Tips om een betere manager te worden
2 september 2022 10:18
Een ondernemer en een manager zijn twee verschillende dingen. Als jij op het punt staat dat je een team kunt gaan aannemen om taken aan te delegeren dan is dit een uitstekende stap richting succes, gefeliciteerd. Maar manager worden kan ook heel spannend zijn en er valt nog veel te leren over het leiden van een team.
Een goede manier om je in te lezen in de nieuwe rol die jij gaat spelen binnen jouw bedrijf is door boeken te lezen. Bekijk de top 10 management boeken om het juiste leesvoer te hebben, hierin staan ontzettend veel tips, manieren van aanpak etc. in waarmee iedereen een goede manager kan worden.
We raden ook aan dit artikel uit te lezen, want we gaan je namelijk een aantal handige tips geven om een betere manager te worden.
1. Werk met je team samen
Je bent het vast gewend om al het werk volledig te beheersen, maar als je een team gaat aannemen zul je die controlemoeten opgeven en bepaalde verantwoordelijkheden moeten delegeren. Je zult als het ware de verslaving om alles zelf te doen moeten doorbreken, anders heb je niet de mogelijkheid om te groeien.
2. Zorg voor een positieve werkomgeving waar iedereen zich betrokken voelt
Het voorbeeld dat jij voor jouw team geeft heeft een grote invloed op het succes van jouw organisatie. Daarom is het heel belangrijk dat je een positieve en leuke werkomgeving creëert waarom jouw team zich betrokken en gerespecteerd voelt. Je kunt gemakkelijk een goed voorbeeld geven door iedere dag goed gedrag te vertonen en een goed humeur te hebben. Teambindingsactiviteiten zijn ook zeer belangrijk.
Ook moet je regelmatig erkenning geven aan de kleine en grote mijlpalen die je bedrijf behaalt. Dit doe je door je werknemers te bedanken voor hun inzet en zorgen dat zij zich gewaardeerd voelen. Dit zal er dan weer voor zorgen dat je team gemotiveerd blijft om hard te werken en het bedrijf te laten groeien.
3. Leer je team kennen
Elke medewerker heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Als manager is het belangrijk dat je deze kenmerken van elke persoon kent zodat je hen effectief kunt leiden en een positieve relatie te behouden. Dit doe je door hen te observeren en eenvoudige vragen te stellen om details te leren. Je kunt vragen stellen zoals wat was de beste dag die je op je werk hebt gehad de afgelopen maanden? Dit soort simpele vragen zullen je al meer inzicht krijgen in de persoon en wat hen drijft. Zo kun je ook goede opdrachten voor hen vinden.
4. Blijf bewust van jezelf en bijleren
Goede managers weten dat zij niet alles weten en moeten daarom altijd samen met hun team blijven groeien. Er zijn veel vaardigheden die je kunt blijven ontwikkelen, zoals timemanagement bijvoorbeeld als manager. Maar een manager moet ook bewust zijn van zichzelf en weten wat voor uitstraling jij hebt naar je team toe. Dit zelfbewustzijn is cruciaal voor een goede manager, aangezien jij een groot deel van de toon en cultuur binnen jouw organisatie bepaalt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.