“Nieuw initiatief 'Stay Grounded' start verduurzaming Nederlandse creatieve industrie”

25 mei 2023 11:13

“Nieuw initiatief 'Stay Grounded' start verduurzaming Nederlandse creatieve industrie”

Stay Grounded is een initiatief van onder meer Clear Music, Jonge Honden, WE ARE RA*W, WeFilm en AdGreen

Met het vliegtuig naar het Cannes Lions Festival, de grootste jaarlijkse beurs van de creatieve industrie, behoort volgens het nieuwe initiatief ‘Stay Grounded’ tot het verleden. Het initiatief roept de sector op om het jaarlijkse bezoek aan hét awardfestival voortaan per trein te brengen, in plaats van met het vliegtuig. Nog veel te vaak wordt op korte afstanden nog gekozen voor het vliegtuig, terwijl de trein als duurzaam en comfortabel alternatief wordt vergeten. Als symbolische start laten de initiatiefnemers zelf allemaal het vliegtuig staan en nodigen ze branchegenoten uit hetzelfde te doen. En met succes; al meer dan 16 bureaus sloten zich aan.

Actions speak louder than words

Het initiatief wil creatieve bureaus aansporen om concrete stappen te ondernemen om een positieve impact te maken. Ondanks de groeiende inzet van steeds meer bureaus en creatieven om klimaatdoelen te halen en hun ecologische voetafdruk te verkleinen, vliegen er jaarlijks nog altijd velen vanuit Nederland naar Cannes voor het bekende awardfestival. 'Stay Grounded' wil hier verandering in brengen door niet alleen te roepen dat het anders moet, maar door concrete actie te ondernemen en de industrie te faciliteren. Cannes moet het startschot zijn van duurzamer reisgedrag binnen de sector.

Met 'Stay Grounded' wordt dus een belangrijk signaal afgegeven aan de Nederlandse creatieve industrie om verantwoordelijkheid te nemen voor de impact van hun reisgedrag op het milieu. Door te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig, kunnen creatieven direct hun ecologische voetafdruk verkleinen en zo een bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. Dat is hoog nodig, want op Schiphol wordt dit jaar naar verwachting weer evenveel gevlogen als voor de coronapandemie. De luchthaven staat momenteel op de zesde plaats in Europa wat betreft het aantal vluchten, met een verwachte toename van 3,1 miljoen vluchten ten opzichte van 2021. Dit terwijl de klimaatcrisis urgenter is dan ooit.

Stevig van start

Welke acties kan een creatief bureau ondernemen om een positieve impact te hebben? Initiatiefnemer Tessa Dekeukeleire (Jonge Honden) vindt het nemen van de eigen verantwoordelijkheid de eerste stap voor de creatieve industrie. “Ons vak is bijzonder en creativiteit is een machtig wapen. We vergeten soms hoeveel invloed we hebben met de dingen die we maken. Ik merk dat we ons steeds vaker afvragen of het werk dat we maken een bepaalde impact heeft op onze maatschappij. Waarom geldt dit dan niet voor de keuzes die we maken voor onszelf? Duurzaamheid is meer dan een thema, dus het is zaak dat we nadenken over hoe we met ons werk echte verandering teweeg kunnen brengen.”

'Stay Grounded' wordt ondersteund door VIA Nederland en de Embassy of Dutch Creativity, waardoor het met een stevige basis van start gaat. Met 'Stay Grounded' hoopt men tijdens het Cannes Lions Festival 2023 minimaal één vliegtuig aan de grond te houden, maar dat moeten er in de toekomst veel meer worden. Meer weten? Verschillende partijen en initiatiefambassadeurs delen hun motivatie in interviews die worden gepubliceerd op de sociale media kanalen van Stay Grounded (@staygroundednl). Op de website staygrounded.nl kan men zich aansluiten en volgen hoeveel impact het initiatief maakt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.