Personaliseer uw boodschap
3 maart 2020 10:52

Met het personaliseren van uw communicatie kunt u de relevantie van uw boodschap verhogen. De uiting die u verstuurt is veel persoonlijker van aard, en de kans dat de uiting opvalt bij uw klant is hierdoor aanzienlijk groter.
Consumenten ontvangen dagelijks bergen met e-mails en berichten van verschillende bedrijven en organisaties. Tussen deze bergen met informatie wilt u natuurlijk wel dat uw boodschap opvalt. Dan helpt het wanneer u met een paar aanpassingen in uw communicatie uiting of proces uw klanten zo kunt aanspreken dat de boodschap beter bij ze past en zij zich persoonlijk aangesproken voelen.
Data
Personalisatie gaat hand in hand met data. Leer een klant kennen en speel zo in op de wensen van de klant. Geef ze relevante, gepersonaliseerde content. Toon gepersonaliseerde content op basis van de data die u tot uw beschikking heeft, zoals demografische en sociologische gegevens.
Bepaal wat de meest relevante boodschap zou kunnen zijn voor klantgroepen in een bepaalde fase of situatie. Kijk hierbij naar het volgende: wat is de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal, geschikt voor het juiste device, inspelend op de locatie en situatie? Zo kunt u bijvoorbeeld inspelen op de volgende geschetste situatie:
Uw klant heeft een bestelling geplaatst. Op het moment dat uw klant telefonisch benaderd wordt via een omnichannel communicatieplatform ziet uw medewerker al voor zich in beeld wie ze aan de lijn krijgen en wat deze klant heeft besteld. Uw medewerker kan nu de telefoon gepersonaliseerd opnemen en aangeven dat hij/zij op de hoogte is van het product dat de klant heeft besteld en welke vragen deze klant waarschijnlijk zal hebben. Hiermee voorkomt u dat de klant lang moet wachten op antwoord of doorgeschakeld moet worden en zijn uw medewerkers niet onnodig tijd kwijt met het in kaart brengen van de precieze vragen van de klant.
Toepassingen
De meest bekende en zeer effectieve toepassing is de aanspreekvorm in communicatie. Klanten willen liever niet met ‘beste klant’ of ‘beste relatie’ aangesproken worden. Bij voorkeur spreekt u klanten met hun (voor)naam aan. Zo krijgen zij echt het gevoel een relatie te hebben met uw bedrijf.
Maar u kunt een stap verder gaan door onder meer in te spelen op de interesses, wensen of levensfases van uw klanten. Klantdata helpt deze informatie in kaart te brengen en het communicatieproces te personaliseren. Met de technische oplossingen van 10FORIT kunt u dit vervolgens eenvoudig in de praktijk brengen. Hierbij valt te denken aan het verhogen van het volume van telefoongesprekken bij oudere mensen en het vergroten van het lettertype in een e-mail. Of de timing van de verzending van uw mailing of geautomatiseerde call.
Veel bedrijven zien de noodzaak van personalisatie in, maar hebben intern de processen nog niet (voldoende) ingericht. 10FORIT denkt graag met u mee en zoekt naar oplossingen die helpen de communicatieprocessen te personaliseren en optimaliseren. Neemt hiervoor contact op via contact@10forit.com of bel naar 088-0016604.

Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.