Op deze manier kun je de communicatie binnen je bedrijf verbeteren

29 augustus 2022 10:24

Op deze manier kun je de communicatie binnen je bedrijf verbeteren

Goede communicatie is ontzettend belangrijk voor een succesvolle bedrijfsvoering, maar makkelijk is het zeker niet. In dit stuk lees je tips om de communicatie binnen jouw bedrijf te verbeteren, zoals het gebruik van een planningstool, bijvoorbeeld van Insezo.

Actief luisteren is essentieel

Actief luisteren is heel belangrijk in een bedrijf. En dat werkt alle kanten op. Dat betekent dus er ook geluisterd wordt naar medewerkers die op de lagere niveaus binnen het bedrijf werken. Vaak is de input van die medewerkers juist heel erg waardevol voor een bedrijf. In de meeste situaties zijn zij namelijk degene die in direct contact komen met klanten, en die dus het gezicht van het bedrijf naar buiten toe zijn. Luisteren is een van de belangrijkste onderdelen van communicatie.

Hoe kun je actief luisteren?

Zorg dat je, als je luistert, op de volgende zaken let: de woorden die de ander zegt (het wat), de manier waarop de woorden gezegd worden (tone of voice, lichaamstaal), en let ook op zaken die niet expliciet worden gezegd, maar wel worden geïmpliceerd. En zorg ervoor dat je even goed luistert naar alle partijen waarmee je te maken hebt. Of dat nu een partner is, een klant, een leverancier, een collega boven of onder je, behandel iedereen met hetzelfde respect en luister echt naar wat er gezegd wordt. Zo heb je altijd grip op het reilen en zeilen binnen je bedrijf.

Het gebruiken van goede service software

Gericht communiceren binnen bedrijven, met name binnen bepaalde opdrachten en projecten, wordt een stuk makkelijker door een integrale service software te gebruiken. Binnen zo’n software kunnen voor jobs werkbonnen worden aangemaakt, waartoe medewerkers en opdrachtgevers die bij de jobs betrokken zijn toegang hebben, en waarbinnen zij gericht kunnen communiceren. Zo’n planningstool werkt enorm efficiënt en prettig. Door te communiceren binnen zo’n werkbon, wordt communicatie gericht en gefocust gehouden. Dat bevordert de efficiëntie van de communicatie verder.

Het houden van regelmatige meetings

Een manier om te zorgen dat de communicatie binnen een bedrijf goed blijft, is door regelmatig bij elkaar in te checken: hoe gaat het op verschillende afdelingen, en met verschillende projecten? Hoe zitten alle werknemers in hun vel? Welke andere zaken spelen er? Zijn enkele vragen die in die meetings naar voren kunnen komen. Dit hoeven geen gesprekken te zijn die de halve dag duren, maar het is wel goed regelmatig bij elkaar in te checken. Zo weet iedereen hoe het bedrijf ervoor staat en wat men van elkaar kan verwachten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.