Online marketing: zo werkt het

28 juni 2022 09:10

Online marketing: zo werkt het

Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is de vorm van marketing die volledig via internet plaatsvindt. Ondanks dat dit een nog relatief nieuwe vorm van marketing is, wordt tegenwoordig al ongeveer de helft van de totale reclamebudgetten van Nederlandse bedrijven hieraan besteed. Zo bezien is het online vermarkten van producten en diensten zeer snel populairder geworden, iets dan ten koste is gegaan van offline marketing. 

Verderop in dit artikel lees je meer over de werking van online marketing. Je leest dan ook nuttige informatie over de mogelijkheid om je internetmarketing uit te besteden. Eerst zetten we echter in het kort uiteen waarom je überhaupt aan online marketing zou kunnen of moeten doen.

Goede redenen om aan online marketing te doen

Er zijn talrijke redenen om met je onderneming aan online marketing te doen. Dit zijn enkele van de belangrijkste redenen:

  • Je kunt je online, vooral met een eigen website, veel gerichter targeten op je doelgroep.
  • Een website kun je altijd bezoeken, in tegenstelling tot een winkel- of bedrijfspand. Online heb je dus een veel groter bereik.
  • Het aantal mensen dat zich oriënteert en ook aankopen doet op internet groeit nog steeds. Als je echt succesvol wilt zijn als bedrijfsleider, dan kun je dus simpelweg niet om het online gebeuren heen.
  • Online kun je een stuk eenvoudiger in contact treden met je (potentiële) klanten. Dit kan bijvoorbeeld via een chatfunctie, per e-mail of op social media. Zo weet je beter wat er onder je doelgroep speelt en kun je daarop inspelen.
  • In de online marketingwereld zijn ontzettend veel dingen meetbaar. Daardoor kun je je op een gegeven moment louter inzetten op technieken die aantoonbaar werken. 
  • Mede, maar niet alleen, door het vorige punt is online marketing relatief goedkoop.

Zo zet je je eerste schreden in de online marketing

Wanneer je een begin wilt maken met online marketing, dan zou het logisch zijn het volgende globale stappenplan te volgen:

  • Als ambitieus bedrijf kun je niet om een eigen website - of zelfs maatwerk website - heen. Mensen die van het bestaan van je bedrijf horen en geïnteresseerd zijn, zullen daar namelijk altijd snel naar op zoek gaan. 
  • Op je website kun je je visie, je producten en/of diensten en je werkwijze op de best mogelijke manier tentoonspreiden aan je publiek. Zaak is om daar het maximale rendement uit te halen. Vraag je daarvoor goed af welke mensen tot je doelgroep(en) behoren, en wat een websitebezoeker waarschijnlijk verwacht te vinden op jouw site.
  • Vraag jezelf af waarin je je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie, en maak dat via je website en eventuele social media duidelijk kenbaar
  • Probeer via de juiste content, een sterke website techniek en een goed linkprofiel je website hoog in de Google-zoekresultaten te laten verschijnen. Dit alles valt onder SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie).

In eigen beheer of uitbesteden?

Het opbouwen en beheren van een website is een karwei dat eventueel gedaan kan worden door iemand zonder specifieke ICT-kennis, maar dit is erg tijdrovend en beslist niet eenvoudig. Logischer zou zijn om tijdelijke of vaste werknemers aan te trekken die dit voor je doen. Zie je dat niet zitten? Dan kun je je online marketing ook uitbesteden aan een externe specialist zoals een deskundig online marketing bureau.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.