
Ben je actief op Facebook met campagnes voor (meer bereik voor) je bedrijf? Ben je werkzaam in de online marketing of het optimaliseren van webconversie gebeurtenissen en zijn dat zaken waar je Facebook advertising op toepast? Er komt een nieuwe update aan van Apple die mogelijk een invloed kan hebben op jouw Facebook campagnes: iOS-14. Wat houdt de iOS-14 update in en wat is daarvan de invloed op Facebook campagnes? Je leest het in deze blog.
Wat houdt de iOS-14 update in?
Apple staat bekend om een hoge standaard voor privacy, beveiliging en inhoud. Daarbij passend heeft Apple een strenge gebruiker privacy en gegevensgebruik beleid ontwikkeld. Dit beleid wordt dit jaar uitgebreid in de iOS-14 update met de ‘AppTrackingTransparency-framework’. Wat is dit precies? App eigenaren worden geacht meer informatie te geven aan gebruikers van de app op de productpagina. Hierbij zal er meer verteld worden over de gegevensverzameling methoden en privacy praktijken die toepasbaar zijn binnen de app. Gebruikers moeten expliciet gevraagd worden naar toestemming om gevolgd te mogen worden via apps en om het ID van het gebruikers apparaat te mogen identificeren.
Wat is het verschil met de huidige iOS?
Je hoeft je bij de nieuwe update niet meer zelfstandig af te melden voor het delen van informatie. Bij het installeren of bijwerken van een applicatie wordt er een waarschuwing gegeven en gevraagd of je informatie wilt delen. Hiervoor deelde ongeveer 70% van de iOS-gebruikers hun identificatiecode met app-uitgevers. Er wordt verwacht dat dat percentage zal dalen naar 10% tot 15%.
Wat voor gevolgen heeft dat voor Facebook campagnes?
De gevolgen van de update willen vooral merkbaar zijn in de meting en prestaties van app-advertenties. Wat er namelijk kan gebeuren is dat steeds meer mensen zich afmelding voor de ‘tracking’ optie van de nieuwe update voor meer privacy. Dit kan zorgen voor een daling in het aantal gerapporteerde conversies. Het nieuwe privacybeleid zorgt er namelijk voor dat de prestaties van campagnes beperkt kunnen meten, doordat mensen niet worden getraceerd. Hierdoor is het onduidelijk wat voor bereik je campagne heeft gehad onder Apple gebruikers.
Voorlopige conclusies
- De iOS-14 update heeft invloed op online adverteren
- Prestaties meten, rapporteren en retargeting zullen beperkt worden.
- Hoe Facebook hierop gaat inspelen is nog onbekend.
De update betekent niet dat gebruikers geen advertenties meer te zien krijgen. Je kan nog steeds gebruik blijven maken van Facebook marketing.
Baas en Baas
Baas en Baas is een in Amsterdam gelegen online marketing bureau, dat zich bezig houdt met het stimuleren van de online vindbaarheid van je bedrijf. Zij bieden ook Facebook campagnes aan. Baas en Baas gaat zich bezighouden met de iOS-14 update om de situatie volledig te begrijpen en daardoor jou en je bedrijf goed online te kunnen stimuleren.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.