Verbeter interne bedrijfsprocessen en de klantbenadering met digitale transformatie

11 november 2022 11:36

Verbeter interne bedrijfsprocessen en de klantbenadering met digitale transformatie

We kunnen onszelf geen leven zonder internet en smartphones voorstellen. Op hetzelfde moment blijven er dagelijks nieuwe technologieën en gadgets op de markt komen waar we later ook niet meer zonder kunnen. Denk aan de blockchaintechnologie en Internet of Things (IoT). Digitale transformatie is het antwoord op de snelle technologische veranderingen en zorgt ervoor dat je tech en data kunt inzetten om interne bedrijfsprocessen en de klantbenadering te verbeteren.

De cloud staat aan de basis voor de optimalisatie van interne bedrijfsprocessen

Voordat de klantbenadering geoptimaliseerd kan worden is het belangrijk om eerst interne verbeteringen door te voeren. Aan de basis daarvan staat de cloud. Bij de cloud wordt data op externe servers opgeslagen. Medewerkers en applicaties kunnen via internet toegang tot deze data krijgen. Dit betekent dat het niet nodig is om bestanden en gegevens lokaal op te slaan. Medewerkers hebben, mits ze zijn verbonden met het internet, altijd en overal toegang tot de bestanden op de cloud. Dat is extra handig wanneer jouw bedrijf meerdere locaties heeft of medewerkers thuis laat werken.

Bedrijfsgegevens die op de cloud staat kunnen gebruikt worden om bedrijfsprocessen te verbeteren. Zo kan software op basis van historische gegevens voorspellen in welke weken de uitval waarschijnlijk hoger is, zodat werkroosters hierop aangepast kunnen worden.

De klantbenadering verbeteren met een datastrategie

Datagedreven bedrijven presteren beter. Dit komt doordat zij op alle fronten beter en sneller reageren. Des te meer gegevens een bedrijf heeft, des te makkelijker het is om verbeteringen door te voeren. Maar wanneer je als bedrijf kansen ziet, is het soms lastig deze te realiseren. Het opstellen van een datastrategie kan hierbij helpen.

Binnen zo’n datastrategie staat de data centraal. Met deze data kan de klantbenadering verbeterd worden. Maar hoe begin je met zo’n datastrategie? Eerst bepaal je de kansen; wat is er met de data mogelijk en hoe kan de klant hiermee geholpen worden? Denk aan een slimme thermometer. Hier wordt historische data ingezet om de gebruiker minder gas en stroom te laten verbruiken. Nog een voorbeeld: data kan ook ingezet worden voor accuratere vraag- en aanbodvoorspellingen en algoritmische prijsbepalingen. 

Wanneer je weet wat je met de data kunt doen, ga je kijken naar waar de data vandaan komt en wat er moet gebeuren om deze data bruikbaar te maken. Vaak kan ruwe data nog niet meteen ingezet worden. Deze moet eerst nog ‘schoongemaakt’ en geordend worden.

De laatste stappen houden het implementeren van de oplossing en het activeren van de data in. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien de moeilijkste stap, maar is makkelijker uit te voeren wanneer er goed over eerdere stappen is nagedacht. Heb je hier zelf geen ervaring mee, zou een partner die is gespecialiseerd in digitale transformatie hierbij kunnen helpen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.