De (R)evolutie van Recruitment: Recruiten-doe-je-zelf!
18 juli 2017 10:24
Stap af van externe bureaus en hoge kosten: vanaf nu doe je de werving en selectie als werkgever gewoon zelf. Met Mecruit neemt de werkgever het heft in eigen handen. Niemand kan namelijk beter bepalen wie de beste kandidaat voor een bepaalde functie is dan de werkgever zelf.
De economie trekt na jaren van crisis weer aan en dus lijkt de vraag naar talent voor het eerst in jaren groter dan het aanbod van werkzoekenden. Kandidaten hebben de bedrijven voor het uitzoeken. Dat maakt het lastig om de strijd om talent te winnen en op een effectieve manier de juiste kandidaten binnen te halen. Mecruit speelt met hun totaalaanpak in op die (r)evolutie van recruitment. Die aanpak is gebaseerd op het feit dat je als werkgever steeds beter voor de dag zult moeten komen om ook de ‘niet actief werkzoekende’ groep talenten te bereiken.
Werving- en selectiebureaus slaan tot dusver nog hun slag; zij vragen hoge plaatsingsvergoedingen en bonussen voor het vinden van de juiste kandidaat op een vacature. Onlogisch, vinden de bedenkers van Mecruit. En zeker niet als er een perverse prikkel bestaat om per sé iemand te plaatsen op een bepaalde functie, ongeacht of iemand qua persoonlijkheid en capaciteiten wel echt past op de vacature. Het gevaar: een mismatch. Daarnaast wordt de toegevoegde waarde van het netwerk van (niet-specialistische) recruitmentbureaus steeds kleiner, want de talenten bereik je steeds beter zelf via online (social) media. Bovendien, wie kan er nu beter bepalen wie perfect past binnen een bedrijf dan de werkgever zelf? Niemand, toch?
‘Recruiten-doe-je-zelf’ is een toekomstbestendige oplossing als het aan Mecruit ligt. Het is efficiënt en het bespaart ook nog eens enorm veel geld. De gemiddelde kosten voor het invullen van een vacature liggen momenteel rond de € 4.000,- Terwijl een mismatch gemiddeld bijna € 40.000,- kost aan bijvoorbeeld productieverlies, ontslagkosten en verzuimkosten. Die kosten en risico’s kunnen en moeten beter worden beheerst.
‘Candidate Journey’ staat centraal
Mecruit stoomt werkgevers klaar om zelf, op basis van een logische totaalaanpak, nieuw personeel te werven. Zij maken daarbij gebruik van het optimaal inrichten van vier, volgens Mecruit essentiële componenten:
- Employer Branding: een aantrekkelijke werkgever worden en blijven zodat de beoogde talenten voor je willen (blijven) werken.
- Job Marketing: de juiste media op de juiste manier inzetten om de vacature onder de aandacht te brengen van de voor de functie relevante doelgroep.
- People Analytics: de juiste persoon op de juiste plek o.b.v. meetbare capaciteiten en persoonlijkheid.
- Applicant Tracking Systems (ATS): een efficiënt (online) kandidaat volgsysteem inzetten ten behoeve van een heldere communicatie en complete registratie.
De doorlopende cyclus die wordt gevormd door deze componenten, is dé route naar het recruiten van de toekomst. De revolutie die na de crisis is ingezet, krijgt dankzij Mecruit een passend vervolg. Efficiënter, goedkoper en sneller een geschikte match.
Voor meer achtergrondinformatie, download onze gratis Whitepaper: “Recruitment anno 2017: historie, (r)evolutie en toekomst van recruitment”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.