
Op 16 en 17 november 2017 wordt de eerste editie van TrendsExpo gehouden. Een beurs van en voor ondernemers, hun relaties en klanten. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de laatste ontwikkelingen en trends rondom ondernemen en ondernemerschap. Toegang is gratis, registratie vooraf is gewenst
Culinair genieten
Ruim 100 standhouders zorgen voor een interessante beursvloer. De sfeer doet denken aan de vroegere bedrijfscontactdagen. Er is meer. De stands zijn opgebouwd rondom zes culinaire hotspots. Zes horecaondernemers die hun sporen hierin royaal verdiend hebben bereiden voor de bezoekers een proeverij voor van lekkere gerechtjes. Live cooking, proeven en beleven. Dat roept op zijn beurt de uitnodigende en gezellige sfeer op van een preuvenement zoals het vroegere Zwolle Culinair
Ticket registratie
Deze beurs wil je niet missen. Bezoek deze spraakmakende TrendsExpo en combineer het nuttige met het aangename. De toegang is gratis, vergeet niet je vooraf te registreren. Je kunt dan je toegangsticket zelf printen. Dat is vanaf nu mogelijk via de website www.trends-expo.nl.
Interessant artikel? Deel het:
Gerelateerde berichten
Hoppenbrouwers Techniek deelt unieke strijd met cyberaanval in boek ‘Hack’
‘Technisch dienstverlener pleit voor noodnummer 1-1-5 voor gehackt bedrijf’ Er moet een meldpunt komen voor bedrijven die zijn gehackt. Dit meldpunt à la 1-1-2 kan meteen eerste opvang en hulp bieden bij een ‘digitaal ongeval’. Directeur Henny de Haas van Technisch dienstverlener Hoppenbrouwers Techniek, pleitte hiervoor tijdens een symposium op 14 september 2022 over Cybercriminaliteit in Vught. “Ook al ben je verzekerd tegen cybercrime en krijg je uiteindelijk hulp van externe professionals, voor de eerste acties zit je met je handen in het haar. Een centraal loket kan helpen om direct en slagvaardig te reageren. Geen overbodige luxe, want het is niet de vraag of je wordt getroffen, maar wanneer,” aldus de Haas. Hij is ervaringsdeskundige tegen wil en dank. In juli vorig jaar werd zijn bedrijf Hoppenbrouwers met ruim 1600 medewerkers en 20 vestigingen in het land, slachtoffer van een wereldwijde cyberaanval. Dankzij een unieke gezamenlijke krachtinspanning van de medewerkers kon worden voorkomen dat de activiteiten van het bedrijf stil kwamen te liggen. Sindsdien zet Henny de Haas zich ervoor in om bedrijven en organisaties bewust te maken van de enorme impact van een hack. Zo wees hij al eerder in een gezamenlijke brandbrief met VNO-NCW aan minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeṣilgöz-Zegerius op het belang van een snelle melding van actieve cybercriminelen in Nederland, zodat bedrijven extra alert kunnen zijn. Bovendien pleit hij voor een deltaplan voor ICT, waarmee de online veiligheid in Nederland op lange termijn gewaarborgd kan worden. De minister heeft hierop nog niet gereageerd. Boek ‘Hack’ De kans dat bedrijven te maken krijgen met een brand is 1 op de 8.000, de kans op een inbraak is 1 op de 250 en de kans op een cyberaanval is 1 op de 5*. Uit angst voor reputatieschade treden de meeste bedrijven die dit overkomt er over het algemeen nauwelijks mee naar buiten. Henny de Haas heeft echter juist bewust gekozen voor openheid. In het boek ‘Hack’ vertellen hij en zijn medewerkers over hun bijzondere strijd tegen de cyberaanval en de impact die de gebeurtenis heeft. Hoppenbrouwers vindt het belangrijk deze ervaringen breed te delen, om bedrijven bewust te maken van de impact van een cyberaanval. Henny de Haas, directeur-eigenaar zegt: ''Naast bewustwording hoop ik dat dit boek de overheid meer inzicht geeft in de grote invloed van cybercriminaliteit op het bedrijfsleven. En dat het ertoe leidt dat er stappen worden gezet, zoals het 115-alarmnummer.'' Wereldwijde hack De hack waar Hoppenbrouwers in juli 2021 mee te maken kreeg, was onderdeel van een wereldwijde aanval via het Amerikaanse softwareprogramma Kaseya. De Haas geeft aan: ‘We schrokken enorm toen de aanval ons overkwam op een willekeurige vrijdagmiddag, maar het gaf ons ook veel inzichten. Door de aanpak van de daders (Russische organisatie REvil) op wereldwijde schaal hadden we deze aanval niet kunnen voorkomen. Echter, door onze uitstekende informatiebeveiliging en de grote inzet van bijna 200 medewerkers met en zonder ICT-kennis, kregen we de gevolgen ervan wel in dat weekend onder controle. Hierdoor heeft ’t ons slechts 400.000 euro gekost, terwijl de schade van een dergelijke aanval vaak enorm is en een periode van drie weken in beslag neemt, daarnaast eisen cybercriminelen meestal 2% van de jaaromzet aan losgeld.’ Openheid In tegenstelling tot veel andere Nederlandse bedrijven die te maken hebben met cybercriminaliteit, was de directeur van Hoppenbrouwers vanaf het begin heel open over de hack waarvan zijn bedrijf slachtoffer was geworden. Hierdoor werd hij door veel verschillende media benaderd en daardoor ook door allerlei bedrijven. Die brede belangstelling was voor de technisch dienstverlener aanleiding om de ervaringen te delen in een boek, genaamd ‘Hack’. Hierin wordt nagenoeg van minuut tot minuut weergegeven wat zich op allerlei fronten bij Hoppenbrouwers afspeelde vanaf het moment dat de hack werd ontdekt, totdat het bedrijf na twee dagen weer live ging. Een managementboek, maar tegelijkertijd ook een spannend jongensboek. Henny de Haas overhandigde tijdens een seminar over cybercriminaliteit, het eerste exemplaar aan Petra Oldengarm, directeur van Cyberveilig Nederland. Zij benadrukte tijdens de paneldiscussie, evenals de andere sprekers Pim Takkenberg (directeur Cybersecurity bij Northwave) en Piet Bel, senior alliance manager bij AMSL hoe belangrijk het is het risico van cybercriminaliteit zeer serieus te nemen en je ertegen te beschermen. Om het groeiende probleem van ransomware de baas te kunnen worden, is openheid over incidenten wat Oldengarm betreft essentieel. Het boek ‘Hack’ is vanaf vandaag downloadbaar via de website van Hoppenbrouwers. Ook deelt het bedrijf het boek proactief met medewerkers en relaties. Over Hoppenbrouwers Techniek Hoppenbrouwers Techniek begon ruim 100 jaar geleden als eenmanszaak in Brabant en is inmiddels uitgegroeid tot een modern technisch dienstverlener met het Predicaat Koninklijk. Het bedrijf is de technisch dienstverlener die van A tot Z ontzorgt. Vanuit haar 20 vestigingen in heel Nederland ontwerpt, installeert en onderhoudt Hoppenbrouwers elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties voor bedrijfsleven, industrie, zorginstellingen, scholen en particulieren. Eén van de grootste succesfactoren zijn de medewerkers; zij staan altijd op één. Zij krijgen volop kansen om zich op uiteenlopende gebieden te ontwikkelen en er is veel aandacht voor werkplezier. Tenslotte zorgen tevreden medewerkers voor tevreden klanten. * bron onderzoek van ABNAMRO naar cyberveiligheid bij 233 bedrijven, april 2022 Foto: Henny de Haas overhandigt eerste boek ‘Hack’ aan Petra Oldengarm
25 jaar Skopos: samen steeds beter
Deze maand is het precies 25 jaar geleden dat Skopos het levenslicht zag. Samen met twee compagnons startte directeur Gerrit Vixseboxse het bedrijf vanuit Borne. “Die compagnons kende ik van het logistieke adviesbureau waar ik hiervoor werkte. Toen dit bedrijf failliet ging, zijn wij met z’n drieën verdergegaan, en na één jaar met z’n tweeën. De naam Skopos vond ik in het Griekse woordenboek. Het betekent verkenner en gids: precies de rollen die wij vervullen. Wij zien wat anderen nog niet zien en nemen mensen bij de hand om daar te komen.” Net een klussenbus Vrij snel na de start verhuisde Skopos van Borne naar het BTC-gebouw in Enschede. Daar meldde ook de eerste medewerker zich. Korte tijd later startten Henk en Monique Dijksterhuis bij Skopos, die beiden nog steeds bij ons werken. “Dit was het begin van onze groei - en niet alleen qua personeelsbestand”, vertelt Gerrit. “De orderportefeuille liep steeds voller, en we vonden alles even leuk. Overheid, semi-overheid, zorg… We waren net een klussenbus: alles wat op ons pad kwam, pakten we op. Dat zorgde wel voor uitdagingen. Zonder focus is het immers lastig om jezelf naar buiten te profileren en ook intern was ons specialisme niet altijd duidelijk.” De softwareleverancier die rake dingen zei Groeien zonder echte focus dus. Dit veranderde toen Gerrit Ruud Haring leerde kennen, die inmiddels al acht jaar mededirecteur is. Daarover later meer, want hoe is Ruud eigenlijk bij Skopos betrokken geraakt? Gerrit vertelt: “Op een gegeven moment kregen mijn toenmalige compagnon en ik een verschil van inzicht en zijn onze wegen gescheiden. Zes jaar lang heb ik alleen aan het roer gestaan, maar vooral in de bankencrisis gaf het eigenaarschap in m’n eentje mij te weinig energie - van nature speel ik liever tweede viool. Maar wat was