
Het afgelopen jaar stond (en staat) in het teken van veel personeelstekort. In vrijwel iedere branche zocht en zoekt men naar passende werknemers die hun bedrijf komen verrijken. Maar: dat blijkt nogal lastig te zijn nu de banen vrijwel voor het oprapen liggen en er meer banen dan beschikbare personen zijn.
Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst dat er mensen bij je komen werken die goed passen bij het bedrijf. Ook wil je tussen het grote aanbod opvallen dat precies die goede mensen op jouw vacature reageren. Hoe je dat doet? Simpel: door recruitment marketing in te zetten. Wat dat precies is, lees je in dit artikel.
Wat is recruitment marketing precies?
Je kunt recruitment marketing het beste zien als een vorm van promotie voor je eigen bedrijf. Ja, je leest het goed: met recruitment marketing zet je je eigen organisatie in het zonnetje om zo passend talent te vinden dat bij je bedrijf gaat solliciteren. Dat is immers nodig in tijden waarin er meer werk dan personeel te vinden is en het dus hard nodig is om mensen over te halen om bij jouw onderneming aan de slag te gaan. Wat maakt het dat jouw bedrijf nou zo leuk is om te werken? En waarom moeten mensen nou precies reageren op jouw vacature?
Met die vragen in het achterhoofd ga je aan de slag met recruitment marketing. Het is aan te raden om daarvoor een professioneel marketingbureau in te schakelen zodat zij een funnel kunnen creëren waarbij de ideale kandidaat wordt meegenomen in iedere stap van werving voor je bedrijf. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het uiteindelijk eigenlijk helemaal niet. Het komt erop neer dat je mogelijke werknemers fan maakt voordat ze überhaupt aan de slag zijn gegaan. De kans is zo groter dat ze op een vacature reageren.
Waarom je moet kiezen voor recruitment marketing
Dat is precies de reden waarom ieder bedrijf vandaag de dag aan de slag zou moeten gaan met recruitment marketing. In tijden van personeelstekort is het lastig om aan nieuwe werknemers te komen. Wanneer je de kans kunt vergroten dat mensen op je vacature reageren, moet je die kans met beide handen aangrijpen.
Het is dan natuurlijk helemaal mooi meegenomen dat dit ook nog eens mensen zijn met een matchend profiel voor jouw bedrijf. Ook dat kan met behulp van recruitment marketing worden geregeld, bijvoorbeeld door een pakkende werken-bij website te laten maken. Het grootste doel van recruitment marketing is immers om meer gekwalificeerde kandidaten aan te trekken.
Verschil tussen recruitment marketing en employer branding
Wanneer je meer leest over het inzetten van recruitment marketing kom je automatisch het begrip 'employer branding' tegen. Employer branding en recruitment marketing lijken heel erg op elkaar, omdat ze in beide gevallen draaien op het verbeteren en versterken van het imago van een bedrijf. Het zijn namelijk vooral jonge mensen die actief op zoek gaan naar een bedrijf dat écht bij ze passen en daarom is een goed en passend bedrijfsimago van groot belang.
Er is echter wel een groot verschil te zien: recruitment marketing is meetbaar en employer branding niet. Bij recruitment marketing kun je namelijk zien hoeveel mensen je hebt bereikt; employer branding draait meer om de eerste indruk van een organisatie. Dat is, logischerwijs, minder goed te meten. Daarbij is recruitment marketing vooral bedoeld voor nieuwe werknemers en kun je employer branding óók inzetten om bestaande medewerkers tevreden te houden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.