Ziemi: iedereen verdient het om gezien te worden
13 december 2021 11:44
- Start-up Ziemi ontwikkelt innovatieve fietslamp
- De ontdekking voegt een nieuwe dimensie toe aan traditionele fietsverlichting
- Nederlandse productie partners en assemblage in sociale werkplaats
Innovatieve start-up Ziemi introduceert, net nu dagen weer korter worden, een innovatieve fietslamp. De ontdekking voegt een nieuwe dimensie toe aan de traditionele fietsverlichting. Ziemi is een, gepatenteerde, extra fietslamp die gericht is op het onderlichaam van de fietser en zo de bewegende benen verlicht. Deze menselijke beweging heet “Biomotion”. Het is bewezen dat als anderen Biomotion zien, zij direct de fietser als mens herkennen. Dit geeft betere zichtbaarheid én automatisch een hogere attentiewaarde bij medeweggebruikers, waardoor verkeersveiligheid in het donker substantieel toeneemt.
“Ziemi; een combinatie van techniek en menselijke verbeelding”, aldus de 23-jarige Luci Santema, die samen met Elianne Koetzier het product ontwikkeld heeft. Beiden zijn Delftse ontwerpers. Door de bijgeleverde verstelbare band is Ziemi multi-inzetbaar te gebruiken voor zowel de kinderfiets als voor alle typen fietsen voor volwassenen. Het lampje is gemakkelijk te (de)monteren zodat de fietser Ziemi mee naar binnen kan nemen als deze niet in gebruik is, of om de batterij op te laden. Een oplaadkabel wordt meegeleverd en de batterijduur is gemiddeld maar liefst zeven uur.
Waarom is Ziemi beter dan reflecterende kleding? Een fietser wordt bij reflecterende kleding pas gezien als de koplampen van een auto van dichtbij de fietser verlichten, wat vaak eigenlijk al te laat is. Door Ziemi ben je niet afhankelijk van omgevingslicht, de fietser staat als het ware in diens eigen spotlight. Mede weggebruikers worden nooit gehinderd door het lampje, aangezien de LED-verlichting zodanig wordt afgeschermd door het ontwerp van de behuizing waardoor alleen het onderlichaam van de fietser wordt verlicht.
De ondernemers Luci en Elianne zijn iets langer dan 1.5 jaar bezig en hebben sinds september 2021 al bijna 1500 Ziemi’s geleverd. Vorige winter hebben ze een succesvolle crowdfunding campagne afgerond waarbij ze 36.000 euro hebben opgehaald én een Ziemi community hebben gecreëerd. Zo konden ze een eigen productielijn opstarten, samen met Nederlandse bedrijven en een sociale werkplaat in Rotterdam. De meiden geloven ‘doing good is good for business’. Iedereen verdient het om gezien te worden, de user, maar ook de producer. Afgelopen 1.5 jaar hebben ze verscheidene prijzen in ontvangst genomen zoals de Tour de Force Innovatie prijs twv 10.000 euro en mogen pitchen bij oa de Phillips Innovation Awards.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.