nu wijs: fuseren met een ander bedrijf of een nieuwe compagnon zoeken? Tijdens een Skopos-strategiesessie heb ik twee directeuren uitgenodigd van buiten ons bedrijf: eentje die de ERP-markt goed kende en een eigenaar van een productiebedrijf. Ruud Haring, de ERP-ervaringsdeskundige, zei tijdens de sessie zóveel rake dingen dat ik dacht: “Hem moet ik aan boord halen.” En zo geschiedde.” Focus op het bedrijfsleven “Ruud komt zelf uit de industrie en wilde geen klussenbus zijn. Met zijn komst hebben we dan ook focus aangebracht. We zijn gestopt met projecten voor de zorg en de overheid en zijn ons volledig gaan focussen op productie- en handelsbedrijven”, zegt Gerrit. “Dat deed voor mij wel even zeer. De ambulancesector was bijvoorbeeld een nichemarkt van het eerste uur. Bijna alle 25 ambulancediensten in Nederland hadden we in de loop der jaren bediend. Zo’n loyale groep klanten afstoten is niet leuk. Maar deze focus aanbrengen was destijds wél nodig voor ons voortbestaan.” Selectie én implementatie Naast de vernieuwde focus op het bedrijfsleven, veranderde met de komst van Ruud ook de inhoud van de dienstverlening. Daar werd het team natuurlijk op aangepast - een team dat anno 2023 uit 25 specialisten bestaat. Ruud vertelt: “Voorheen deed Skopos vooral de procesanalyse en daaropvolgend de pakketselectie. Op een gegeven moment zijn we daarnaast steeds meer implementatietrajecten gaan doen, en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Dat we volledig onafhankelijk de implementatie begeleiden, maakt ons namelijk beter in het selectieproces en andersom. Daarnaast verbeteren we zo niet alleen de software, maar maken we bij klanten ook de processen beter en de mensen slimmer.” ‘Samen steeds beter’ Dit sluit perfect aan bij de nieuwe pay-off van Skopos: ‘Samen steeds beter’. Processen en mensen verbeteren, zodat klanten alles uit hun nieuwe softwarepakket kunnen halen: dáár draait het om. Gerrit: “Business software is voor veel mensen vaag en ongrijpbaar - ze zien niet wat het kan brengen. Onze rol is om aan het management uit te leggen wat het is, wat de consequenties zijn en wat het kan opleveren. Als de directie zich namelijk genoeg bewust is van alle mogelijkheden en kansen, krijgen key-users de ruimte om kritisch naar processen te kijken. En dat willen we graag, want deze mensen zijn belangrijk voor de processen van vandaag, morgen én volgend jaar. Hoe slimmer die processen zijn ingericht, hoe meer de organisatie uiteindelijk de vruchten plukt van de nieuwe business software.” Applicatiearchitectuur: de toekomst Business software inderdaad, want de tijd dat Skopos alleen ERP-software selecteerde en implementeerde, ligt inmiddels ver in het verleden. Gerrit: “Vroeger was ERP moeilijk te koppelen met andere systemen, en daardoor had deze software het rijk alleen. In de loop der jaren is het steeds gemakkelijker geworden om additionele software toe te voegen, denk aan een CRM- of MES-systeem.” “Applicatiearchitectuur is de toekomst”, vult Ruud aan. “‘Breng ons live met een nieuw ERP-systeem’ is dan ook een opdracht die we steeds minder vaak horen - en gelukkig maar. Met die opdracht doen klanten ons en vooral ook zichzélf namelijk tekort. Veel liever vragen wij door op de ambities van een klant: welke business software is nodig om die te behalen? Onze scope is daarmee verbreed van kernprocessen als verkoop, financiën, inkoop, logistiek en productie naar alle bedrijfsprocessen in een organisatie. Dat maakt dat wij voor klanten steeds vaker een partner zijn tijdens hun complete digitale transformatie.” Het 26ste levensjaar en verder De slogan ‘Samen steeds beter’ geldt overigens ook in de samenwerking met die klanten, die vaak langdurig is. “We hebben verschillende opdrachtgevers die jaar in, jaar uit zaken met ons doen. We mogen hen scherp houden en zijn hun trusted advisor - degene die ze bellen als ze met een ingewikkelde vraag of lastig dilemma zitten. We zijn er trots op dat we in de loop der jaren veel van dit soort sterke klantrelaties hebben opgebouwd”, vertellen Gerrit en Ruud. “Daarnaast staan we bekend om onze diepgaande expertise, onze stevige footprint, ons sociale karakter en ons pragmatisme. Ons 26ste levensjaar gaan we in met een nieuwe huisstijl en een website waar dit allemaal op samenkomt. Stay tuned, want we zijn klaar voor de toekomst!”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.