Ondernemen in een continu veranderende markt: hoe Nathan van Dompseler Atlas Power liet groeien door slim te schakelen
4 september 2025 13:53
Nathan van Dompseler richtte zes jaar geleden Atlas Power op: een verduurzamingsbedrijf dat anders durft te denken in een traditionele sector. Tijdens zijn studie Sport, Management & Ondernemen startte hij eerst een eigen personal trainingbedrijf in Calisthenics, maar daar zag hij financieel weinig toekomst in. Daarna stapte hij als zzp’er de zonnepanelenbranche in, waar hij wel direct kansen zag. Terwijl hij zijn scriptie schreef, ontdekte hij dat het beter kon dan bij zijn toenmalige werkgever. In 2019 stopte hij met studeren en ging fulltime verder met ondernemen.
Innovatie in een traditionele markt
Van Dompseler heeft altijd een sterke ondernemersdrang gehad: “Ik wil winnen en ben continu op zoek naar de volgende stap. De uitdaging om met Atlas Power groter te worden, geeft me energie. Ik wilde nooit een klein klusbedrijf, maar een sterk merk met landelijke ambities.”
Dit betekende vernieuwen in een conservatieve markt. Waar concurrenten verouderde websites en onduidelijke offertes hadden, besteedde Atlas Power vanaf het begin veel aandacht aan marketing en presentatie. “Doordat we alles visueel aantrekkelijk maken, weet de klant meteen wat hij kan verwachten. Met foto’s laten we zien dat een warmtepomp helemaal niet lelijk hoeft te zijn.”
Marketing gaat bij Atlas Power verder dan alleen een mooie website; het is ook een krachtig middel voor personeelswerving. “Installatietechniek heeft vaak een stoffig imago, dat willen wij doorbreken. Met een frisse uitstraling, verhalen van medewerkers en transparantie over salarissen laten we zien dat het ook anders kan en trekken we nieuw talent aan.”
Omschakelen en doorpakken
Het eerste jaar van Atlas Power viel samen met de coronapandemie. Terwijl veel concurrenten gas terugnamen, zag van Dompseler juist kansen. “Zonnepanelen werden een aantrekkelijke investering en wij kozen ervoor om binnen de regels door te knallen. Mensen gingen in die periode niet op vakantie, dus bleef er geld over voor woningverbouwingen. Daar hebben we slim op ingespeeld.”
Na jaren van snelle groei kwam in 2023 een omslag. De omzet daalde fors en er kwamen veel nieuwe spelers op de markt. Voor Atlas Power was dit een keerpunt: stoppen of verbreden? Nathan koos voor het laatste en zette vol in op warmtepompen en totaalpakketten aan duurzame oplossingen. “Achteraf gezien had ik die stap twee jaar eerder moeten maken, maar toen ging het zo goed met zonnepanelen dat de switch niet nodig leek. We hadden de daling niet zien aankomen. Het laat zien: als je pas verandert als het minder gaat, ben je vaak te laat.”
Blik op de toekomst
Ondanks een markt die constant in beweging is en wetgeving die telkens veranderd, blijft Van Dompseler ambitieus. “Elke keer als we nieuwe plannen maken, verandert de overheid de regels. Subsidies op warmtepompen kunnen zomaar verdwijnen bij een nieuw kabinet.” Toch is zijn doel helder: Atlas Power uitbouwen tot een van de grootste landelijke spelers in verduurzaming, waarbij het begrijpelijk en aantrekkelijk blijft voor iedereen.
Beeld: Atlas Power
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.