Sneeker ontwerpstudio Vripack staat aan basis vernieuwing Nederlandse vissersvloot
22 december 2017 10:01
De huidige Nederlandse vissersvloot is gebouwd in de jaren 90. De schepen zijn voor de crisis ontworpen en passen slecht thuis in het huidige economische klimaat. Bovendien groeit de behoefte naar ecologisch vissen en ondernemen, hebben de vissers te maken met hoge brandstofprijzen en is de visprijs al lange tijd zeer goed. Het perfecte moment voor een vernieuwingsslag.
Het Nederlandse bedrijf Maaskant Shipyards, onderdeel van de Damen Shipyards Groep, heeft in de jaren 90 nagenoeg de gehele Nederlandse vissersvloot gebouwd en is dé referentie als het gaat om hoe een vissersboot werkt en eruit ziet. Familie De Boer van Ekofish was in die tijd de stuwende kracht achter de voormalige vernieuwingsgolf. Vandaag de dag staat Ekofish weer vooraan en nemen zij het voortouw in de ontwikkeling van het vissersschip voor de volgende generatie.
Visser en werf kozen voor het ontwerp van het vissersschip van de toekomst bewust voor ontwerpstudio Vripack. Doorslaggevend was het hoge innovatieniveau waarop het Vripack-team werkt en de krachtige ontwerpen die zij zowel in de luxe jachtbouw als in de commerciële scheepvaart ontwikkelen. Recentelijk gooide zij hoge ogen met hun ontwerpen voor de nieuwe veerboten naar Texel, Vlieland en Terschelling.
De samenwerking heeft geresulteerd in het vooruitstrevende ontwerp van de UK 105 ‘Spes Nova’. Het schip valt op door haar robuuste boegvorm, die scherp door de golven snijdt. Maar de innovatie zit dieper verborgen. Door het schip uit te rusten met een diesel-elektrische aandrijving konden onderdelen zoals de motoren op compleet andere plekken staan als voorheen. Door de honderden componenten te verschuiven en keer op keer het schip opnieuw door hun geavanceerde software te laten optimaliseren heeft Vripack het motorvermogen met 30 tot 40% teruggebracht, waardoor de uistoot van CO2 en het gebruik van fossiele brandstof aanzienlijk wordt gereduceerd. Als bijkomstige noviteit is het energieverbruik volledig grafisch inzichtelijk gemaakt zodat de schipper op ieder moment kan zien wat iets meer snelheid doet met het energieverbruik maar met name hoeveel euro’s dit (extra) kost.
Zeer bijzonder en vooruitstrevend was ook de manier waarop Vripack het ontwerp heeft gepresenteerd aan de stoere zeebonken en noeste scheepsbouwers. Hiervoor had de ontwerpstudio een uitgebreide Virtual Reality tour voorbereid. “Uiteindelijk draait het om de klantbeleving. Wij willen onze klanten laten voelen hoe het is om aan boord te staan van hun nieuwe schip. Zo’n eerste indruk is heel belangrijk, het bepaald of je je thuis voelt aan boord en dus op zee”, aldus Robin de Vries, ontwerper bij Vripack.
De UK 105 is momenteel in aanbouw en zal naar verwachting begin 2019 in de vaart worden genomen. De samenwerking tussen de drie partijen blijkt een succesformule. Deze week is een tweede order geplaatst voor het ontwerp van een kleiner type vissersschip. Het zal niet lang meer duren voordat de havens in Den Oever en Harlingen vol liggen met vissersschepen die in Sneek zijn ontworpen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.