Rebranding geldautomaten ABN AMRO, ING en Rabobank naar 'Geldmaat'
19 oktober 2020 13:27
In 2019 vraagt de VIM Group aan SIZO, C&L Lichtreclame B.V., , SuperNeon Lichtreklame B.V. en Brouwers Reklame (in 2020) om de handen in één te slaan voor de rebranding van de geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank. De start van een mooie samenwerking. Samen zorgen zij voor bankonafhankelijke geldautomaten in het straatbeeld en geven de geldautomaten een nieuwe merkidentiteit met Geldmaat.
VIM Group
VIM Group is een merkmanagementbureau en marktleider op het gebied van rebranding en merkimplementatie. Zij helpen organisaties bij het implementeren van merkveranderingen en het verbeteren van merk prestaties. Met kantoren in Amsterdam, Hengelo, Londen, München en New York bedienen zij zowel nationale als internationale klanten. Het hoofdkantoor bevindt zich in Hengelo. Technisch Consultant (VIM Group) Ard van den Hoek: ‘Wij denken out of the box, brengen verschillende sectoren bij elkaar en zorgen dat een product bij het oorspronkelijke ontwerp blijft. Dat is onze kracht, zoveel mogelijk van het merk intact houden en geen concessies doen aan het ontwerp.’ Niet zo gek dat Geldmaat na de ontwikkelfase en de tender voor VIM Group koos voor de rebranding van de geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank.
Ontwikkeling van een bijzonder project
‘De omvang en complexiteit maken het een uniek project’, aldus Ard. ‘Ook door de techniek is dit niet een standaard project’, vult Marlon Versteeg Projectmanager bij VIM Group aan. Dit zit hem vooral in de complexiteit van de productontwikkeling, leggen zij samen uit. Dat geldautomaten nogal eens te maken hebben met vandalisme is voor niemand vreemd. Iets waar al in een vroeg stadium over na is gedacht door de VIM Group. Ard: ‘Al in de ontwikkelfase zijn wij out of the box gaan denken en hebben verschillende sectoren bij elkaar gebracht om tot het eindproduct te komen. We hebben naar het materiaal gekeken dat in de autobranche gebruikt wordt en zijn uiteindelijk tot het gebruik van rvs gekomen, omdat dit materiaal eigenlijk niet kapot te krijgen is.’ Ard vervolgt zijn verhaal: ‘Daarnaast hebben we rekening gehouden met graffiti en hebben we ervoor gekozen een nano-coating te gebruiken. Hier kan niet op geschreven worden, want je veegt het er zo weer af. Ditzelfde geldt voor de wanden, hier zijn we op zoek gegaan naar geschikte folie met anti graffiti laminaat waar dus geen graffiti op gespoten kan worden.’
Het tenderproces
Na deze pilotfase waarin VIM Group een heus prototype uitbracht, hebben zij leveranciers geselecteerd en een tender uitgeschreven. SIZO wint, samen met C&L en Super Neon, de tender en mogen ieder in eigen regio de uitrol uitvoeren volgens strikte protocollen en vastgestelde richtlijnen. Zo zijn voorafgaand aan de werkzaamheden alle monteurs gescreend en hebben een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aangevraagd. Ard: ‘Wij kenden SIZO al vanuit eerdere projecten. Naast dat zij in de regio zitten, goede kwaliteit leveren en een goede prijs hanteren, bevielen de zachte criteria ons ook goed. Er werden goede vragen gesteld en goed gecommuniceerd. Onze ervaring was dan ook dat SIZO dit type werkzaamheden absoluut goed zou uitvoeren.’
SIZO heeft de kennis, expertise en capaciteit
SIZO gaat op basis van het locatieplan, welke beschikbaar worden gesteld in de online tooling BrandBase van de VIM Group,aan de slag met de uitrol. Product Process Developer (SIZO) Selma Koster: ‘Voorafgaand aan het traject organiseerde de VIM Group een infomiddag bij SIZO op kantoor om uitleg te geven over het project, maar ook om kennis te maken met het team. Dat was erg netjes gedaan.’ Deze kennismaking vormde een goede basis voor de verdere samenwerking tussen beide partijen. Na deze ontmoeting zijn de medewerkers van de planning, de werkvoorbereiding en de monteurs aan de slag gegaan met de uitrol. ‘In het locatieplan, dat door de VIM Group is opgesteld, kunnen wij precies zien wat er op de desbetreffende locatie van ons verwacht wordt. Op basis daarvan plannen wij een monteur in voor de elektra of een monteur voor het plakken van de folie. Wie er gaat is volledig afhankelijk van wat er op die specifieke locatie van ons verwacht wordt’, vertelt Selma.
SIZO is een trotse partner en in staat deze grote uitrol volgens strakke planning uit te voeren. Met ervaren monteurs met ieder specifieke kennis is dit voor SIZO een fijn project om te draaien. Selma: ‘Voor ons is dit een heel mooi project. Niet alleen omdat Geldmaat een landelijke partij is, maar ook omdat de VIM Group een groot en mooi bureau is om voor te werken. Het SIZO-team doet er alles aan om te zorgen dat de klant tevreden is. We hopen in de toekomst meer voor elkaar te betekenen.’
De samenwerking
Dat het een fijne samenwerking is, komt in de gesprekken duidelijk naar voren. ‘De samenwerking met de VIM Group is erg goed. Ze werken gestructureerd, zijn transparant en wanneer er toch strubbelingen ontstaan tijdens het project valt hierover te praten’, vertelt Selma. ‘Ook voor ons is dit een hele prettige samenwerking. De communicatie verloopt goed, SIZO levert kwaliteit en de afspraken die gemaakt zijn worden nagekomen. Dat werkt prettig’, zegt Marlon.
Toekomstig partnerschap
Op de vraag hoe de samenwerking er in de toekomst uitziet zegt Ard: ‘We zijn al begonnen aan een nieuw project! Voor Allianz pakken we in samenwerking met SIZO het interieur aan in Brussel en in Rotterdam.’ Selma: ‘Het betreft interieur signing (deco sign), van raambekleding tot airtex behang en in Rotterdam zelfs mooie doeken in frames.’ Ard: ‘Kijkend naar Geldmaat zijn dit werkzaamheden die heel goed bij SIZO passen. SIZO is dan ook zeker een partij die bij ons op de shortlist staat.’
Waarom Geldmaat?
In Nederland wordt steeds minder met contant geld betaald. Hierdoor neemt het gebruik van pinautomaten af en wordt het voor banken steeds kostbaarder om al deze pinautomaten in stand te houden. Om contant geld ook op lange termijn beschikbaar te houden, werken banken en Geldmaat samen aan een bankonafhankelijk netwerk van geldautomaten. Ook bereikbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid spelen een belangrijke rol.
Met de nieuwe merkidentiteit zien de geldautomaten er straks niet alleen hetzelfde uit, ze werken ook hetzelfde. Een geldautomaat voor iedereen!
Tekst: Laura Bode. Fotografie: Joran Huisman
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.