Zes redenen waarom je beter digitale checklisten kunt gebruiken

4 april 2022 11:19

Zes redenen waarom je beter digitale checklisten kunt gebruiken

Omdat werkprocessen in bedrijven vaak tegelijkertijd en parallel lopen kun je gemakkelijk het administratieve overzicht verliezen. Niet erg handig als je streeft naar een zo efficiënt mogelijke organisatie. Een manier om dat te voorkomen is door gebruik te maken van digitale checklisten. Met zo’n slimme softwaretool vereenvoudig en verduidelijk je in een paar simpele stappen de meest ingewikkelde interne werkprocessen.

De werkprocessen worden hiermee een stuk minder foutgevoelig. Tegelijkertijd optimaliseer je de bedrijfsprocessen door ze helder en duidelijk in te richten, te structureren en gemakkelijk uitvoerbaar te maken. Zo beschikt iedere medewerker altijd en op het goede moment over de juiste gegevens om zijn werk goed uit te kunnen uitvoeren. Controleren, analyseren en rapporteren wordt hiermee eenvoudig en de informatie biedt daarnaast goede stuurmiddelen voor het management.

Het software-ontwikkelings en consultancybedrijf LeanForms helpt je om je werkprocessen overzichtelijk in kaart te brengen en compliance eenvoudiger, gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Met behulp van de slimme digitale checklisten van dit bedrijf verspil je geen energie aan onnodige rompslomp. De zes voordelen van het werken met slimme digitale checklisten op een rij:

1. Altijd en overal inzicht

Met digitale checklisten beschikken alle medewerkers op ieder gewenst moment direct over de informatie die ze nodig hebben om hun werkzaamheden op de goede manier te kunnen uitvoeren. En het mooie is, niemand heeft er een ICT-achtergrond voor nodig.

2. Een completer beeld

Door digitale registratieformulieren te gebruiken weet iedereen precies wat er moet gebeuren. Bij alle vastgelegde processen en aandachtspunten, zie je direct welke acties er nodig zijn. Bovendien kun je er eenvoudig personen en deadlines aan toevoegen. Zo kan er in de uitvoering niets meer misgaan.

3. Minder fouten

Met het digitaal bijhouden van gegevens bespaar je niet alleen tijd, het maakt het werk ook minder foutgevoelig. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor handige meerkeuzevelden, dropdowns en de formulieren zo inrichten dat je geen stappen kunt missen of overslaan.

4. Minder administratie

De medewerkers zijn minder tijd kwijt aan administratieve rompslomp en hebben meer tijd om hun échte vak uit te voeren. Dat maakt het werken voor alle medewerkers een stuk leuker.

5. Efficiënter werken

Met digitale registratieformulieren kun je alles wat vastgelegd moet worden eenvoudig en in één keer registreren. Met de software van LeanForms kun je digitaal alle werkinstructies raadplegen en ze koppelen aan controles. Updates en feedback volg je op die manier ook makkelijk en in één oogopslag op. Bovendien komt dankzij de automatische workflow van LeanForms alles op de juiste plek terecht en krijgt iedereen tijdig een melding wanneer er van hem of haar actie wordt gevraagd.

6. Snel implementeerbaar

De digitale checklisten van LeanForms zijn voor iedere organisatie eenvoudig te implementeren. Hiervoor heb je geen IT-kennis nodig. De checklisten zijn bovendien gemakkelijk te koppelen aan systemen waar in je bedrijf al langer mee wordt gewerkt. Dankzij het gebruik van de cloud maakt het ook niet uit waar of wanneer je dat doet. Om optimaal te kunnen starten ontvang je van LeanForms gratis praktijkvoorbeelden en een Quickstart handleiding.

Kijk eens op de website van LeanForms en lees meer over alle mogelijkheden om de kwaliteit van je werkprocessen binnen je organisatie op een hoger plan te brengen.

Naar alle berichten van LeanForms terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.