Post voor u - maar dan echt
23 oktober 2019 13:49

De elektronische mailing leek een tijdlang hét alternatief voor de papieren versie: snel, quasi kosteloos en toch persoonlijk. Maar al snel kregen die e-mails een andere benaming: spam. In het kader daarvan ontstonden aparte ‘trash’-mappen en filters in de emailprogramma’s. En zelfs als de verstuurder toch alle vereiste toestemmingsprotocollen heeft doorlopen, belandt zijn bericht gewoonlijk in een overvolle inbox waar het met honderden andere mails een moordende concurrentie aangaat om de aandacht van de geadresseerde.
Het feit dat een berichtentechniek nieuw is, laagdrempelig en goedkoop is misschien interessant voor de verstuurder maar niet voor de ontvanger. Een schrijver van science fiction romans bedacht een hologram dat op straat naast de potentiële klant kwam lopen om een product of dienst aan te prijzen, alleen maar om genegeerd te worden en een geïrriteerde niet-klant op te leveren. Als consument of zakelijke klant willen we niet gezien worden als prooi of nummer maar als begerenswaardige bruid. In ons hart voelen we ons een prins of prinses en die krijgen geen ongevraagde post maar kadootjes.
Verleiden is behagen
Papieren post is ongeëvenaard in dit opzicht. In een tijd waarin de hoeveelheid enveloppen drastisch is afgenomen en het elektronisch factureren de slechtnieuws verwachting aan de brievenbus heeft verkleind, krijgen brieven automatisch meer aandacht. Op voorwaarde dat ze gepersonaliseerd zijn. ‘Aan de bewoners van dit adres’ is geen aanbevelenswaardig opschrift, ‘L. S.’ geen hartverwarmende aanhef. Direct mail moet anno 2018 meer dan ooit op de persoon van de ontvanger gericht zijn. Zorg dus voor een database die helemaal up to date is. Zorg ook voor een echte aanbieding, zodat de ontvanger geprikkeld wordt na het lezen de gewenste actie te ondernemen. Een aanbieding doen is niet hetzelfde als het rondstrooien van kreten als ‘hoge korting’ en ‘alleen nu’. Geef die korting ook. Laat zien dat het u menens is die klant binnen te krijgen. Verleiden is behagen, ook in de marketing.
En de kosten? Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het vormgeven, drukken en versturen van direct mail kan die verrassend goed in de hand houden. Wie op grote schaal mailings de deur uit doet krijgt bij de diverse postbedrijven grootschalige kortingen. Toch zijn de kosten van direct mail altijd hoger dan die van emailmarketing. Maar neemt u een aantrekkelijke man of vrouw mee naar de snackbar en niet naar een trendy restaurant wegens de kosten? Gaan uw vlotte babbel en originele grapjes effect hebben tussen de bamibal en de kroket? Aandacht krijgen vereist aandacht investeren. Een echte papieren brief is het beste begin.
Voor meer informatie, ga naar https://mailing-versturen.nl/direct-mail/

Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.