
De keuze van uw bedrijfswagen hangt niet zozeer af van uw persoonlijke wensen maar van de behoeften van uw bedrijf. De aard van de werkzaamheden, de groei van de business en de omvang van de cashflow zijn drie belangrijke aspecten maar niet de enige. Het is niet eenvoudig zelf te bepalen welk merk en type bedrijfswagen of welk type leasing bij uw onderneming past. Maar waarom zou u zelf al die moeite doen, én het bijbehorend risico op een foute beslissing nemen, als onafhankelijk advies bestaat?
Het ligt zo voor de hand: u heeft een bestelwagen nodig, dus u stapt de showroom binnen van het merk dat uw voorkeur heeft. Waarom uitgerekend dát merk u het beste lijkt is vaak zuiver toeval. Misschien omdat uw vader het reed, zakelijk én privé, misschien omdat de modellen er zo stoer uitzien of misschien gewoon omdat u geen ervaring heeft met andere merken. Hoe dan ook: daar zit u. De koffie die de verkoper u heeft voorgezet is slap maar zijn argumenten klinken sterk. Het leasevoorstel dat u wordt gedaan ziet er prachtig uit. Die rente is inderdaad zó laag dat het lijkt of het geld naar uw hoofd wordt gesmeten omdat de dealer er dringend vanaf wil. U zou er nog eens een nachtje over kunnen slapen, maar het is vrijdagmiddag en over een kleine twee weken is die vakbeurs al waarvoor u de bedrijfswagen nodig heeft. Met veel zwier zet u een handtekening, en nog een, en nog maar een. De inkt is nauwelijks droog of u krijgt een handdruk. Ze is ferm, maar ze slaagt er niet in het eerste spoor van twijfel uit uw geest te bannen. Te laat…
Zoek je de ideale bedrijfswagen? Beantwoord je eigen vragen!
Hoe vaak gaat het niet zo? Verkopers die zogezegd uw wensen willen achterhalen maar steeds zelf het antwoord op hun vragen geven (“Ik weet precies wat u bedoelt en laat ik nou nét zo’n wagen..”). Logisch, hun werk is bedrijfswagens verkopen, het uwe is heel wat anders. U heeft een installatiebedrijf, u zit in de standbouw, u renoveert huizen of u teelt fruit. Voor u is zo’n bedrijfswagen een middel, voor de verkoper een doel. U zou eigenlijk dagen moeten uittrekken om u in het aanbod van bedrijfswagens, leasevormen en bedrijfswageninrichtingen en -accessoires te verdiepen, maar als de zaken goed gaan heeft u daar geen tijd voor en als u die tijd wel hebt gaan de zaken zo slecht dat u geen nieuwe bedrijfswagen nodig hebt. Kan het echt niet anders?
Prik er door heen met een adviseur
Als we een huis willen kopen stappen we naar De Hypotheker om de juiste hypotheek te laten uitzoeken. Als we een pensioen willen afsluiten zoeken we een dito adviseur. Het geld dat je aan die adviseur kwijt bent verdien je later dubbel en dwars terug, want de adviseur kent de markt op zijn duimpje, heeft geen financiële belangen bij het aan de man brengen van product A of B en prikt genadeloos door alle verkooppraatjes en kleine lettertjes heen. Dat zou natuurlijk ook bij bedrijfswagens kunnen; sterker nog: dat kan. Specialisten die exact weten hoe de hazen lopen maar die vooral ook goed begrijpen aan wélk type bedrijfswagen u behoefte hebt. De beste adviseur kijkt bovendien verder dan de voor de hand liggende opties. Is een gebruikte bedrijfswagen leasen een idee? Hoe kan de laadbak zo worden ingericht dat je er zo min mogelijk tijd in kwijt bent met zoeken en opbergen? Is elektrisch een optie? Een open laadbak, zodat er kan worden uitgebreid als het moet? Nogmaals: een bedrijfswagen is een middel, geen doel op zich en al helemaal geen vervoermiddel om zondagmiddag mee naar het strand te rijden. U moet er geld mee verdienen, en liefst zoveel mogelijk. Hoe meer de bedrijfswagen aan zijn zakelijke doelen voldoet, hoe goedkoper de leasing blijkt, en hoe aantrekkelijker hij in uw ogen wordt. Bij bedrijfswagens is dat namelijk net omgekeerd als bij personenwagens: een sportwagen verleidt u in de showroom, een bedrijfswagen bij het opstellen van de verlies- en winstrekening.
Tekst: Jeroen Kuypers
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.