Online marketing: uitbesteden of zelf doen?
10 februari 2023 08:30
Wil je investeren in online marketing, maar twijfel je nog of je deze taken beter intern kunt laten uitvoeren of kunt uitbesteden? Dan ben je bij het juiste artikel beland. Hier bespreken we de voor- en nadelen van online marketing zelf doen en uitbesteden. Zo kun je zelf een keuze maken en kiezen voor de optie die het beste past bij je situatie.
Online marketing uitbesteden, wat zijn de voordelen?
Het uitbesteden van online marketing heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van zelf je online marketing opzetten.
Team van specialisten
Online marketing bestaat uit vele onderdelen. Daarom is het vrijwel niet mogelijk voor een persoon om alle onderdelen van online marketing te beheersen. Kies je voor online marketing uitbesteden dan krijg je een team van specialisten tot je beschikking. Dit team zorgt ervoor dat alle onderdelen van online marketing die betrekking hebben op het project zo goed mogelijk worden uitgevoerd. Dit zie je ook terug in de kosten. Je hoeft namelijk niet een team van specialisten in dienst te nemen, maar vaak betaal je een vaste prijs.
Ervaring
Een ander groot voordeel van het uitbesteden van je online marketing activiteiten is dat het team van online marketing specialisten dat je tot je beschikking krijgt al veel ervaring op hebben gedaan doordat ze al aan vele andere cases hebben gewerkt. Hierdoor weten ze vaak beter en uit ervaring wat wel en niet werkt dan een intern team.
Geen kosten voor marketingtools
Om online marketing goed uit te kunnen voeren heb je marketingtools nodig. Vaak kun je deze tools alleen gebruiken als een maandabonnement afsluit. Op deze manier ben je vaak veel geld kwijt aan abonnementen die te maken hebben met marketingtools. Besteed je je marketing uit, dan heeft het marketingbureau deze tools tot hun beschikking en betaal je niet zelf de abonnementskosten.
Nadelen van het uitbesteden van online marketing
Niets heeft alleen maar voordelen en dus ook het uitbesteden van je online marketing niet. Er zijn ook nadelen van het uitbesteden van je online marketing. Deze lees je hieronder.
Je bouwt geen kennis op
Besteed je je online marketing uit, dan bouw je geen kennis op binnen je team over online marketing. Je moet er maar vanuit gaan dat het bureau dat je inhuurt hun werk goed uitvoert en voldoende op nieuwe ontwikkelingen inspeelt. Bij een goed bureau krijg je tussentijds voldoende informatie over de technieken die er gebruikt worden en welke resultaten er behaald worden.
Gebrek aan expertise over je vakgebied
De medewerkers binnen je bedrijf hebben vaak meer kennis van je vakgebied dan de externe online marketeers. Hierdoor weten je medewerkers beter wat er in de markt speelt en op welke belangrijke zaken er met marketing kan worden ingespeeld. Natuurlijk kun je je kennis delen met het online marketing bureau, maar dit kost je wel extra tijd.
Dus: online marketing zelf doen of uitbesteden?
Of je je online marketing wilt uitbesteden of liever zelf doet ligt helemaal aan je situatie en je doelen. Wil je je kennis over online marketing zelf uitbouwen, dan kun je er voor kiezen om je online marketing intern te regelen. Wil je liever zo snel mogelijk resultaat dan kun je je online marketing beter uitbesteden. Je kunt ook kiezen voor een tussenvorm. Bepaalde zaken die veel diepgaande kennis over de markt vereisen zoals bijvoorbeeld het schrijven van blogs doe je intern en zaken waar er binnen het bedrijf weinig kennis over aanwezig is, bijvoorbeeld adverteren of social media laat je over aan online marketing bureau.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.