Sensoren en data maken schoonmaak slimmer

18 november 2020 10:09

Sensoren en data maken schoonmaak slimmer

Smart intelligence doet nu ook zijn intrede in de facilitaire dienstverlening. Initiatiefnemer is Hago Next, de innovatieve dochter van Vebego, een van de grootste facilitaire dienstverleners van Nederland. Hago Next begon anderhalf jaar geleden met de ontwikkeling van een geavanceerd datasysteem dat met sensoren detecteert welke plekken in een kantoor, toiletten, wc-rollen en handdoekenautomaten wel of niet worden gebruikt. Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen.

Meerdere pilots bij verschillende grote opdrachtgevers die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden zijn zó succesvol verlopen dat het revolutionaire systeem Smart Hygiene per direct van start gaat bij drie bedrijven met in totaal tienduizend werknemers. Op het dataplatform kunnen ook andere systemen worden aangesloten, zoals detectoren die bepalen wanneer het kopieerapparaat leeg raakt, wanneer de planten water moeten krijgen of wanneer de koffieautomaat moet worden bijgevuld.

Trends

Het gebruik van kantoorpanden is de afgelopen jaren veranderd: werkplekken worden steeds meer gedeeld en mensen werken ook steeds vaker thuis. “Hygiëne staat bovenaan de agenda, zeker in deze tijd. Medewerkers en gasten moeten zich veilig voelen in de werkomgeving”, aldus directeur Erik van der Eik van Hago Next. Daarnaast moeten schoonmakers steeds meer doen in minder tijd. “De rek is eruit, er kan niet sneller gewerkt worden. Innovaties kunnen nu het verschil maken.”

Om efficiënter de sanitaire ruimtes alsook de kantoren als geheel schoon te maken, is Smart Hygiene gelanceerd. Door gebruik te maken van objectieve data gaan de schoonmakers alleen die plekken reinigen die dat ook écht nodig hebben. Van der Eik: “De kantoorruimtes, de vergaderruimten én de toiletunits worden uitgerust met sensoren. Op die manier brengen we het gebruik van een bepaalde ruimte permanent in kaart. Op zijn of haar tablet krijgt de schoonmaker die informatie realtime in beeld en hij weet daardoor precies welke ruimtes schoongemaakt moeten worden en of het bijvoorbeeld al nodig is om de zeepdispenser of de handdoekjes te vervangen. Onnodig werk doen behoort hiermee tot het verleden. Voor de gebruiker wordt het een beleving op maat, hij voelt zich veilig en welkom op kantoor.”

Efficiënt door samenwerking

Nadrukkelijk wil Hago Next zijn systeem openstellen voor andere bedrijven om samen te werken. Op die manier wordt een gezamenlijke dienst aangeboden aan de klant. “We zijn een open platform. Als er toch al sensoren hangen, kun je er met meer partijen gebruik van maken en één facilitair front vormen. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld het werk uit handen nemen van de koffieleverancier, de printerleverancier of de ongediertebestrijder. De schoonmaker wordt meer en meer gastheer en we leiden hem ook echt op om andere werkzaamheden te kunnen doen”, aldus Van der Eik.

De slimme oplossing is een investering die zich uitbetaalt, blijkt uit pilots. “Bij een van onze opdrachtgevers verlaagden we de schoonmaaktijd van twee medewerkers van 633 naar 446 minuten per dag. Zij konden bovendien een betere kwaliteit en beleving voor de opdrachtgever leveren, aangezien ze alleen de juiste dingen doen. Ook biedt het kansen op meer afwisseling, waardoor de kans op fysieke klachten afneemt.” Tevens draagt het bij aan duurzaamheid. Door samen te werken met andere bedrijven hoeven er minder busjes naar de klant te rijden. Dat vermindert het aantal reisbewegingen en op die manier de CO2-uitstoot. De schoonmaakbranche is een groeiende sector. In 2019 nam de omzet met 5,2 procent toe. De omzet van de grootste tien partijen steeg van ruim 1,8 miljard naar 1,9 miljard euro.

Over Hago en Vebego

Hago is onderdeel van familiebedrijf Vebego, met 36.000 werknemers en een omzet van €1,2 miljard (2019) een van de grootste facilitaire dienstverlener van Nederland. Vebego is opgericht in 1943 en na de oorlog uitgegroeid tot een internationaal miljoenenbedrijf. Dochterbedrijven en joint ventures zijn gevestigd in Nederland, Zwitserland, Duitsland en België. Vebego streeft naar gezonde groei, als voorwaarde voor continuïteit en onafhankelijkheid. De missie is om medewerkers betekenisvol werk te bieden, om zo de meeste toegevoegde waarde te creëren voor klanten en maatschappij. Hago is het op een na grootste, landelijke schoonmaakbedrijf van Nederland. Medewerkers maken onder meer schoon op Schiphol, in kantoren, de zorg en de treinen. De omzet in 2019 bedroeg ongeveer 118 miljoen euro.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.