.

Ondernemers zullen moeten accepteren dat een flexibele werkomgeving die aan de behoeften van alle teamleden voldoet, de toekomst is. Er blijft op dit gebied echter nog veel werk te verzetten. Uit de enquête ‘Poly Evolution of the Workplace’ komt naar voren dat ondanks de groeiende populariteit van afstands- en hybride werken, werknemers van veel bedrijven hier nog steeds de juiste tools voor missen. Cloudapplicaties, samenwerkingssoftware, draadloze hoofdtelefoons, audio- en videovergaderapparatuur behoren inmiddels tot de basisuitrusting van alle werknemers: daarom is het logisch om ervoor te zorgen dat werknemers de beste technologie hebben om mee te werken, waar dan ook. De manier waarop we werken is voorgoed veranderd en het hybride samenwerkingsmodel zal nog lang blijven bestaan. Dit betekent dat bedrijven hun werkplekken en werknemers zo snel mogelijk moeten voorzien van de juiste technologische werkuitrusting.

De pandemie was de ‘trigger’ van de technologische omslag waarbij het grootste deel van het persoonlijke en professionele leven zich om veiligheidsredenen naar de online wereld verplaatste. Maar, we moeten niet vergeten dat werknemers ook geen machines zijn. De beperkingen in het directe contact hebben geleid tot een grote noodzaak voor bedrijven om te investeren in de culturele en sociale onderdelen van flexibele arbeid, zodat werknemers zich gelukkig kunnen voelen binnen het nieuwe normaal. Nieuwe technologieën bieden een bedrijf veel mogelijkheden, maar als de menselijke kant ontbreekt in het werk, zijn IT-oplossingen een stuk minder effectief. Als deze middelen echter op de juiste manier worden ingezet binnen een digitale, sociale werkomgeving, zijn ze enorm behulpzaam om zowel de tevredenheid van de werknemers als de bedrijfscultuur hoog te houden.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.