Waarom Freshworks juist niet koos voor een kantoor op de Zuidas, maar voor Utrecht

30 november 2022 12:03

Waarom Freshworks juist niet koos voor een kantoor op de Zuidas, maar voor Utrecht

Toen het softwarebedrijf Freshworks in 2019 neerstreek in Nederland, opende het zijn kantoor niet in Amsterdam, maar in Utrecht. Als je kijkt welke troeven deze stad te bieden heeft – en hoe het stadsbestuur ze bewust en clever uitspeelt – is dat niet verwonderlijk…

“Er stond een Bentley in de garage,” herinnert Don van der Does, Head of Sales Benelux & Nordics van Freshworks, zich nog van de zoektocht naar een locatie voor het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. “Er zaten veel succesvolle bedrijven. Dat is natuurlijk prachtig, maar de prijs was er ook naar. Ik had eigenlijk al eerder mijn twijfels over het nut van een kantoor in Amsterdam. Voor de buitenwereld is dat natuurlijk het centrum van Nederland, maar het heeft ook echt nadelen. Het ligt aan de rand van het land en qua verkeer is het ook allesbehalve ideaal.”

Don van der Does, Head of Sales Benelux & Nordics van Freshworks

Freshworks is een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, voortgekomen uit een Indiase scale-up. Het bedrijf biedt betaalbare, gebruiksvriendelijke en makkelijk te implementeren cloudsoftware op het gebied van onder andere customer support, marketing, sales en IT. Hierdoor kunnen bedrijven hun employee en customer experience optimaliseren. Freshworks’ software wordt intussen gebruikt door meer dan 58.000 klanten - in Nederland door onder andere Klarna, Travix en Talpa eCommerce. Door de razendsnelle groei van het bedrijf was het in 2019 hoog tijd voor een kantoor in Nederland. Amsterdam leek – zeker voor het Indiaas-Amerikaanse management van het bedrijf – een logische keuze. Toch werd het Utrecht.

Knooppunt van Nederland

“Utrecht is veruit de meest centrale stad van Nederland,” zegt Leonard van Nispen, Business Development Manager ICT bij de Gemeente Utrecht. “Dat betekent dat vooral logistieke organisaties zich hier rond om de stad graag vestigen. Sterk snelwegennetwerk en treinverbindingen zorgen voor een krachtige en strategische locatie van bedrijven in Utrecht. De Nederlandse Spoorwegen, waarvan het management hier ook gevestigd is, heeft met Utrecht Centraal, de meeste reizigers per dag te verwerken (nu is dit gemiddeld ruim 87.000 reizigers per dag (voor Covid-19 lag dit aantal hoger, nl. 207.000). Ook voor de binnenscheepvaart is Utrecht een belangrijke locatie met haar grootste binnenscheepvaartterminal. En om het helemaal af te maken, beschikken we in Utrecht ook over een van de snelste internetverbindingen van Nederland. Wat onder meer te maken heeft met de aanwezigheid van onze universiteit en de vestiging van wereldbekende esport organisatie “Team Liquid” zorgde voor de snelste internetverbinding van Europa.”

Leonard van Nispen, Business Development Manager ICT bij de Gemeente Utrecht

Die centrale ligging is niet alleen handig voor treinen en schepen – ook mensen vinden dat belangrijk. “We zaten zelfs voor onze trip naar Amsterdam eigenlijk al aan Utrecht te denken,” vertelt Van der Does hierover. “Je kunt er bijna van overal in Nederland snel naartoe. Zelfs nu thuiswerk steeds meer ingeburgerd raakt, is het toch nog belangrijk dat je makkelijk naar kantoor kunt komen.”

Natuurlijke bron van talent

Utrecht is natuurlijk ook een studentenstad – een natuurlijke bron van talent waar veel bedrijven uit kunnen putten. Met meer dan 30.000 studenten (en een jaarlijkse instroom van 6.500 nieuwe studenten) is de Universiteit van Utrecht een van de grootste van Nederland.

“Veel van de studenten die in Utrecht neerstrijken, willen er maar al te graag blijven omdat het er zo leuk wonen is,” vertelt Van Nispen. “De stad heeft een mooie, vrij goed beschermde historische kern – waarvan de oorsprong intussen al 900 jaar achter ons ligt – met mooie grachten, veel leuke cafés en restaurants, enzovoort.” Van der Does voegt toe dat vanaf hun locatie bij het Centraal Station het centrum ook goed bereikbaar is. “Ook onze werknemers buiten Utrecht komen makkelijk naar kantoor.”

Speerpunten

Niet alle studenten worden gerekruteerd door bedrijven die zich in Utrecht komen vestigen – sommigen richten zelf een bedrijfje op. Daardoor is een levendige start-up- en scale-up-cultuur ontstaan. Dat komt onder andere omdat de lokale overheid inspanningen levert om studenten nog beter voor te bereiden op het bedrijfsleven. Zo is er een gezamenlijk initiatief van de gemeente, de provincie, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) en de coalitie AI Nederland.

Zowel de provincie als de gemeente Utrecht hebben speerpunten bepaald in het economische beleid dat ze willen voeren. “Zo zetten we volop in op gezond stedelijk leven,” legt Van Nispen uit. “Dat wil zeggen dat ze bedrijven willen aantrekken die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, die niet vervuilend zijn en een duidelijke meerwaarde creëren, zoals Freshworks."

Sinds Freshworks in Utrecht kantoor houdt is het bedrijf behoorlijk gegroeid. Van nog geen 10 mensen in 2019 naar 50 mensen nu. In ‘Creative Valley’ met meerdere bedrijven bijeen, ook hippe startups, van moderne snufjes voorzien, met open, bijna huiselijke ruimtes afgewisseld met plekken waar je geconcentreerd kunt werken. Schaalbaar naar meer medewerkers in tijden van groei of naar minder zoals in coronatijd. Met een bedrijfsrestaurant waar mensen met diverse smaken zich te goed kunnen doen aan meer dan de Nederlandse boterham met kaas.

“Je kunt Utrecht ook bekijken als een openbaar lab voor de rest van het land,” voegt van Nispen nog toe. “Hier worden veel zaken uitgeprobeerd, die – als ze succesvol zijn, natuurlijk – achteraf elders in het land worden toegepast. Dat gaat bijvoorbeeld over nieuwe werkwijzen in de zorg, inzake mobiliteit of de productie van voeding. Onder het motto ‘If you can sell it here, you can sell it everywhere.’ Ook dát is Utrecht.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.