
Het bezit van een auto wordt allang niet meer aangemoedigd. De fiscus komt overal met open hand naar je toelopen, aan de pomp, bij de parkeerautomaat en tijdens de aangifte; door de vele files trap je vaker op de rem dan op het gaspedaal, en dan zwijgen we nog over het slechte geweten dat je als ‘blikbezitter’ wordt aangepraat door milieufanaten. Maar de gemiddelde ondernemer brengt nog steeds meer tijd door achter het stuur dan achter het bureau, en diezelfde fiscus die neemt met de ene hand, geeft met de andere. De totale optelsom van minnen en plussen blijft een plus.
Tijdens de grote spoorwegstaking van 1903 verzuchtten de ondernemers: ‘Gansch het radarwerk staat stil, als uw machtige arm het wil.’ Toen waren het de vakbonden, nu hapert datzelfde radarwerk als het sneeuwt of een slaperige vrachtwagenchauffeur de vangrail in sukkelt. Urenlange files zijn de plaag van deze eeuw en degenen die het hardst vloeken zijn de ZZP’ers op weg naar een afspraak, de DGA’s die een contract moeten ondertekenen en de projectleiders die de bouwvergadering missen. Je zou een euro moeten krijgen voor elke keer dat er geroepen werd dat ‘die auto de deur uit gaat’ en er resoluut gekozen wordt voor het openbaar vervoer, dat is één stroom van klinkende munt. Maar toch blijven we rijden. Logisch: probeer eens één keer met trein en bus naar een afgelegen bedrijventerrein te reizen en je bent voorgoed genezen. Het duurt zo lang dat je maar beter een scheerapparaat meeneemt om niet haveloos op de bestemming te verschijnen.
Summum van flexibiliteit en vrijheid
In Parijs komt de gemiddelde snelheid van de automobilist nauwelijks boven die van een fiets uit, in de Hollandse Randstad en de Brabantse Bandstad valt dat nog reuze mee. Ons platte land heeft één van de dichtste en beste wegennetten ter wereld. Voor ieder die geregeld op pad is, naar steeds andere bestemmingen en op wisselende tijden, blijft de auto het summum van flexibiliteit en vrijheid, files of niet. Bedenk bovendien hoeveel méér onze generatie kan doen tijdens het autorijden in vergelijking met de voorgaande. De eerste betaalbare autotelefoons kwamen pas in de jaren tachtig op de markt, de carkit, die het mogelijk maakt handsfree te bellen, is de voorbije vijftien jaar systematisch uitgebreid met functies, dankzij het mobiele internet. De cabine van een bedrijfswagen is daardoor getransformeerd tot een mobiel kantoor, en de bestelbus soms tot een halve werkplaats.
Alle kosten aftrekken
Die multifunctionaliteit, en de enorme tijdwinst die er het gevolg van is, maken de aanschaf van een bedrijfswagen nog steeds de moeite waard. En gelukkig beseft de overheid hoe essentieel het bezit van een bedrijfswagen voor het merendeel van de ondernemers is. Voor veel MKB bedrijven is het wagenpark de belangrijkste investering, voor veel ZZP’ers de individuele bedrijfswagen. Ook al kiezen veel middenbedrijven voor de leaseoptie, omdat het kapitaal dan niet vast zit in banden en chassis, voor veel ZZP’ers blijft koop de aantrekkelijkste optie – ook fiscaal. De Belastingdienst staat u namelijk toe alle kosten van aanschaf en onderhoud af te trekken als bedrijfskosten. En alles is ook werkelijk alles, van de APK keuring tot het tolbiljet voor de Westerscheldetunnel, van het herstel van de bumperschade tot een bedrijfsauto verzekeren of bestelauto verzekeren. Natuurlijk, dat compenseert de fiscus via de bijtelling – een kwart van de cataloguswaarde waarover u belasting betaalt – maar de bijtelling valt alleen maar slecht uit als u de bedrijfswagen nauwelijks gebruikt. Een auto of bus waarvoor u zelden hoeft te tanken, ja, dat is een duur stuk blik voor de deur. Maar laten we eerlijk zijn: dan bent u ook geen succesvolle ondernemer. De meesten kruipen quasi dagelijks achter het stuur en vreten de kilometers alsof het zoute pinda’s zijn.
Dikke plus
Het wagenpark vergroent. In de toekomst gaan we steeds meer elektrisch of hybride rijden en de aanschaf van die types is duurder. Maar de komende tien jaar worden er nog steeds dieselauto’s geproduceerd en zal het aantal en de lengte van de files waarschijnlijk kleiner worden. We werken meer van huis uit en we vergaderen vaker online. In het evenwicht tussen plussen en minnen komen verschuivingen, maar de uitkomst blijft hetzelfde: een dikke plus onderaan de streep. Investeren in uw bedrijfswagen blijft de beste investering voor uw zaak en voor uzelf, want in de P.S. onder de optelsom staat nog één plusje: het genot van het rijden in uw eigen auto, elke keer weer.
Tekst: Jeroen Kuypers
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.