
Of je nu een startende ondernemer bent, binnen een succesvolle franchise je bedrijf runt, of binnen een grote leisure-organisatie werkt: aan een betrouwbaar kassasysteem ontkom je niet. Klanten zouden moeiteloos moeten kunnen betalen voor je producten en/of diensten, zowel via digitale middelen als cash. Vroeger was het zo dat er alleen offline kassasystemen bestonden. Tegenwoordig bestaan er echter steeds meer slimme apparaten die ondersteuning kunnen bieden aan je onderneming op een intuïtieve manier. Eén van die hulpmiddelen is een klantloyaliteit-systeem. Ontdek in dit artikel hoe het jouw bedrijf verder kan helpen.
Het kassasysteem: online vs offline
Een volledig offline kassasysteem is vandaag de dag vrijwel niet meer te vinden. Praktisch iedere winkel in Nederland beschikt wel over een pin-systeem waarmee digitale betalingen kunnen worden uitgevoerd. De meeste van deze kassasystemen zijn nog eens uitgebreid met allerlei andere snufjes, zoals slimme software, betaalterminals of cash-systemen. Zijn al deze ‘add ons’ wel van toegevoegde waarde?
Allereerst is het zo dat bijna 80% van de betalingen in Nederland digitaal worden uitgevoerd, bijvoorbeeld contactloos of met een pinpas of creditcard. Door slechts offline betaalmogelijkheden aan te bieden, kan het voorkomen dat een klant niet kan betalen. Bijvoorbeeld doordat hij of zij geen contant geld op zak heeft. Ten tweede is een vaak pinbetaling goedkoper voor ondernemers. Een kassasysteem met een verbinding naar de online wereld is dus essentieel.
Bind klanten aan je bedrijf met een loyaliteitssysteem
Eén van de slimme opties die je kan toevoegen aan je kassasysteem is een CRM- en klantloyaliteitsysteem. Zo’n systeem bestaat bijvoorbeeld uit een klantenkaart waar klanten punten op kunnen sparen en tegen korting kunnen inruilen. Een andere mogelijkheid is om cadeaukaarten aan je systeem te koppelen of abonnementen aan te bieden aan je klanten.
Met de komst van zulke opties verleid je je klanten om vaker naar jouw bedrijf terug te komen. Een veelvoorkomend voorbeeld is de puntenkaart van de bakker. Met deze kaart is het voor de klant extra verleidelijk om naar ‘zijn’ bakker te gaan en zal hij minder snel de andere opties overwegen, omdat hij daar geen punten spaart. De spaarpunten kunnen hem namelijk aantrekkelijke bonussen opleveren zoals een gratis kerststol of taart.
Gebruik data om je producten en diensten te verbeteren
Een slim kassasysteem dat mogelijkheden biedt op het vlak van CRM- en loyaliteit verzamelt en verwerkt uiteenlopende gegevens rondom het klantbezoek. Met de inzet van ‘business intelligence’ zorg je er vervolgens voor dat je met deze gegevens de producten, diensten en processen van jouw bedrijf kan verbeteren.
Business intelligence zorgt er bijvoorbeeld voor dat er automatisch segmenten van je doelgroep in kaart kunnen worden gebracht, met informatie als demografie, bestedingspatroon en koopgedrag. Deze managementrapportages vormen vervolgens de input voor toekomstige marketingactiviteiten of kunnen helpen om bestaande loyaliteitsprogramma’s verder te verbeteren.
Kortom, een slim kassasysteem bespaart geld per transactie, maar kan ook de omzet en klanttevredenheid vergroten. Klanten komen namelijk eerder en sneller terug voor een vervolgaankoop vanwege het loyaliteitsprogramma. Daarnaast kan je de inzichten van het slimme systeem als input gebruiken om je huidige producten en diensten te verbeteren.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.