
Zeker in de huidige tijd, waar mensen steeds kritischer worden en razendsnel met een mening klaar staan, lijkt het organiseren van een succesvol bedrijfsfeest een vak apart. We kunnen het ook een waanzinnige uitdaging noemen. Wil jij toch het heft in eigen hand houden en ga je de uitdaging aan om zelf het bedrijfsfeest te organiseren? Neem dan zeker even dit artikel door. Hierin zetten we een aantal tips voor je op een rijtje zodat jouw bedrijfsfeest een fantastische knaller wordt waar nog lang over nagepraat zal worden.
Het juiste moment
Het klinkt misschien wat afgezaagd maar kies het juiste moment voor je bedrijfsfeest. Pak dus even de agenda erbij als je een datum voor het feest gaat plannen. Er zijn namelijk dagen en periodes waarop een bedrijfsfeest plannen gewoon not done is. Rond feestdagen is daar een voorbeeld van. Veel mensen willen namelijk met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart een lang weekend weg dus als je niet met stapels afzeggingen wilt komen te zitten, kies dan niet voor deze periodes. Hetzelfde geldt voor vakantieperiodes en niet te vergeten carnaval!
Hou rekening met het weer
Hoe je het ook went of keert, we wonen nou eenmaal in Nederland waar niets zo veranderlijk is als het weer. Het is dus belangrijk om zowel een plan A als ook een plan B te hebben. Een droog en een nat draaiboek zeg maar. Zo is een BBQ of beachparty met een leuke band natuurlijk hartstikke tof op een zwoele zomerse avond maar mocht het met bakken uit de hemel komen op de desbetreffende dag, zorg er dan wel voor dat het feest naar binnen verplaatst kan worden.
Zorg voor afwisseling
Ga niet ieder jaar naar dezelfde locatie al kun je daar nog zo’n goede deal krijgen. Hetzelfde geldt voor de opzet van het feest. Doe je dit namelijk wel dan komt er een moment waarop je medewerkers het meer als een verplicht nummertje gaan zien dan als een gezellig samenzijn. De meeste mensen zullen dan afhaken waardoor je met een stapel afzeggingen komt te zitten. Voor jou niet leuk en voor je medewerkers die zich daardoor steeds minder gewaardeerd voelen net zo min. Verzin dus elk jaar iets anders en geef hierbij ook ieder jaar een andere invulling aan het feest. Wees je er daarbij ook van bewust dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken maar dat het overgrote deel een geweldige tijd zal hebben.
Laat afknappers achterwege!
Een praatje van de CEO of directeur hoort nu eenmaal bij een bedrijfsfeest. Wees je er hierbij echter wel van bewust dat een bedrijfsfeest ook echt een feest hoort te zijn. Het is voor je medewerkers een teken van waardering en een gezellig samenzijn. Wees in je speech dan ook enthousiast, waarderend en positief en laat woorden als reorganisatie, bezuinigingen en al dat soort andere termen achterwege. Dit zijn zaken waar niemand op zit te wachten tijdens een bedrijfsfeest. Ben je een minder goede spreker? Vraag dan aan iemand anders uit het management of hij of zij dit praatje over kan nemen. Laat afknappers dus achterwege als je de intentie hebt om een succesvol bedrijfsfeest te organiseren!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.