
De eerste editie van NLmatcht heeft € 4,5 miljoen aan sociale waarde opgeleverd. In anderhalve maand zijn er ruim 4100 succesvolle matches gemaakt tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties.
NLmatcht startte op 10 oktober tijdens de Dag van de Duurzaamheid en eindigde op 24 november. In die periode zijn er 4144 matches gemaakt, tijdens 73 evenementen verspreid over het hele land. Een match is een concrete afspraak tot samenwerking, waarin bedrijven kennis, tijd, expertise, goederen of faciliteiten schenken aan maatschappelijke organisaties in hun regio.
Award voor de mooiste match
De intermediairs die de matchevenementen hebben georganiseerd mochten allemaal één favoriet kiezen die kans zou maken op de NLmatcht Award. Na een selectie van de jury bleven er zeven over, waar de intermediairs weer op konden stemmen.
Met 25% van de stemmen kwam een match uit de Bilt als winnaar uit de bus: diverse partijen, onder wie het KNMI, de lokale businessclub en de Rotary gaan vluchtelingen trainen en voorbereiden op een baan bij Biltse bedrijven. Tijdens het congres ‘Sociaal ondernemen loont’ op dinsdag 6 december in Den Haag werd de prijs uitgereikt.
Over de winnende match
Gemeente De Bilt en MENS De Bilt zoeken naar stage- en werkplekken voor vluchtelingen met een verblijfsstatus. Ze vonden een match met Steunpunt Vluchtelingen De Bilt, KNMI, Warande Woonzorgcentrum Schutsmantel en Woonstichting SSW, om vijftien statushouders de mogelijkheid te bieden om te oefenen met solliciteren.
De statushouders schrijven een brief, voeren een sollicitatiegesprek en krijgen uitgebreide feedback. De Rotary en de businessclub zetten vervolgens hun netwerk in om deze mensen ook daadwerkelijk aan het werk te helpen.
De jury noemt de match een mooi voorbeeld van een brede en diverse coalitie. “Iedere partij draagt bij vanuit de eigen expertise. De actualiteit van het thema hoeft geen verder betoog. De jury wenst alle partijen bijzonder veel succes en spoort Samen voor De Bilt aan om straks met de behaalde resultaten ook andere gemeenten te inspireren.”
Matches uit Amersfoort en Enschede werden respectievelijk tweede en derde.
Samenwerking
NLmatcht is een initiatief van het Netwerk van Intermediairs in Betrokken Ondernemen (NIBO) van MVO Nederland. We werken samen met De Nederlandse Uitdaging, Stichting Present Nederland, Samen voor Betrokken ondernemen en Nederland Cares, en worden ondersteund door het Oranje Fonds en De Maatschappelijke Beursvloer (onderdeel van MOVISIE).
Fotobijschrift:
Op de beursvloer in Nieuwegein spraken Rabobank en Reinaerde kindercentrum Skippy af om te gaan samenwerken. Foto: Kees van der Meer, Fototeam KenM.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.