
Online marketing heeft als doel om nieuwe klanten te bereiken en bestaande klanten te behouden via het internet. Het inzetten van online marketing heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele marketing. Het is snel, vaak goedkoper en de resultaten zijn goed meetbaar. We bekijken twee vormen van online marketing en hoe je deze kunt inzetten.
Zoekmachine optimalisatie
SEO (zoekmachine optimalisatie) houdt in dat je jouw website of webshop optimaliseert zodat je hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines wordt getoond. Er zijn meerdere manieren waarop je jouw website kunt optimaliseren. Investeren in zoekmachine optimalisatie heeft een aantal voordelen ten opzichte van betaald adverteren. Bezoekers die vanuit organische zoekresultaten op jouw website komen, kosten je geen geld. Is jouw website goed zichtbaar op relevante zoektermen dan krijg je meer relevante bezoekers en dat betekent weer meer potentiële omzet.
Grofweg zijn er drie SEO fundamenten:
- Technische optimalisatie
- Content optimalisatie
- Linkbuilding
Technische optimalisatie
Google stelt een aantal technische eisen aan websites en beoordeelt deze hierop. Deze eisen zijn erop gericht de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor bezoekers te laten zijn. Zo moet een website snel zijn, geen 404-meldingen bevatten en geschikt zijn voor het bekijken op een mobiele telefoon. Voldoet je website niet aan deze eisen dan heeft dat invloed op de positie van jouw website in Google. Een aantal voorbeelden van technische optimalisatie van een website zijn: het gebruik van een SSL-certificaat, de laadtijd en het gebruik van caching. Jouw website technisch optimaliseren betekent dat hij gebruiksvriendelijker wordt, waardoor Google hem hoger indexeert.
Content optimalisatie
Hoe langer bezoekers op jouw website blijven, des te beter is dat voor je positie in de zoekresultaten. Google gaat er vanuit dat bezoekers die jouw content interessant vinden, langer op de website blijven en hier het antwoord op hun vraag vinden. Goede content sluit aan op de behoefte van de bezoeker. Het verbetert ook de autoriteit van jouw website en dat heeft invloed op je positie in de zoekresultaten. Goede content publiceren is dus erg belangrijk om jouw website beter vindbaar te maken.
Linkbuilding
Met linkbuilding vergroot je de autoriteit van jouw website. Google beoordeelt de autoriteit door te kijken welke websites naar jouw website linken. Het is dus belangrijk om een goed backlink profiel op te bouwen. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om waardevolle links van externe websites te krijgen die verwijzen naar jouw website. Linkbuilding is een tijdrovende klus die vaak beter uitbesteed kan worden aan een online marketing specialist. Deze heeft vaak veel ervaring met linkbuilding. Vaak zijn er verschillende linkbuilding pakketten waaruit je kunt kiezen.
Social Media Marketing
Social media marketing omvatten de activiteiten die je op social media uitvoert. Bijvoorbeeld het vergaren van nieuwe volgers, of het verkopen van een product of dienst door advertenties op social media of het verbeteren van jouw product of dienstverlening door het gesprek met je klanten aan te gaan. Social media is ook de perfecte plek om met jouw doelgroep in contact te komen. Een nieuwe vorm van social media marketing is marketing via influencers. Influencers zijn mensen die door een groot publiek worden gevolgd. Doordat zij jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij hun publiek is de kans dat jouw product door deze groep wordt geadopteerd erg groot.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.