Online producten als aanvulling op je omzet

26 oktober 2022 08:48

Online producten als aanvulling op je omzet

Je hebt er vast wel van gehoord: online cursussen, memberships, communities, online coaching. Er is een hele wereld op internet naast de gewone mensenwereld. Maar wat is dat nou precies? En hoe kun je dat in jouw bedrijf toepassen ter aanvulling – of zelfs ter vervanging – van je bestaande omzet?

Wat zijn online producten?

Online producten zijn niet-fysieke producten of diensten die je via internet aanbiedt. Denk aan een online cursus die je ergens kan volgen. Maar ook een downloadbare handleiding of vragenlijst. Dat kennen de meeste mensen wel. Daarnaast zijn er producten zoals memberships waarin mensen wekelijks of maandelijks nieuwe informatie krijgen of vragen kunnen stellen. Online communities, waarin mensen met elkaar kunnen overleggen. Of online coaching ter vervanging van de fysieke coachingsgesprekken op locatie.

Aan deze producten komt meer en meer behoefte omdat veel mensen niet meer fysiek ergens heen willen of hoeven. Ze kunnen die kennis thuis of op kantoor tot zich nemen.

Wat voor online product zou je direct kunnen toepassen?

Als je nog nooit een online product of dienst hebt aangeboden, is het makkelijkste om te beginnen met een online document voor een handleiding, checklist, brochure. Wanneer zo’n document iets educatiefs heeft en één of meerdere problemen van je klant oplost (en je niet alleen je bedrijf of producten aan het promoten bent), heeft dat ook een financiële waarde. Dat document kun je maken met de kennis die voor jou vanzelfsprekend is, maar voor je klant waardevol. Zo’n document verkoop je als PDF en men kan dat downloaden nadat ze betaald hebben.

Een tweede optie voor een online product is een online cursus. Wellicht vertel je bij nieuwe klanten keer op keer hetzelfde verhaal. De basiskennis die iedere klant moet weten. Kun je die kennis in een document vangen? Zo ja, kun je daar ook een paar filmpjes van maken? Die filmpjes kunnen het begin van je eerste online cursus zijn. Je kan je cursus daarna steeds verder uitbreiden.

Een derde optie is online coaching. Je kan met de juiste software het hele coachingsproces automatiseren. Denk aan het inplannen van een (nieuwe) afspraak, de bevestiging via de email, het toesturen van de juiste documenten, de video call, de opname en terugkijken van het coachingsgesprek. Als je nu al coaching of één-op-één trainingen geeft, zou dit een mogelijkheid kunnen zijn die je vandaag nog kan inzetten. Bedenk hoeveel tijd je bespaart als alle administratie rondom een coach call is geautomatiseerd.

Welke software tools heb je nodig?

Voor het aanbieden van online producten heb je een afgesloten online leeromgeving nodig. Uiteraard ook een verkooppagina voor je producten en een emailsysteem om mensen welkom te heten en te informeren. Dat laatste kan ook volledig geautomatiseerd.

Dit soort software heet e-learning software. Er zijn verschillende plug-ins om een e-learning op je bestaande (Wordpress) website te installeren. Een bekende plug-in is LearnDash. Het gevaar van een leeromgeving binnen je eigen website is dat je bestaande website en je leeromgeving erg door elkaar heen kunnen gaan lopen.

Daarom zijn er ook standalone platforms die zelfstandig draaien en die je naast je bestaande website kan gebruiken. Je klant krijgt dan na een aankoop toegang tot dat platform door middel van een wachtwoord. Binnen die leeromgeving krijgt de klant alleen toegang tot de online producten die zijn aangeschaft.

De standalone platforms kun je nog onderverdelen in platforms die alleen de leeromgeving bieden (zoals Huddle) of platforms die je hele online bedrijf kunnen bedienen (zoals Kajabi). Bij de laatste krijg je naast je leeromgeving ook website, hosting, emailmarketing mogelijkheden en dit platform kan ook het online coachtraject volledig automatiseren.

Kjb-users.nl is gespecialiseerd in Nederlandstalige ondersteuning voor Kajabi. Zij hebben ook gratis maandelijkse trainingen en een community voor nieuwe Kajabi gebruikers.

Samengevat

Online producten en e-learning zijn niet meer weg te denken en kunnen een mooie aanvulling op je bestaande bedrijf. Je kan al snel een online product maken en aanbieden en daarna geleidelijk je online aanbod laten groeien. Wanneer je kiest voor e-learning software, kies dan software waarmee je het hele aanbod zo veel mogelijk automatiseert. Dat scheelt tijd, geld en vaak ook kopzorgen.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.