Online reputatie verbeteren?

30 maart 2022 09:19

Online reputatie verbeteren?

Voor een bedrijf is het van groot belang hoe de samenleving tegen hun organisatie aankijkt. Door de komst van internet is niet alleen de armslag van ons als kritische consument wijder geworden, maar ook de productcampagnes van bedrijven zijn veel transparanter en dat maakt ze kwetsbaarder. Vandaag de dag geeft goede of slechte publiciteit op internet het publieke beeld van een bedrijf weer. Voor een organisatie is het daarom belangrijk dat de online reputatie nauwlettend gevolgd wordt en waar nodig bijgestuurd wordt.

Stuurbare reputatie

Zoals met alles geldt ook voor reputatiemanagement het gezegde ‘meten is weten’. Door media als Twitter, Facebook, fora en regionale nieuwspagina’s te volgen blijft men op de hoogte hoe de organisatie in de publiciteit komt. In kleine organisaties kunnen dergelijke taken door het management of de IT-afdeling zelf uitgevoerd worden. Wanneer het bedrijf echter in omvang toeneemt is iemand met kennis van online reputatiemanagement een must.

Er zijn veel verschillende bedrijven die zich specialiseren in Online Reputatie Management. Voor meer informatie over dit soort bedrijven kunt u terecht op diverse sites op internet.

Wat doet een reputatiemanager?

Een vakbekwame reputatiemanager stuurt de bedrijfsreputatie naar het gewenste punt en maakt op de juiste manier gebruik van sociale media. Dit door het bedrijf op een goede manier te promoten en leugenachtige en slechte recensies te elimineren of af te zwakken. Eenmaal met slechte kritiek op het internet in de publiciteit gekomen, kan deze het bedrijf op een hardnekkige manier jaren blijven achtervolgen.

Promotie en marketing

Goed zichtbaar zijn in de zoekmachines, bijvoorbeeld door SEO kan helpt zeker aan een betere reputatie. Als mensen zoeken op een bepaald onderwerp en uw bedrijf staat in de top 10 van Google schept dat zeker vertrouwen. Ook een duidelijke uitleg over uw product op de website is belangrijk. Zet bijvoorbeeld een goede video online om een en ander uit te leggen. U kunt bijvoorbeeld een video animatie laten maken om uw product of dienst goed te communiceren naar de doelgroep.

Goede reputatie schept werkgelegenheid

Online Reputatie Management houdt niet op bij het volgen en aansturen van de multimediakanalen. Ook de interne communicatie zal onder handen genomen moeten worden. Het is niet alleen de klant die zijn mening op fora en dergelijke zet, ook personeel, zakenrelaties en zelfs sollicitanten twitteren alle kanten op. Voor een organisatie met visie op de toekomst is het daarom niet alleen noodzakelijk om een goede Online Reputatie Manager aan te stellen, maar ook om de nieuwe reputatieafdeling uit te breiden met een veranderdeskundige, een communicatiecoach en een netwerkregisseur.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.