
Veel ondernemers en bedrijfseigenaren besluiten op enig moment om hun bedrijf te verkopen. Dit lijkt soms een hele opgave en het proces lijkt niet altijd even aantrekkelijk, maar in veel gevallen biedt een overname ook kansen en kan er een win-win situatie gecreëerd worden. Wanneer zowel koper als verkoper een winst kunnen halen uit de overname dan wordt de deal interessant. Er zijn diverse bedrijven en organisaties die zowel on- als offlineadvies geven en helpen in de begeleiding van een eventuele verkoop van jouw bedrijf. We zetten graag een aantal tips voor je op een rij die je in gedachte kunt houden wanneer je speelt met de gedachte om jouw bedrijf te verkopen.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Voorbereiding is het halve werk en dat is zeker het geval bij een bedrijf verkopen. Je hebt waarschijnlijk veel ziel en zaligheid gestoken in de opbouw van jouw bedrijf dus je wil dat deze in goede handen terechtkomt. Om te zorgen dat jouw bedrijf ook na de overname goed functioneert, is het essentieel om jouw bedrijf en de bedrijfsovername zo goed mogelijk voor te bereiden. Deze voorbereidingsperiode kan soms tot wel een aantal jaren duren. Het prettige aan dit onderdeel van het proces, is dat ook indien er geen verkoop plaatsvindt, dit proces het bedrijf en de bedrijfsvoering sowieso helpt. De voorbereiding is namelijk gericht op het optimaliseren van het bedrijfsresultaat in de breedste zin van het woord en tegelijkertijd het onafhankelijk maken van het bedrijf. Je wil een situatie creëren waarin de exploitatie zelf de waarde brengt en niet zozeer de mensen die de exploitatie runnen. Dit klinkt misschien hard, maar het beste is om een situatie te creëren waarin niemand onmisbaar is. Denk hierbij ook aan het documenteren van processen en trainingen.
De prijs bepalen van jouw bedrijf
De vraag “wat is mijn bedrijf waard” beantwoorden is een van de lastigste onderdelen van een eventuele bedrijfsverkoop en het is dan ook aan te raden om hierbij hulp in te schakelen van een gespecialiseerd bedrijf of persoon. Er zijn verschillende methodes om de prijs te bepalen. Voordat je hiermee aan de slag gaat, is het van belang om je te realiseren dat de waarde van jouw bedrijf en de daadwerkelijke prijs twee verschillende dingen zijn. De waarde is een abstract begrip met vaak ook een emotionele lading, terwijl de prijs een nummer is dat de koper en verkoper overeenkomen. Er zijn tal van externe factoren, zoals de situatie in de markt en de economie in het algemeen die de prijs beïnvloeden. De meest gebruikte methodiek omtrent prijsbepaling in dit verband, is de discounted cashflow methodiek. In deze methode wordt er niet alleen gekeken naar de huidig cashflow en de kosten, maar worden ook de toekomstige kosten en inkomsten in acht genomen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een aantal grote investeringen hebt gedaan in de afgelopen jaren die je pas in de komende jaren verwacht uit te betalen. Dit zijn zaken die de nieuwe koper zullen interesseren en ook de prijs zullen opdrijven. Met behulp van een professional is het mogelijk een rapport op te stellen met een gefundeerde prijs, die je ook in de onderhandelingen ter tafel kan brengen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.